Agenda Constructiilor
Duminica, 22 Decembrie 2024
Home - Stiri - Sustenabilitate - ARDLD: Atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila este obligatorie
ARDLD: Atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila este obligatorie
Sustenabilitate & CSR Publicat de Ovidiu Stefanescu 08 Nov 2024 06:25
Asociatia Romana pentru Dezvoltare Locala Durabila (ARDLD) este o organizatie nonguvernamentala care are in centrul preocuparilor sale dezvoltarea durabila. Institutia este un partener in sprijinirea implementarii obiectivelor globale de sustenabilitate atat la nivel local, cat si national. ARDLD militeaza pentru ca cele 17 obiective, incluse in Agenda 2030, sa devina o preocupare comuna pentru autoritatile centrale si locale, pentru mediul de afaceri si organizatiile societatii civile. Strategia actuala stabileste obiective concrete pentru trecerea, intr-un interval de timp rezonabil si realist, la un nou model de dezvoltare propriu Uniunii Europene si acceptat pe plan mondial, orientat spre imbunatatirea continua a vietii oamenilor si a relatiilor dintre ei, in armonie cu mediul natural. Datorita complexitatii si duratei, precum si a impactului major pentru toate aspectele realitatii, procesul de dezvoltare durabila a fost adaptat si optimizat in mod constant. In continuare, Alina Bilan, presedintele ARDLD si partener ONV LAW, ofera detalii utile despre activitatea si obiectivele organizatiei.

- Cum ati caracteriza, pe scurt, gradul de dezvoltare durabila a Romaniei, in acest moment?
- Pentru a raspunde, trebuie sa luam in considerare cateva paliere. Primul este legat de alinierea strategiilor de la nivel national cu cele europene si mondiale si, din acest punct de vedere, Romania are o strategie nationala de dezvoltare durabila, un plan de actiune, un ghid de implementare si o structura guvernamentala dedicata, respectiv Departamentul pentru Dezvoltare Durabila din cadrul Secretariatului General al Guvernului (SGG). Avem o pozitie apreciata si respectata la nivel european si chiar la nivelul ONU. Cel de-al doilea se refera la existenta si mai ales eficienta instrumentelor de politica publica necesare pentru implementare. Aici avem probleme, pentru ca actiunile care genereaza efecte reale au nevoie de instrumente puternice si cuprinzatoare. Dezvoltarea durabila necesita o abordare multisectoriala si, fara corelarea eficienta a masurilor de la nivel central cu cele la nivel local, este dificil sa creezi masa critica atat de necesara pentru tranzitia catre sustenabilitate. Al treilea palier este legat de localizarea obiectivelor de dezvoltare durabila. Masura implementarii ODD este data de ceea ce se intampla la nivel local. Am participat, in calitate de expert, la elaborarea Raportului Voluntar Subnational prezentat de Romania la ONU in 2023 si am constatat ca la nivel local avem o mai mare nevoie de constientizare, educatie si responsabilizare in domeniul dezvoltarii durabile. Trebuie sa aducem principiile sustenabilitatii in viata de zi cu zi a comunitatilor locale si aceasta necesita eforturi sustinute, tenacitate si o buna cunoastere a realitatilor de la nivel local, pentru a gasi cele mai bune formule de implementare. Si, din acest punct de vedere, cheia este colaborarea si implicarea. 

- Care este stadiul implementarii Strategiei nationale de dezvoltare durabila 2030 (SNDDR) si care sunt urmatorii pasi catre indeplinirea obiectivelor?
- Conform Raportului National Voluntar din 2023, Romania inregistreaza un nivel de 62,1% in implementarea SNDDR. Raportul respectiv reflecta o realitate - si anume ca suntem pe drumul cel bun, dar mai avem de lucru in domeniul implementarii la nivel sectorial si local. Pasii urmatori sunt usor de descris si relativ dificil de urmat. Este necesar sa respectam si sa implementam reglementarile deja existente, sa consolidam mecanismele de monitorizare pentru implementare, sa construim platforme eficiente de colaborare intre administratia centrala si cea locala, mediul academic, cel de business si societatea civila, pentru a avea garantia reprezentarii reale a tuturor segmentelor societatii in elaborarea si implementarea politicilor publice din domeniul dezvoltarii durabile. Totodata, trebuie sa avem in vedere continuarea eforturilor de constientizare, sa intelegem ca sustenabilitatea este despre toti si fiecare dintre noi si ca avem obligatia fata de generatiile viitoare sa ne implicam in efortul comun pentru constructia unui viitor sustenabil. 
 
