GUVERN: Hotarari privind normele de aplicare a legilor achizitiilor publice |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 02 Iun 2016 15:32 |
Guvernul a adoptat, in cadrul sedintei din data de 2 iunie 2016, doua Hotarari privind normele de aplicare a legilor achizitiilor publice (clasice) si sectoriale, acte normative necesare punerii in aplicare a legislatiei primare in domeniu.
Un prim aspect dezvoltat in normele de aplicare a legislatiei achizitiilor publice vizeaza clarificarea modului de aplicare a criteriilor de atribuire a contractelor de achizitii publice, prin explicitarea subcriteriilor "calitate-pret" si "costul cel mai scazut", introduse ca elemente de noutate prin noua legislatie. Astfel, in cazul in care criteriul utilizat este "cel mai bun raport calitate-pret" sau "cel mai bun raport calitate-cost", stabilirea ofertei castigatoare se realizeaza prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul. Factorii de evaluare a ofertelor, precum si algoritmul de punctare se precizeaza in mod clar si detaliat in cadrul documentatiei de atribuire si vor reflecta metodologia de punctare a avantajelor care vor rezulta din propunerile tehnice si financiare prezentate de ofertanti. In cazul contractelor de servicii avand ca obiect prestatii intelectuale, cum ar fi cele de consultanta/ asistenta tehnica, elaborare de studii, proiectare sau supervizare, aferente unor proiecte de complexitate ridicata, criteriul de atribuire "calitate-pret" se aplica in mod obligatoriu, iar ponderea alocata factorului pret nu poate fi mai mare de 40%.
In cazul in care criteriul de atribuire utilizat este "costul cel mai scazut", acesta se raporteaza la durata ciclului de viata a produsului/ serviciului si la frecventa utilizarii acestuia.
Detalierea modului in care procedura de licitatie deschisa si licitatie restransa se vor desfasura integral prin mijloace electronice (on-line) incepand cu luna iunie 2016 pentru toate autoritatile contractante si incepand cu ianuarie 2018 pentru unitatile de achizitii centralizate. Transmiterea spre publicare a anunturilor catre operatorul SEAP se realizeaza numai prin mijloace electronice, prin completarea formularelor specifice disponibile in SEAP la adresa de internet www.e-licitatie.ro si numai de catre autoritatile contractante inregistrate.
Dezvoltarea si detalierea modului in care se va realiza consultarea pietei - parte a procesului de achizitie publica in cazul in care se doreste achizitia unor produse/ servicii/ lucrari cu grad ridicat de complexitate tehnica, financiara sau contractuala, ori din domenii cu un rapid progres tehnologic. Procesul de consultare se initiaza prin publicarea in SEAP sau prin orice alte mijloace a unui anunt de consultare, proces la care poate participa orice persoana/ organizatie interesata. Cei interesati pot trimite opinii, sugestii sau recomandari, autoritatea contractanta urmand sa le ia in considerare pe cele pe care le considera relevante, insa avand obligatia sa publice in SEAP rezultatul procesului de consultare a pietei, nu mai tarziu de momentul initierii procedurii de atribuire. Concret, aspectele supuse consultarii vizeaza, fara a se limita la acestea, potentiale solutii tehnice, financiare sau contractuale pentru a raspunde nevoilor autoritatilor contractante, aspecte legate de strategia de contractare, inclusiv divizarea pe loturi (in cazul achizitiilor sectoriale), posibilitatea solicitarii de oferte alternative.
Detalierea modului in care va creste rolul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP) in evaluarea ex-ante a documentatiei de atribuire a contractelor de achizitii publice.
Prin Hotararea pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii privind achizitiile publice sunt introduse noi reguli privind evaluarea ex-ante a documentatiei de atribuire, intre care:
ANAP evalueaza, inainte de transmiterea spre publicare a invitatiei/ anuntului de participare/ simplificat/ de concurs, conformitatea cu legislatia a documentatiilor de atribuire cu exceptia caietului de sarcini sau a documentatiei descriptive, in masura in care valoarea estimata a achizitiei este egala sau mai mare decat urmatoarele praguri:
· 225.000 de lei pentru contractul de furnizare;
· 225.000 de lei pentru contractul de servicii;
· 2,25 milioane de lei pentru contractul de lucrari.
Se introduce Strategia de contractare, care este un document al fiecarei achizitii cu o valoare mai mare sau egala cu pragurile de:
· 23.227.215 lei, pentru contractele de achizitie publica/ acordurile-cadru de lucrari;
· 600.129 de lei, pentru contractele de achizitie publica/ acordurile-cadru de produse si de servicii;
· 3.334.050 de lei, pentru contractele de achizitie publica/ acordurile-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2.
