C&W Echinox: Piata de retail cauta solutii pentru consumatorul pragmatic si prudent |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 24 Iul 2020 15:08 |
Stocul de retail modern din Romania, format din centre comerciale, parcuri de retail si galerii comerciale cu o suprafata inchiriabila de minimum 5.000 de metri patrati, a ajuns la nivelul de 3,96 milioane de metri patrati si urmeaza sa depaseasca pragul de 4 mil. metri patrati pana la finalul anului, reiese din datele raportelor Bucharest Retail Market si Retail Regional Cities, realizate de Cushman & Wakefield Echinox.
Cu un stoc de 1,25 milioane metri patrati, format din 32 de proiecte cu o suprafata inchiriabila medie de 39.000 de metri patrati, Bucurestiul este cea mai mare piata, deservind o populatie de aproape 2,6 milioane de locuitori ai regiunii Bucuresti - Ilfov, potrivit celor mai recente date ale Institutului National de Statistica cu privire la populatia dupa domiciliu.
Cel mai recent proiect intrat in stocul regiunii Bucuresti - Ilfov este DN1 Value Center, finalizat la finalul anului trecut de catre Prime Kapital si MAS Real Estate pe raza localitatii Balotesti. Avand o suprafata inchiriabila de 27.000 mp, DN1 Value Center a consfiintit crearea unui nou parc de retail cu o suprafata de aproape 47.000 mp care mai cuprinde si doua unitati detinute si operate de grupurile germane Hornbach si Lidl.
Stocul de retail din Bucuresti este comparabil ca dimensiuni cu cel din regiunea Centru - Vest a tarii (1,33 mil. mp) si de doua ori mai mare decat cel din regiunea Est - Moldova (595.000 mp). La nivel de orase, cele mai dezvoltate piete din punct de vedere al stocului de spatii comerciale moderne sunt Timisoara (254,000 mp), Constanta (211,000 mp) si Oradea (199,000 mp).
Prima jumatate a anului 2020 a fost cea mai dificila din istoria de 20 de ani a pietei locale de retail modern, in conditiile in care autoritatile au decis la finalul lunii martie suspendarea activitatii pentru toate magazinele considerate neesentiale care isi desfasoara activitatea in centre comerciale, ca masura de preventie pentru stoparea extinderii pandemiei Covid-19. Incepand cu 15 iunie, activitatea comerciala a fost reluata, fiind restrictionate in continuare cinematografele si zonele de food-court.
In acest context, dezvoltatorii au decalat si programul deschiderilor de noi centre comerciale, cele mai importante inaugurari din prima parte a anului fiind reprezentate de centrul comercial Shopping City Targu Mures realizat de NEPI Rockcastle, respectiv parcul de retail NEST Miercurea Ciuc dezvoltat de RC Invest. In cea de-a doua jumatate a anului, cele mai importante inaugurari sunt asteptate la Brasov, unde AFI Europe va deschide al treilea centru comercial al companiei de pe piata locala, dar si la Targoviste, unde Prime Kapital va deschide primul centru comercial din oras.
In ceea ce priveste Bucurestiul, primele spatii comerciale noi sunt asteptate in 2021, cand urmeaza a fi inaugurata extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul orasului, in timp ce grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapa a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea outlet center din Bucuresti si din tara.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Piata de retail a traversat, intr-adevar, o perioada extrem de dificila, in care activitatea a numerosi retaileri a fost suspendata, situatie ce a afectat, in lant, si incasarile proprietarilor de centre comerciale. Comertul online a prins avant, iar in conditiile in care situatia medicala ramane delicata, frecventa cumparaturilor in cadrul centrelor comerciale ramane sub nivelul anterior starii de urgenta. Cu toate acestea, cumparaturile online nu se preteaza pentru toate categoriile de produse si nici pentru toate profilurile de cumparatori, iar alternativa comertului stradal ramane slab dezvoltata, cu prea putine zone care pot oferi o experienta placuta de shopping. In aceste conditii, consideram ca centrele comerciale isi vor recastiga, treptat, clientii, chiar daca asta va insemna o noua „reinventare”, pentru a raspunde unui profil de consumator mai pragmatic si mai prudent.”
|