- Ce impact are PNRR asupra dezvoltarii durabile din Romania? Cum vedeti Romania in anul 2026, teoretic, cand se vor fi incheiat majoritatea proiectelor)? Cum credeti ca va arata Romania, din punct de vedere al sustenabilitatii in 2030?
- PNRR a fost si va ramane subiect de dezbatere pana la finalizarea tuturor proiectelor. Este insa important de subliniat faptul ca obiectivul general al programului este dezvoltarea Romaniei, o dezvoltare durabila si orientata spre viitorul european al tarii. Structura PNRR (tranzitia verde, transformarea digitala, cresterea inteligenta, sustenabila si favorabila incluziunii, coeziunea sociala si teritoriala, sanatatea, precum si rezilienta economica, sociala si institutionala, politicile pentru noua generatie) si toate componentele (managementul apei, paduri si protectia biodiversitatii, managementul deseurilor, transportul sustenabil, valul renovarii, energie, transformarea digitala, reforma fiscala si a sistemului de pensii, suportul pentru sectorul privat si CDI, fondul local, turism si cultura, sanatate, reforme sociale, buna guvernanta, educatie) sunt elemente decisive pentru tranzitia Romaniei spre un viitor sustenabil. Managementul eficient al acestui proiect si implementarea tuturor reformelor asumate in acest efort investitional major vor avea un impact semnificativ si de lunga durata.
2026 este maine. Si acest maine va arata diferit fata de astazi doar daca vom trata dezvoltarea durabila ca pe subiectul care ne uneste si ne solidarizeaza fata de multe alte subiecte care ne dezbina si ne polarizeaza. Solidaritatea inseamna si actiuni comune. Anul 2026 este doar un jalon temporal pe un drum, cel al dezvoltarii durabile, care ne obliga sa privim in viitor, sa tinem ritmul si sa incercam, in pofida tuturor presiunilor generate de contextul actual, sa atingem tintele asumate. Chiar daca la nivel european si mondial ne aflam intr-un moment in care, analizand progresul realizat pana acum, previziunile pentru 2030 nu sunt dintre cele mai optimiste pentru indeplinirea ODD, avem resursele necesare pentru a accelera aceasta tranzitie si a ne apropia de indeplinirea obiectivelor. Din perspectiva dezvoltarii durabile, Romania poate deveni un exemplu la nivel regional, iar 2030 reprezinta un orizont in care aceasta pozitie poate sa fie una consolidata. Conditia este sa implementam PNRR si sa ramanem implicati in derularea efectiva a tuturor activitatilor asumate prin SNDRR.

- Ce impact au avut asupra obiectivelor de dezvoltare durabila razboiul din Ucraina si problemele de pe piata de energie?
- Atingerea ODD nu este optionala, este o obligatie asumata responsabil la nivelul intregii lumi. Amenintarile la adresa sustenabilitatii nu au granite. Poluarea, schimbarile climatice, decalajele economice, crizele energetice, pandemiile nu au nevoie de viza pentru a trece granitele administrative. Consecintele razboiului si ale conflictelor regionale pot traversa orice granita si pot afecta in mod egal oamenii si tarile. Este, deci, evident ca afecteaza si indeplinirea ODD. Masura in care afecteaza atingerea acestor obiective este data de felul in care tarile isi trateaza diferentiat obligatiile de sustenabilitate, incercand sa obtina derogari care sa permita actiuni contrare fata de strategiile deja asumate. Din pacate, razboiul din Ucraina si celelalte conflicte regionale au generat o serie de crize cu impact major. Mai mult, in acest context al razboiului, exista tendinta de a minimaliza importanta si urgenta tranzitiei spre sustenabilitate si de a descuraja eforturile care se fac in aceasta directie. Chiar daca ritmul tranzitiei a fost pe alocuri incetinit, tarile care au adoptat masuri eficiente si inteligente pentru tranzitia catre un viitor sustenabil vor fi castigatoare. Problemele de pe piata de energie vor genera o adaptare inteligenta a principalilor jucatori la provocarile actuale. Chiar daca, pe termen scurt, se forteaza acceptarea unor masuri nesustenabile, viitorul este al generatiilor viitoare si transformarea pietei de energie in directia sustenabilitatii nu este un proces reversibil. Cercetarea, inovarea si schimbarea de paradigma vor reprezenta elementele definitorii pentru remodelarea pietei de energie.  

- Cum vedeti piata finantarilor verzi in Romania? Care este gradul de implicare al bancilor in acest demers de dezvoltare durabila?
- Piata proiectelor verzi este o piata estimata la peste 60 miliarde de euro pana in 2030. Domeniul finantarilor verzi este extrem de complex si nu poate fi abordat prin intermediul unui raspuns la o intrebare generica. Provocarile sunt complexe si acestea implica directii de actiune care sa raspunda eficient la complexitatea problemelor. Sursele de finantare sunt multiple, se vor diversifica si nu tin doar de domeniul bancar. Dar bancile au un rol esential in stimularea tranzitiei spre sustenabilitate. Subliniez insa un aspect important: pentru domeniul bancar sustenabilitatea este o oportunitate nu un obstacol. De aceea, bancile se vor diferentia in viitor prin felul in care se vor pozitiona in raport cu aceasta chestiune esentiala pentru viitorul tuturor, nu numai al sistemului bancar. Si premiantii vor fi cu certitudine cei ce vor intelege la timp nevoia de a se transforma. Si transformare inseamna expertiza specifica, capacitate de reactie si implicare. Chiar daca in acest moment implicarea bancilor nu este la nivelul potentialului pietei, valul schimbarii va obliga institutiile bancare sa se adapteze si sa se concentreze prioritar pe acest domeniu. 

