Agenda Constructiilor
Luni, 25 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Actualitatea interna - ADR NORD-EST: Dezvoltarea infrastructurii de transport este prioritara
ADR NORD-EST: Dezvoltarea infrastructurii de transport este prioritara
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 16 Apr 2019 07:55
Regiunea Nord-Est este una dintre zonele tarii care se vor dezvolta cel mai mult in perioada urmatoare, avand in vedere nevoia de investitii si fondurile alocate prin programele REGIO in perioada de programare 2014-2020, care depasesc un miliard de euro si reprezinta 17,51% din alocarea nationala totala si cea mai mare la nivel national. Datorita demersurilor Agentiei pentru Dezvoltare Regionala (ADR) Nord-Est, alocarea initiala a fost suplimentata cu 29 milioane de euro pentru finantarea unor proiecte integrate de cercetare-dezvoltare-inovare promovate in parteneriat public-privat.
ADR Nord-Est indeplineste rolul de Organism Intermediar pentru Programul Operational Regional (REGIO) 2014-2020, care este doar unul din instrumentele prin care fondurile europene ajung in regiune in aceasta perioada de programare.
Interviu cu Vasile Asandei, directorul general al ADR Nord-Est.
 
CV
Vasile Asandei (55 de ani)
Functia/ Institutia: Director General, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est;
Experienta profesionala: Jurist, 18 ani de experienta in dezvoltare regionala si 10 ani de activitate in sectorul privat;
Deviza: "Sa crezi, sa vrei si sa actionezi".
 
- Ce stadiu de contractare aveti, la nivelul regiunii, pentru proiectele incluse in perioada de programare actuala?
- In acest moment, avem in implementare 498 de proiecte cu finantare REGIO. Valoarea nerambursabila contractata este de 744 milioane de euro, reprezentand peste 68% din alocarea regionala. Consideram ca fiecare proiect este capital, daca nu la nivel regional, macar la nivelul comunitatii in care se deruleaza si la dezvoltarea careia contribuie. In schimb, pentru ca exista niste preconditii pentru dezvoltare, iar accesibilitatea este una dintre ele, ne indreptam atentia catre finantarea axelor strategice rutiere din Regiunea Nord-Est.
Astfel, 511 km de drumuri judetene vor fi modernizate prin REGIO pentru a fluidiza traficul si a asigura conexiunea la reteaua TEN-T in cadrul Axei prioritare 6 din POR 2014-2020 Imbunatatirea infrastructurii rutiere de importanta regionala. 250 de milioane de euro, finantare nerambursabila, vor fi transpusi in implementarea proiectelor incluse pe cele patru Axe Rutiere Strategice ale regiunii, respectiv Iasi - Suceava, Botosani - Iasi, Neamt - Bacau si Vaslui.
 
- Care sunt cauzele ratei scazute de absorbtie a fondurilor europene, din punctul dvs. de vedere?
- Primele probleme intampinate au fost cele legate de intarzierea publicarii ghidurilor solicitantului, dar si a operationalizarii sistemului electronic MySMIS. Dificultatile intampinate de beneficiari pe parcursul implementarii proiectelor au fost generate, cu precadere, de prelungirea duratelor procedurilor de achizitie publica, ca urmare a inregistrarii de contestatii, cu perioade foarte mari de timp (in unele cazuri acestea depasind un an) si de intarzieri in executia contractelor de lucrari, ca urmare a identificarii, in implementare, a necesitatii executarii unor categorii de lucrari neprevazute in proiectele tehnice, descoperirilor arheologice, in cazul proiectelor ce vizeaza obiecte de patrimoniu, respectiv utilizarii de catre antreprenori a unor resurse insuficiente in raport cu graficul de executie asumat prin contract (din cauza scaderii capacitatii acestora, pe fondul adancirii efectelor crizei economice). Alte intarzieri au fost cauzate de rezilieri de contracte de lucrari, ca urmare a incapacitatii antreprenorilor de a continua executia acestora (determinata de insolventa/ falimentul acestora) si, in consecinta, prelungirea cu durata necesara organizarii unor noi proceduri de achizitie de contracte de lucrari, pentru restul de executat.
 
- Ce probleme intampinati in procesul de atragere a fondurilor europene?
- Lipsurile pe care noi le-am semnalat, in mod sistematic, au fost cele legate de legislatia in domeniul achizitiilor publice, de dreptul de proprietate sau de dreptul de executie a lucrarilor de constructie, precum si de unele necorelari intre diferite acte normative. In domeniul achizitiilor, noul pachet legislativ, care a transpus directiva europeana in domeniu si a intrat in vigoare in 2016, asigura premisele unui cadru de implementare a proiectelor mai flexibil. De asemenea, reglementarile privind elaborarea documentatiei tehnico-economice (HG nr. 28/2008) au fost revizuite, iar noua legislatie (HG nr. 907/2016) a luat in calcul necorelarile pe care le-am semnalat de-a lungul timpului.
 
