CSALB: Sistemul bancar este pregatit pentru posibile situatii neprevazute de criza |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 18 Apr 2022 12:28 |
Cresterea accentuata a preturilor, razboiul de langa Romania, majorarea dobanzilor, reprezinta motive de ingrijorare pentru consumatorii romani de servicii si produse financiare. Reprezentantii sistemului bancar transmit consumatorilor, prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), ca se incearca gasirea de solutii pentru problemele intampinate in relatie cu bancile si ca sistemul bancar este pregatit pentru posibile situatii neprevazute. Oamenii sunt sfatuiti sa anunte banca din timp atunci cand intampina dificultati.
Podcasturile CSALB de educatie financiara
Consumatori, reprezentanti ai Asociatiei Romane a Bancilor, presedinti sau vicepresedinti ai bancilor comerciale participa alaturi de conciliatorii CSALB la o serie de intalniri care au ca obiectiv educatia financiara a consumatorilor si recomandarea concilierii in relatie cu banca, pentru rezolvarea problemelor financiare. O sectiune a site-ului CSALB este dedicata educatiei financiare, iar mesajele campaniei de informare pe care CSALB o lanseaza sunt legate de rapiditatea, gratuitatea si eficienta concilierii in rezolvarea problemelor aparute in derularea contractelor.
Ce spun bancile despre situatia de incertitudine din prezent?
Bogdan Neacsu, Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor: Vorbesc in numele tuturor bancilor si va asiguram ca avem toate serviciile pregatite, iar in acest moment nu ne-am modificat apetitul pentru risc. Intr-adevar, suntem precauti pe partea de finantare, dar ne-am luat toate masurile necesare pentru a face fata acestei perioade. Vedem foarte bine ca am facut fata si retragerilor de cash, desi s-a vazut ulterior ca panica aceasta nu este justificata. Pastrarea banilor in conturi curente in banci este cea mai sigura alegere. Vechea poveste cu banii la saltea nu a facut decat sa atraga din ce in ce mai multe probleme. Consumatorii trebuie sa stie ca este mult mai multa nesiguranta sa ai la tine sume mari de bani decat sa pastrezi banii in banca, mai ales cand exista legi speciale care garanteaza depozitele. Si in perioada pandemiei, si acum, sistemul bancar din Romania demonstreaza ca este mereu “upper running”. Mereu disponibil sa se adapteze si sa faca fata unor situatii total neprevazute care vin fara un manual precis.
Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: Estimam ca va fi o crestere a numarului de clienti cu dificultati de plata, temporar cel putin, in perioada urmatoare. Dar, pe de alta parte, in ultimii ani am vazut si o crestere destul de rapida a veniturilor in Romania. Asa ca, o parte din impact va fi probabil absorbit de aceasta crestere a veniturilor. Am vazut ca in Romania – si ma bucur sa vad asta – economisirile au crescut. Clientii nostri persoane fizice si juridice au creat un buffer, o rezerva pentru perioada aceasta. Daca dobanzile vor ramane sus si o sa vedem o schimbare semnificativa a politicii monetare cu o crestere a dobanzilor in continuare, vom veni cu propuneri proactive ca sa depasim impreuna cu clientii perioada dificila.
Flavia Popa, secretar general BRD: Oamenii s-au speriat in perioada aceasta si au inceput sa scoata banii de la banca. Dar au vazut ca sunt bani si nu era niciun fel de risc. Si atunci lucrurile s-au oprit. Doar panica noastra, uneori, poate sa conduca la dezastrul de care ne temem. Sistemul bancar romanesc este foarte solid. Are o lichiditate excelenta. Chiar are toate resursele sa faca fata unor scenarii negandite. Rolul nostru in banca este sa ne asiguram ca atunci cand celalalt ne da increderea, trebuie sa i-o intoarcem neclintita. Daca ati sti cate stress-teste facem, ce scenarii de criza … Ducem lucrurile in extrem, iar acolo inca avem un buffer ca sa ne putem misca. Pana la urma bancherii cu ce se ocupa? Sa analizeze riscurile cat se poate de bine si sa gaseasca solutii.
