ANALIZA: Volumul lucrarilor de inginerie civila a crescut cu 20% |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 18 Mai 2016 08:27 |
In 2015, activitatea de constructii din Romania s-a accelerat semnificativ, inregistrand o crestere de 10,4% fata de nivelul din 2014, evolutia optima datorandu-se unei majorari de 20% pe segmentul ingineriei civile (ce include lucrarile de infrastructura utilitara si de transport). Potrivit unei analize realizate de compania de cercetare de piata PMR, din Polonia, dezvoltarea activitatii de inginerie civila a fost "umbrita", in mare parte, de o scadere de 5,8% inregistrata in domeniul constructiilor rezidentiale. Toate tipurile de lucrari au contribuit la evolutia optima a pietei constructiilor din Romania, in 2015. Constructiile noi au crescut cu 5,2% anul trecut, in special datorita contributiei semnificative a sectorului public, in timp ce sectorul de reparatii capitale a evoluat cu 31,8%, iar cel al lucrarilor de intretinere si reparatii curente a avansat cu 13,3%. "Credem ca factorul politic a reprezentat impulsul-cheie din spatele dinamicii negative a sectorului de constructii din Romania in perioada 2012-2014. De asemenea, consideram ca Guvernul a redus in mod deliberat fondurile alocate pentru investitii in acest interval, pentru a dispune de mai multe resurse financiare pentru cresterea beneficiilor pentru populatie, in contextul organizarii alegerilor prezidentiale din noiembrie 2014", se arata in analiza PMR.
Totusi, alegerile prezidentiale au fost castigate de candidatul opozitiei, liberalul Klaus Iohannis. Coalitia aflata la guvernare si prim-ministrul social-democrat care a pierdut alegerile, au fost pregatiti, insa, sa stimuleze investitiile de capital in 2015, in special in ceea ce priveste infrastructura de transport, in scopul de a absorbi cat mai multe fonduri europene alocate Romaniei prin perioada de programare 2007-2013. "Totusi, in vederea pregatirii pentru alegerile parlamentare de la sfarsitul anului 2016, Guvernul de stanga a fost constrans sa puna in aplicare mai multe stimulente «liberale», in special in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii. De asemenea, au avut loc modificari legislative menite a creste aprobarea partidului de stanga in randul alegatorilor de centru-dreapta. Mai mult, «lupta» anti-coruptie s-a adancit foarte mult in ultimii ani, iar tendinta pozitiva continua, cu scopul declarat de a-i determina pe politicienii romani sa fie mai responsabili in cheltuirea banilor publici", au mai aratat analistii polonezi. Trebuie remarcat faptul ca guvernul social-democrat a demisionat in noiembrie 2015.
Infrastructura a detinut 45% din piata constructiilor, in 2015
Trendul ascendent inregistrat pe segmentul ingineriei civile a culminat, in 2015, cu o crestere de circa 20% fata de nivelul anului anterior. Totusi, evolutia nu este sustenabila, raportarea fiind facuta la o perioada de minim istoric al acestui segment. In perioada 2009-2014, sectorul de inginerie din Romania a crescut anual, in termeni reali, numai o singura data, in 2011 (+0,1%).
In 2015, veniturile obtinute din prestarea de servicii de inginerie au avut o cota de 45% din piata romaneasca de constructii, cele mai bune performante inregistrandu-se in sectoarele finantate din fonduri publice, precum infrastructura rutiera, de mediu si caile ferate. In cadrul sub-grupei de inginerie civila, lucrarile la infrastructura de transport au avut o pondere de 58%-63%, potrivit estimarilor PMR.
"Unul dintre principalii factori care au favorizat contractia sectorului de inginerie civila in perioada 2009-2014 a fost gradul scazut de absorbtie a fondurilor europene. In cadrul programelor structurale si de coeziune incluse in perioada de programare 2007-2013, Romaniei i-au fost alocate 4,3 miliarde euro numai pentru infrastructura de transport. Totusi, Romania a putut absorbi numai 63% din alocarea totala, la baza acestui esec aflandu-se procedurile complexe si dificile pentru autorizari, precum si numarul foarte mare de contestatii depuse de concurenti, care au generat intarzieri foarte semnificative in implementarea proiectelor", se mai arata in analiza PMR.
In ceea ce priveste perioada de programare 2014-2020, Guvernul de la Bucuresti pare decis sa elimine barierele administrative care au stat la baza imposibilitatii de accesare a intregii sume alocate in 2007-2013. Un pas important in vederea atingerii acestui obiectiv este reprezentat de OUG nr. 7/2016 privind accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. "Credem ca Romania are capacitatea de a-si imbunatati capacitatea de absorbtie a fondurilor pentru dezvoltare, avand in vedere faptul ca, pentru perioada de programare 2014-2020 are alocate fonduri de 5,1 miliarde euro numai pentru dezvoltarea infrastructurii de transport (+19% fata de nivelul acordat in perioada de programare incheiata)", au concluzionat analistii PMR.
|