- Ce solutii ar fi la indemana pentru cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene si grabirea proiectelor?
- In privinta documentelor informative si a sistemului MySMIS, in timp, am ajuns la o cadenta rezonabila a lansarilor, dar si a functionarii aplicatiei electronice. Autoritatea de Management din cadrul MDRAP face eforturi permanente pentru imbunatatirea acestor documente si adapteaza sistemul de implementare, pentru ca macar o parte din problemele enuntate mai sus sa fie evitate.
Masuri pentru cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene si evitarea dezangajarii (pierderea unor alocari de sume pe anumite Programe Operationale) au fost luate periodic la nivel national. Un exemplu este posibilitatea de a putea fi incheiate contracte de finantare cu o valoare mai mare decat prevedeau alocarile initiale din Programele Operationale. In cadrul POR vor fi incheiate contracte de finantare cu o valoare totala dubla fata de alocarea propriu-zisa. O alta completare vine in sprijinul beneficiarilor care primesc finantare sub incidenta ajutorului de stat/ de minimis (de obicei organizatii private), prin acces la prefinantare pentru toate categoriile de cheltuieli eligibile intr-o singura transa de maximum 40% din contributia publica eligibila a proiectului.
Un aspect extrem de important este reprezentat de gradul de experienta si pregatire profesionala a salariatilor. Nivelul tot mai crescut de complexitate a interventiilor, schimbarile rapide de metode, tehnologii etc., fac absolut necesare cunostinte profesionale temeinice, invatarea continua, constructia, mentinerea si motivarea unor echipe de implementare performante.
 
- Ce s-a intamplat cu proiectele nefinalizate incluse in perioada 2007-2013, in regiune? Ati putut faza toate proiectele incepute?
- Am avut, la nivel regional, cinci proiecte care au fost declarate nefunctionale si pentru care a fost prelungita perioada de implementare, in scopul indeplinirii integrale a obiectivelor si indicatorilor proiectelor si asigurarii functionalitatii acestora, utilizand exclusiv bugetul propriu al Beneficiarului. Data limita fixata pentru finalizarea proiectelor a fost 31 decembrie 2018. Doar unul dintre aceste proiecte nu a fost finalizat. Includerea in aceasta categorie de proiecte a insemnat, pe de o parte, declararea ca eligibile la CE a cheltuielilor efectuate in perioada de eligibilitate a Programului pentru acestea, oferind si sansa Beneficiarilor de a nu restitui sumele deja rambursate, in conditiile finalizarii integrale a investitiilor pe cheltuiala lor pana la finalul anului 2018, iar pe de alta parte, pastrarea unui grad ridicat de absorbtie. In cadrul POR, nu au existat proiecte fazate.
 
- A inceput deja sa se discute despre viitoarea perioada de programare (2021-2027). Care sunt principalele caracteristici ale noului cadru?
- Principalele caracteristici ale noului cadru pentru Politica de Coeziune 2021-2027 prezinta un mare interes pentru noi si ne sunt cunoscute deja. Concentrarea investitiilor va avea in vedere urmatoarele cinci obiective tematice: OP 1 - cercetare-dezvoltare-inovare IMM-uri, OP 2 - reducerea de CO2, OP 3 - mobilitate si conectivitate (transport, mobilitate urbana si TIC), OP 4 - Europa sociala (sanatate, educatie, social, ocuparea fortei de munca) si OP 5 - dezvoltare integrata si sustenabila pentru zonele urbane, rurale si initiative locale. In privinta sumei necesare, putem doar sa-i asiguram pe colaboratorii nostri din Comisia Europeana si din MDRAP ca niciun euro nu va fi de prisos regiunii noastre si va fi cheltuit cu chibzuinta si buna-credinta. Pentru regiunea noastra, este valabila deviza "Nevoia te invata!". Colaboratorii nostri din regiune, atat din mediul public, cat si din cel privat au fost constienti ca oportunitatile de finantare din fonduri europene nu trebuie ratate si suntem convinsi ca vor avea aceasta atitudine si in viitor.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMABONARE REVISTETotalEnergieshiltiSISECAMRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
strabag nivel 1
leviatan
SIGM
concelex
ERBASU CONSTRUCT
BogArt
CDS
EDIT-Structural
quadratum
CONCEPT STRUCTURE
rigips
viarom
MAKITA
AED
SSAB
VEGO
Acvatot 2019
Arduro
ELECTROGRUP
Ubitech
ness project
noark
theda mar
konsent
DRS

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<