VALORIA: Responsabilitatea sociala a firmelor, asociata cu implicarea in comunitate |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 29 Oct 2021 12:18 |
Valoria impreuna cu CSRMedia.ro au lansat a opta editie a studiului Dinamica si Perspectiva Domeniului CSR din Romania. Rezultat al parteneriatului dintre cele doua organizatii, studiul ajuns la editia a noua este o analiza comparativa a evolutiei conceptului de responsabilitate sociala corporativa si se adreseaza specialistilor de CSR, dar mai ales managerilor si directorilor executivi care isi doresc sa inteleaga evolutia acestui domeniu.
Rezultatele editiei curente indica o fireasca cautare a modalitatilor de raspuns a echipelor de CSR la provocarile aduse de anul 2021, cel in care am aflat cum arata noua normalitate.
In 2021, 68% dintre companiile respondente definesc responsabilitatea sociala ca implicare in comunitate, 62% ca etica in afaceri, iar 54% ca strategie sustenabila de business. Desi, la fel ca anul trecut, cele mai multe companii spun ca se implica in CSR deoarece face parte din strategia lor de relatii publice (55%), sunt mai multe cele care spun ca sunt conduse in acest sens prin politica firmei (+5pp), precum si cele care spun ca actionarii cer aceasta implicare (+4pp).
Raspunsurile la aceasta editie arata ca procentul companiilor care spun ca au o strategie de CSR locala creste cu +14pp. Mai exact, 50% dintre companiile respondente, fata de 36% anul trecut, spun ca au o strategie locala de CSR pe care o implementeaza. In 2020, procentul companiilor care spun ca au primit strategia de CSR de la firma-mama scade de la 48% la 40%. De asemenea este de remarcat scaderea cu -6pp a companiilor care spun ca nu au o strategie de CSR.
In 2021, 78% dintre companiile respondente, fata de 68% in anul anterior (+10pp), spun ca au un proces intern/extern pe care il aplica pentru identificarea temelor relevante pentru CSR. Procentajul companiilor care spun ca nu au un proces intern/extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie in domeniul CSR dar lucreaza la asta scade de la 19% la 13% (-6pp). Acest rezultat denota in continuare o maturizare a abordarii domeniului CSR de catre companii.
Fata de anul trecut, numarul companiilor care urmaresc impactul CSR creste cu +11pp. Raportarea in conformitate cu standardele internationale inregistreaza o crestere +18pp, cea dupa sisteme de evaluare proprii scade cu -5pp, iar cea bazata pe evaluari oferite de parteneri scade cu -2pp. In anul 2021, 45% dintre companiile respondente, comparativ cu 27% in anul anterior, spun ca au o raportare dupa standarde internationale prin care urmaresc impactul activitatilor de CSR.
Bugetele de CSR care au crescut cu 20%-30%, sunt mai multe cu +15pp in 2021 fata de 2020. Si nu sunt singurele care cresc. Vedem o crestere cu +19pp a companiilor care spun ca bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10%-20%, si o crestere de +7pp a celor care sunt mai mari cu 5%-10% in acest an.
Bugetele de CSR cu valori mai mari de 10,000 de euro sunt in crestere de la 57% la 89% in acest an (+32pp). Cresterea procentuala cea mai mare o vedem la companiile care spun ca au un buget de CSR intre 200,000-500,000 euro (+14pp). Mai mult, vedem o crestere de +13pp a companiilor care spun ca au bugete de CSR care depasesc 500,000 euro. Mai mult. 51% dintre companii deruleaza proiecte cu valoare medie de 10,000-50,000 euro in anul 2021. Numai 8% spun ca valoarea medie a proiectelor lor este de peste 100,000 euro (-4pp).
16 este numarul mediu de proiecte de CSR derulate de companiile respondente in anul 2020. Totusi, 41% dintre companii, +31pp fata de anul anterior, spun ca deruleaza 11-20 de proiecte pe an.
Cele mai multe companii, 41% in 2020 vs. 10% in 2019, au derulat 11-20 de proiecte de CSR pe parcursul anului. Pe de alta parte, 25% (-15pp) spun ca au implementat 1-5 proiecte, iar alte 16% (-19pp) au implementat 6-10 de proiecte anul trecut. Este de remarcat si faptul ca avem 3% dintre companiile respondente care spun ca au derulat peste 51 de proiecte de CSR in anul 2020.
Pe primul loc raman companiile care deruleaza proiecte la nivel national (68% in 2020 vs. 70% in 2019). Companiile care fac proiecte de CSR la nivel regional trec pe locul al doilea (+10pp), iar cele care deruleaza proiecte la nivelul local trec pe locul al treilea, cu o scadere de -29pp. Cea mai mare crestere de +27pp o vedem la companiile care deruleaza proiecte la nivelul tuturor comunitatilor in care activeaza.
La cele noua editii ale studiului echipa Valoria au raspuns pozitiv invitatiei de a sprijini realizarea acestui studiu de referinta in domeniul CSR. Prin implicarea in astfel de proiecte Valoria isi demonstreaza misiunea de a transforma potentialul oamenilor in valoare, iar aceasta implicare are la baza valorile companiei: competenta, inovatie, pasiune, incredere. Prin serviciile de consultanta, training, executive coaching si studii de piata, Valoria sprijina performanta si excelenta in mediul de business. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|