- Ce considerati ca ar trebui facut, cu prioritate, pentru o dezvoltare sustenabila a Romaniei? Care ar fi “zonele fierbinti” in care ar trebui investit cu prioritate?
- Pentru a proiecta Romania sustenabila trebuie sa ne gandim in primul rand la cei ce vor trai in aceasta tara si atunci trebuie sa investim inteligent in generatia viitoare. Trebuie sa asiguram educatie in cadrul unui sistem functional si orientat catre nevoile viitoare ale societatii, sa generam modele pentru tineri si sa valorificam, prin mecanisme eficiente, potentialul de inteligenta si creativitate al acestora. Nu cred ca exista o zona mai fierbinte si mai aproape de noi decat aceasta si de aceea cred ca trebuie sa tratam cu prioritate si inteligenta investitiile in educatia generatiilor viitoare, pentru a ne oferi astfel garantia investitiei in viitorul sustenabil al Romaniei.

- Ce programe/ proiecte aveti in desfasurare la nivelul ARDLD si ce obiective aveti stabilite, la nivel de asociatie, pe termen scurt, mediu si lung?
- ARDLD va continua sa fie un catalizator care sa stimuleze o colaborare eficienta intre administratia publica locala si centrala, mediul academic, mediul de business si societatea civila pentru identificarea unor solutii viabile la provocarile transferului catre un viitor sustenabil. Dintre proiectele asociatiei noastre, se remarca Building Our Sustainable Future - Solutii sustenabile pentru mediul construit. Acesta realizeaza informarea, constientizarea, responsabilizarea si educarea profesorilor din invatamantul universitar, a specialistilor din administratie, din companii publice si companii private, a studentilor, masteranzilor si doctoranzilor din domenii conectate direct sau indirect cu problematica mediului construit, a reprezentantilor societatii civile, precum si a publicului larg in ceea ce priveste problemele legate de impactul mediului construit asupra indeplinirii tintelor impuse de obiectivele de dezvoltare durabila la nivel global, interactiunea dintre mediul construit si mediul natural si legatura dintre mediul construit si calitatea vietii. Proiectul se concentreaza pe trei directii principale: (1) materiale, echipamente si tehnologii pentru constructii sustenabile; (2) abordarea atotcuprinzatoare a mediului construit si tranzitia spre sustenabilitate si (3) instrumente de politica publica pentru un mediu construit sustenabil. Scopul este de a genera schimbari reale in modul in care este abordata in Romania problema mediului construit.
Un alt proiect este GPP Romania - sustenabilitatea achizitiilor publice prin promovarea achizitiilor publice verzi si sociale. El vizeaza modificarea comportamentului celor mai mari achizitori de bunuri si servicii prin implementarea generalizata la nivelul administratiei publice si a marilor companii cu capital de stat si/sau privat a principiilor si criteriilor stabilite prin reglementarile nationale si europene referitoare la achizitiile publice verzi. O astfel de modificare a comportamentului principalilor achizitori (statul, unitatile administrative teritoriale si marile companii de stat si/sau private) reprezinta un factor determinant pentru pentru alinierea comportamentului principalilor furnizori de bunuri si servicii la principiile sustenabilitatii.
In ceea ce priveste Arhitectura Sustenabila, proiectul respectiv genereaza cadrul pentru agregarea tuturor resurselor informationale din domeniu si asigura vizibilitate specialistilor, furnizorilor de materiale, echipamente si tehnologii si tuturor celor care pot contribui la identificarea unor solutii la provocarile pe care le genereaza spatiul construit. Obiectivul este de a contribui la o dezvoltare urbanistica sustenabila si respectiv la cresterea calitatii vietii in spatiul construit. 
SDG Romania - crearea de instrumente pentru localizarea SDG - are ca scop crearea unei modalitati de masurare a progresului facut de comunitatile locale pentru atingerea tintelor asumate prin strategia nationala de dezvoltare durabila si de a crea instrumente de lucru pentru implementarea SDG la nivel local. In fine, proiectul Romania Sustenabila - elaborarea de politici publice in domeniile cu impact major asupra dezvoltarii durabile - se concentreaza pe agregarea unei mase critice de competenta, rezultata prin capacitarea unor specialisti recunoscuti la nivel european. Utilizam aceasta competenta pentru advocacy si suport pentru modificarea cadrului legislativ in aria de expertiza si, respectiv, pentru stimularea participarii factorilor determinanti la elaborarea si implementarea politicilor publice in domeniul sustenabilitatii. Obiectivul este consolidarea capacitatii administrative a autoritatilor si institutiilor publice, in vederea implementarii principiilor dezvoltarii durabile in politicile publice. 
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMALLBIMhiltiABONARE REVISTERAWLPLUGTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
GEWISS
concelex
Arduro
quadratum
CONCEPT STRUCTURE
EURO BUILD
Acvatot 2019
konsent
noark
CDS
leviatan
theda mar
rigips
AED
BogArt
ERBASU CONSTRUCT
DRS
SIGM
MAKITA
VEGO
Ubitech
strabag nivel 1
ELECTROGRUP
SSAB
EDIT-Structural

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<