Irina Rimaru, consumator CSALB: Sunt foarte multi consumatori, ca si noi, care suntem de buna credinta si de aceea, bancile ar trebui sa fie mai maleabile, sa vina in ajutor. Ne dorim sa avem o relatie buna cu banca si pe viitor, dar daca apropiatii sau membri ai familiei vad ca banca ne pune bete in roate, cum se spune, apropiatii nostri nu vor mai apela niciodata la acea banca. De aceea, recomand oamenilor sa fie foarte atenti cand aleg banca cu care vor colabora. Sa ii analizeze istoricul in ceea ce priveste ajutorul pe care l-a dat consumatorilor care au intampinat dificultati.
Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB: Mesajele transmise de reprezentantii bancilor comerciale sunt cel mai important argument pentru increderea de care are nevoie sistemul financiar-bancar intr-o perioada dificila, asa cum este aceasta. Faptul ca aceste mesaje sunt transmise in cadrul unor dezbateri organizate de CSALB arata faptul ca bancile din sistemul financiar romanesc au inteles utilitatea concilierii, dar si necesitatea raspunsului imediat la problemele semnalate de propriii clienti.
Recomandarile conciliatorilor pentru relatia consumator-banca in aceasta perioada
Mihai Tanasescu, conciliator CSALB: Trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca relatia cu banca face parte din viata noastra. Se poate sa fi fost nechibzuit, se poate sa ai la un moment dat dificultati la serviciu, sunt multe cazuri. Sau decedeaza unul dintre soti, ramane celalalt singur cu copilul... sunt lucruri omenesti. Cand vom intelege ca tot ce e omenesc e natural si poate fi folosit ca sa supravietuiesti pana la urma, si nu trebuie sa iti fie rusine de asta, cred ca deschiderea catre CSALB va fi si mai mare. Atat din partea consumatorilor, cat si a bancilor.
Nela Petrisor, conciliator CSALB: Pentru consumator, cu siguranta atunci cand si-a cumparat o casa sau un bun, si l-a dorit. De multe ori, dintr-o bucurie un bun se transforma intr-o povara. De aceea vin oamenii la CSALB, pentru ca nu mai pot duce povara unei bucurii. Pentru a readuce lucrurile acolo unde si le-au dorit, pentru ca si banca vrea sa aiba clienti multumiti, trebuie sa ii ajutam sa inteleaga si sa mearga mai departe, prin concesii reciproce.
Camelia Popa, conciliator CSALB: Ii sfatuiesc pe consumatori sa isi urmareasca propriul interes, nu sa se uite la alte cazuri sau sa compare concilierea cu instanta. Sa vada daca solutia pe care o primesc este buna pentru ei. Nu doar acum, ci si peste 6 luni sau un an. Am observat o evolutie a acestor solutii propuse de banci in negociere. Sunt diversificate, aplicate la situatia concreta a consumatorului. Pentru orice negociere conteaza in ce stadiu se afla contractul, cate restante sunt, ce a platit, ce nu a platit consumatorul? Toate aceste aspecte sunt luate in analiza si pe baza acestora se construieste solutia de la finalul concilierii.
Evolutia primelor trei luni din 2022
In primele trei luni din 2022, 133 consumatori au parcurs intregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotarare finala acceptata de ambele parti) si 112 au ajuns la o intelegere amiabila direct cu bancile/IFN-urile, dupa ce au apelat la CSALB.
Fata de aceeasi perioada a anului trecut, se observa o crestere a numarului de cazuri solutionate prin hotarari (negocieri intermediate de conciliatorii Centrului si finalizate cu succes): astfel, de la 82 de hotarari existente la finalul T1 2021, s-a ajuns la 133 hotarari in primele trei luni ale anului 2022 (crestere cu 62%). In acelasi timp, T1 2022 este al doilea trimestru din punct de vedere al numarului de dosare formate (n.n. cereri acceptate de banci spre negociere), din intreaga perioada de activitate a Centrului.
Totodata, in primele trei luni ale anului, 112 cereri au fost solutionate amiabil de catre comercianti, dupa sesizarea CSALB (comerciantii au negociat direct cu consumatorii): 24 cereri solutionate amiabil in relatia cu bancile si 88 cereri solutionate amiabil de catre IFN-uri. Numarul de solutionari amiabile a crescut in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut cu peste 200%.
|