ASOCIATII: Sectorul constructiilor se va diminua si in acest an |
Actualitatea interna 19 Ian 2010 18:03 |
![]() Diminuare a pietelor de ciment si de BCA In anul 2009 piata cimentului s-a diminuat cu 25%-30%, ajungand la nivelul consumului din 2007, cele mai mari scaderi inregistrandu-se in sectoarele de beton si agregate. In acelasi timp, numarul angajatilor s-a diminuat cu 18%, pentru intervalul urmator neprevazandu-se alte disponibilizari. “Pentru acest an apreciem ca piata cimentului se va diminua cu 2%-3% comparativ cu 2009, avand in vedere ca in 2010 ne vom baza, in mare parte, pe proiecte noi. Deoarecepentru primul semestru al anului nu se intrevede o finantare a proiectelor importante, consider ca piata isi va reveni in semestrul al doilea al anului”, a declarat Mihai Rohan, presedinte al CIROM si director general al CarpatcementHolding.Totodata, pentru anul in curs nu se intrevad cresteri de pret la ciment. Pentru piata materialelor de zidarie, in principal BCA, se preconizeaza o scadere cuprinsa intre 5%-7%, comparativ cu 2009. “Daca anul trecut preturile la BCA s-au diminuat cu aproximativ 15%-18%, pentru acest an se estimeaza o scadere de 2%-3% a acestora”, a declarat Marius Marin, presedinte PRO BCA si director general al grupului Macon-Simcor. ARACO propune investitii de 11 miliarde euro Pentru perioada 2010-2016, ARACO propune guvernului un program de investitii, ce vizeaza realizarea a 545 km de autostrada la profil complet (in valoare de 5.450 milioane de euro), 394 km de autostrada numai calea I, bidirectionala (2.167 milioane de euro), 1.342 km de drum expres - in mare parte cu trei benzi (3.355 milioane de euro). “Daca la acesti indicatori adaugam ce avem acum, adica 259 km de autostrada si 284 km de drum expres, la sfarsitul anului 2016 vom avea circa 3.000 km de drumuri modernizate, suficiente pentru preluarea traficului fara restrictii”, a precizat Laurentiu Plosceanu. Masuri generale de interes economico-social Reprezentantii asociatiilor profesionale ARACO, CIROM si PRO BCA solicita executivului plata creantelor catre sectorul de constructii, care - la inceputul acestui an au fost evaluate la 1,2 miliarde de euro - precum si promovarea unor masuri urgente si ferme de catre BNR, impreuna cu Guvernul Romaniei pentru asigurarea creditarii economiei private reale, finantarea productiei si a investitiilor cu dobanzi la nivelul “bancilor mama” din tarile membre UE. De asemenea, oficialii asociatiilor solicita finantarea cu precadere a lucrarilor aflate deja in derulare, a caror stopare genereaza risc de insolventa sau faliment pentru constructori, iar contractarea lucrarilor noi sa se efectueze doar in cazul existentei sursei de finantare garantate de autoritatea contractanta. O alta masura care trebuie avuta in vedere de guvernanti vizeaza promovarea si sustinerea investitiilor curente, precum si a celor noi din domeniile infrastructurii rutiere, de cai ferate, de mediu, edilitare, constructiilor de locuinte (inclusiv sociale), a programelor de reabilitare energetica a tuturor cladirilor, private sau publice. Si eficientizarea sistemului de control si urmarire a investitiilor pentru inlaturarea progresiva, dar ferma a activitatilor “la negru“ practicate pe scara larga de o serie de societati si investitori din afara zonei UE in Romania reprezinta o alta masura care trebuie avuta in vedere de autoritatile publice. Pentru informatii suplimentare, www.araco.org |