Deloitte: Peste 5.000 de firme au de intocmit rapoarte de durabilitate in 2025-2026 |
Sustenabilitate & CSR Publicat de AG&F 19 Sep 2024 11:20 |
Durabilitatea a devenit in ultimii ani unul dintre principiile de baza care guverneaza modul in care economiile si societatile isi gandesc si planifica dezvoltarea. La nivelul Uniunii Europene, Green Deal creeaza o platforma esentiala de aliniere a statelor, iar initiativele ulterioare, Fit for 55 si recenta directiva privind raportarea corporativa in materie de sustenabilitate (Corporate Sustainability Reporting Directive - CSRD), vizand nu mai putin de 50.000 de companii din intreg spatiul comunitar, vin sa asigure o implementare coerenta si unitara.
Ce trebuie sa stie companiile din Romania?
CSRD a fost transpusa la nivel local prin Ordinul Ministrului Finantelor nr. 85/2024, Norma ASF nr. 4/2024 si Ordinul BNR nr. 1/2024. Conform acestor reglementari, societatile comerciale listate, cu peste 500 de angajati, trebuie sa pregateasca raportul privind durabilitatea incepand cu anul incheiat la 31 decembrie 2024. In 2025, aceasta cerinta se extinde si asupra societatilor comerciale care indeplinesc, potrivit prevederilor actualizate in august 2024, doua din urmatoarele trei criterii: un total al activelor de cel putin 25 de milioane de lei; cifra de afaceri de cel putin 50 de milioane de lei; respectiv, mai mult de 50 de angajati. Societatile care aplica Norma ASF si Ordinul BNR urmaresc criteriile incluse in aceste reglementari. In aceste conditii, este de asteptat ca, in Romania, aproximativ 5.300 de companii sa aiba de intocmit rapoarte privind durabilitatea in 2025, ceea ce presupune din partea acestora un efort remarcabil de documentare si masuri efective in vederea conformarii, intr-un calendar relativ restrans.
Subiectele abordate de raportarea privind durabilitatea se refera la chestiuni de mediu, sociale si de guvernanta. In ceea ce priveste mediul, raportarea trebuie sa includa aspecte aliniate la cele sase obiective ale taxonomiei UE - atenuare si adaptare la schimbarile climatice, poluare, resurse de apa si marine, biodiversitate si ecosisteme, utilizare a resurselor si economie circulara. Legat de aspectele sociale, informatiile ce vor fi incluse de catre companii in rapoarte se refera la egalitatea de sanse, conditii de munca si drepturile omului etc. Cat despre guvernanta, cerintele de raportare acopera compozitia si rolul organelor de guvernanta, controale interne si sisteme de management al riscului, etica in afaceri si cultura corporativa etc.
Raportarea necesita o abordare transparenta si riguroasa, in conditiile in care raportul privind durabilitatea va face parte din situatiile financiare, fiind inclus in raportul administratorilor, si va trebui sa fie verificat de un auditor independent, care va emite o opinie de asigurare limitata asupra acestuia.
Legislatia in vigoare prevede si anumite exceptari de la intocmirea acestei raportari, in cazul filialelor ale caror informatii privind durabilitatea sunt incluse in raportul consolidat al administratorilor emis de o alta societate. Aceasta scutire se aplica in conditiile in care raportul administratorilor filialei include informatii precum denumirea si sediul social ale societatii-mama care raporteaza informatii la nivel de grup, legaturi catre raportul consolidat al administratorilor societatii-mama si catre opinia de asigurare limitata aferenta, respectiv mentiunea ca filiala este scutita de obligatiile de raportare.
Un alt aspect demn de mentionat este acela ca informatiile din raportul de durabilitate nu se refera doar la societatea care raporteaza, ci la intregul sau lant valoric, ceea ce implica un efort considerabil pentru colectarea acestor date. Totusi, in cazul in care nu sunt disponibile toate informatiile necesare privind lantul valoric, societatile pot furniza date privind eforturile depuse pentru a obtine aceste informatii, motivele pentru care nu au putut fi obtinute, precum si modul in care intentioneaza sa procedeze in viitor pentru a le obtine, in primii trei ani de aplicare a cerintelor de raportare.
In concluzie, informatiile legate de durabilitate reprezinta un subiect de mare actualitate pe agenda mediului de afaceri local si european si este de asteptat ca in anii urmatori complexitatea cadrului de raportare sa evolueze. Pregatirea raportarii conform cerintelor legale este, deci, un proces amplu, care necesita atat informare prompta si alocarea de resurse financiare, cat si implicarea conducerii organizatiilor, pentru a da tonul transformarii si a crea angajament in randul echipelor.
Pe de alta parte, in conditiile in care raportarea privind durabilitatea este un subiect care va schimba dinamica raportarii anuale a societatilor comerciale, devine evident ca rezultatele prezentate vor avea un impact semnificativ si din ce in ce mai mare asupra integului ecosistem din jurul unei companii, influentand potentialii investitori, precum si clientii si colaboratorii.
*** Articol de opinie de Corina Dimitriu, Partener Audit, si Oana Nicula, Director Audit, Deloitte Romania
|