OAR vrea concurs de solutii pentru restructurarea intregii zone a Pietei Matache |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Stelian DINCA 13 Ian 2022 11:59 |
Piata Matache, o zona vie si cu traditie istorica a Bucurestiului, a fost la inceputul anilor 2010 obiectul unei interventii abuzive a Primariei Municipiului Bucuresti, fata de care atat societatea civila, cat si intreaga comunitate profesionala - nu numai OAR Bucuresti, ci si OAR National - au reactionat prompt si energic.
Interventia ilegala de atunci a lasat in trupul orasului o rana adanca, atat fizica cat si simbolica, iar necesara ei vindecare presupune din partea actualei administratii decizii si actiuni bine fundamentate. Ele trebuie gandite in profunzime si pe termen lung, in asa fel incat profesionistii sa poata raspunde prin proiecte exemplare, ridicand cu adevarat calitatea vietii urbane.
De aceea, OAR Bucuresti saluta intentia Primariei Sector 1 de a organiza un concurs de solutii pentru restructurarea Pietei Matache si zona aferenta ei. Acest concurs trebuie sa premearga orice alta forma de interventie in zona, deci si Studiul de fezabilitate postat de Primarie pe SICAP.
Studiul de fezabilitate, in mod normal, ar trebui sa ofere estimari, coeficienti si cifre, foarte utile organizarii unei proceduri de achizitie. Din pacate, in legislatia actuala, studiul de fezabilitate cere o
documentatie excesiva ce se poate realiza doar pe baza unei solutii de arhitectura, ce anuleaza practic realizarea oricarui concurs. De aceea, studiul de fezabilitate, genereaza solutia de arhitectura, ceea ce, in cazul Pietei Matache, este un pas riscant, din cauza complexitatii si problemelor din zona care nu pot fi rezolvate decat printr-un concurs de solutii.
Pentru un concurs de solutii ce are la baza dialogul si dezbaterea
In acest sens, saptamana trecuta, reprezentantii OAR Bucuresti au purtat un dialog profesional cu Primaria Sector 1 despre abordarea problemelor complexe ale intregii zone afectate prin interventia abuziva din 2010, recomandand concursul de solutii in locul procedurii de licitatie pentru un studiu de fezabilitate, declansata prematur si inca insuficient fundamentata. OAR Bucuresti a atras atentia asupra riscurilor aplicarii unor proceduri pripite in restructurarea sustenabila a unui tesut avariat, care are nevoie de interventii atente, bine documentate si profesioniste.
In paralel, OAR Bucuresti a abordat aceasta problema si cu Arhitectul-sef al Capitalei care a precizat ca, pentru zona Piata Matache-Calea Grivitei-strada Gheorghe Polizu-strada Buzesti, concursul reprezinta cea mai buna procedura care sa duca la identificarea celei mai potrivite solutii de reabilitare a zonei.
Fara indoiala ca demersul initial al Primariei Sectorului 1 de a licita un studiu de fezabilitate are o intentie buna – reabilitarea unei zone centrale importante, aflata intr-o stare de degradare si incertitudine –, dar dificultatea rezolvarii zonei este prea mare pentru a opera cu proceduri pentru care nu calitatea este criteriul principal de decizie.
Asa cum o arata practica internationala, dar si recentele precedente nationale, concursul de solutii s-a dovedit a fi singura procedura care poate duce la selectia celui mai adecvat concept prin care Piata Matache si zona destructurata din jurul ei sa fie redate bunei functionari a orasului si vietii locuitorilor lui.
Hotararea Primariei Sectorului 1 de a se baza pe un concurs ne demonstreaza ca demersurile noastre au fost intelese, dar pentru aceasta procedura de licitatie trebuie retrasa. In felul acesta se va putea organiza un concurs adecvat, conform cu toate standardele profesionale ale Uniunii Internationale a Arhitectilor pe care le sustinem.
OAR Bucuresti, alaturi de departamentul de concursuri al OAR, isi exprima disponibilitatea de a ajuta Primaria Sector 1 pentru organizarea unui astfel de concurs, in urma caruia expertiza profesionala a unui juriu cu recunoastere nationala si internationala sa poate selecta proiectul care va reabilita si restructura aceasta zona, redandu-i o viata contemporana.
O documentatie deja existenta
Intre 2014 si 2016, prin efortul profesional al unor colegi arhitecti implicati si in administratie, s-a mai facut o tentativa de organizare a unui concurs, ca reparatie pentru interventia distructiva din 2010. Demersul, sustinut si de OAR Bucuresti, nu a fost insa acceptat de administratia precedenta.
Cu aceasta ocazie a fost insa intocmita cu seriozitate o documentatie de concurs care a luat in calcul perimetrul amputat atat sub aspect urban, cat si social. Este un dosar amplu, alcatuit profesional si care, actualizat, poate oricand sa stea la baza unei proceduri competitive complexe si bine fundamentate.
Documentatia, aflata in arhiva PMB, include planse si studii fara de care nu se poate construi un concept adecvat de revitalizare si refunctionalizare a zonei: delimitarea clara si motivata a zonei de interventie, ridicarea topografica, studiul istoric, studiul de circulatie, planuri etc. Aceste materiale au la baza si concluziile discutiilor cu reprezentantii comerciantilor din zona care au fost afectati de interventiile anterioare, inclusiv de demolari.
OAR Bucuresti atrage atentia asupra faptului ca zona ascunde multe probleme structurale, urbane, arhitecturale si sociale care trebuie luate in considerare si de care nu s-a tinut cont in anuntul de licitatie. Dintre acestea amintim numai doua:
1/ Cladirea Halei Matache ca simbol al zonei.
OAR Bucuresti precizeaza ca orice interventie in zona destructurata, trebuie sa tina cont de o solutie de „restituire” a vechii hale in noul context.
Desi invizibila acum, Hala Matache Macelaru ramane inima simbolica a zonei, inca prezenta in Lista Monumentelor Istorice (sub codul B-II-m-B-18182). Disparitia ei nu a avut autorizatie de demolare si s-a facut prin demontare, ceea ce face ca hala sa existe atat din punct de vedere juridic, cat si ca parti componente care, chiar daca nu complete, pot fi readuse la locul lor, reintregind astfel semnificatia istorica a intregii zone.
Inca de la inceputul anilor 2010, s-au purtat randuri de discutii profesionale si s-au initiat studii si proiecte alternative privind modul in care va fi integrata refacerea si restitutia vechii cladirii in actuala configuratie de circulatie.
Acest aspect trebuie sa constituie un criteriu obligatoriu de concurs, un gest simbolic care nu numai ca nu poate fi ocolit, dar trebuie tratat cu maxima seriozitate profesionale si urbanitate.
2/ Modernizarea pietei agroalimentare.
Actuala Piata Matache este inca o piata functionala foarte activa, dar care are nevoie de revitalizare si refacere. OAR Bucuresti a atras atentia si asupra faptului ca orice preluare de noi modele de programe urbane agroalimentare trebuie facuta critic, prin adaptare selectiva la contextul specific.
Capitala este plina de exemple de piete care au fost modernizate fara sa se tina cont de natura economica si sociala specifica a acestui tip de comert. Nu vrem sa se intample la fel si cu piata Matache. O tema de proiectare contemporana pentru un astfel de program trebuie realizata si in dialog cu oamenii direct implicati in acest comert si care traiesc in acest sistem agroalimentar. Orice interventie viitoare trebuie sa ia in calcul ca vadul pietei agroalimentare sa nu fie compromis prin anihilarea fluxului si comertul de zi cu zi specific micilor producatori si pietelor urbane traditionale bucurestene.
Zona Matache asteapta concursul de solutii si retragerea licitatiei pentru studiul de fezabilitate
Avand in vedere cele de mai sus, OAR Bucuresti atrage atentia asupra faptului ca orice interventie urbana trebuie sa aiba la baza studii reale si aprofundate ale zonei; altfel, raspunsul va fi irelevant sau complet gresit, iar repercusiunile lui vor afecta negativ intregul oras.
OAR Bucuresti isi exprima, inca o data, disponibilitatea de a fi alaturi de Primaria Sectorului 1 si de a o ajuta intr-o procedura concurentiala adecvata, corecta nu numai din punct de vedere juridic, ci si profesional - un gest necesar pe care orasul il asteapta.
OAR Bucuresti colaboreaza si isi aduce sprijinul catre toate institutiile si administratiile care doresc sa implementeze proceduri transparente, corecte si care imbogatesc spatiul construit al Capitalei prin masuri de calitate, atente cu cetatenii si contextul urban.
|