Concret, prin aplicarea acestei strategii se acorda importanta etapelor de pregatire a procesului de achizitie si de derulare a procedurii. Este subliniata, indeosebi, necesitatea de a documenta temeinic deciziile referitoare la alegerea modalitatilor prin care vor fi realizate achizitiile publice. Strategia de contractare este initiata de autoritatea contractanta si este subiect de evaluare a ANAP, in anumite conditii, odata cu documentatia de atribuire.
Un alt element important de noutate cuprins in normele de aplicare a legii achizitiilor sectoriale vizeaza prelungirea duratei acordului-cadru. Astfel, durata acordului-cadru va putea creste de la 4 ani cat este in prezent, la maximum 8 ani, cu exceptia cazurilor pe care entitatea contractanta le poate justifica doar prin obiectul specific al contractelor subsecvente ce urmeaza sa fie atribuite.
ANAP a tinut cont de circa 1.000 de propuneri si observatii asupra noii legislatii
ANAP a initiat, inca de la inceputul acestui an, un amplu proiect de consultari publice pe marginea proiectelor normelor de aplicare a legilor privind achizitiile publice. In urma procesului de consultare publica pe textele proiectelor de norme privind achizitiile clasice si sectoriale, ANAP a primit circa 1.000 de propuneri si observatii (aproximativ 800 pe achizitiile clasice si alte circa 200 pe cele sectoriale), de la 96 de petenti. Totodata, incepand cu luna ianuarie a acestui an, ANAP a organizat o serie de cinci sesiuni de dezbateri publice, la care au participat 360 de reprezentanti ai autoritatilor contractante, operatorilor economici, IMM-urilor, societatii civile, marilor investitori straini si romani, organizatiilor profesionale, camerelor de comert, mediului academic, companiilor nationale, regiilor autonome si cei ai institutiilor de control din sistem.
Informatii suplimentare:
Noile legi privind achizitiile publice au fost publicate in Monitorul Oficial in data de 23 mai 2016.
Principalele modificari aduse de noile legi privind achizitiile publice (clasice) si achizitiile sectoriale, pentru care Guvernul a adoptat normele de aplicare:
Legea privind achizitiile publice (clasice)
Praguri
· 22.908.118 de lei (5.225.000 de euro) - contracte de achizitie publica de lucrari;
· 591.918 de lei (135.000 de euro) - contracte de produse si servicii (se aplica si autoritatilor locale pentru o abordare unitara);
· 3.312.975 de lei (750.000 de euro) - contracte de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, indiferent de tipul autoritatii contractante.
Conform ANAP, pragurile valorice sunt exprimate in lei pentru a evita confuziile din trecut. Au fost introduse, totodata, prevederi de revizuire a pragurilor.
Praguri valorice pentru achizitia directa
· 132.519 de lei pentru achizitiile de produse sau servicii;
· 441.730 de lei pentru achizitiile de lucrari.
Reducerea termenelor limita in cadrul procedurilor de atribuire
· Licitatia deschisa: termenul minim pentru depunerea ofertelor a fost stabilit la 35 de zile, cu posibilitatea de reducere pana la 15 zile (in prezent, termenul este de 40 de zile);
· Licitatia restransa: termenul minim pentru depunerea de candidaturi a fost stabilit la 30 de zile, cu posibilitatea de reducere pana la 15 zile, iar termenul minim pentru depunerea ofertelor, tot la 30 de zile, cu posibilitatea de reducere pana la 10 zile (in prezent, termenul pentru depunerea candidaturilor este 30 de zile, iar pentru depunerea ofertelor 35 de zile).
Modernizare prin obligativitatea utilizarii mijloacelor electronice pe tot parcursul procedurii de atribuire
· Iunie 2016 - toate autoritatile contractante;
· Decembrie 2017 - unitatile de achizitii centralizate.
Activitati de achizitie centralizata
Pentru eficientizarea activitatii, s-a propus infiintarea de unitati de achizitie centralizata, iar situatiile si conditiile in care autoritatile contractante achizitioneaza produse sau servicii de la unitati de achizitii centralizate care furnizeaza activitatile de achizitie centralizate vor fi reglementate prin legislatia secundara.
Criterii de atribuire
Pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, se aplica unul dintre urmatoarele criterii de atribuire:
· pretul cel mai scazut;
· costul cel mai scazut;
· cel mai bun raport calitate-pret (obligatoriu pentru serviciile intelectuale si serviciile sociale);
· cel mai bun raport calitate-cost (obligatoriu pentru serviciile intelectuale si serviciile sociale).
Consultarea pietei
Reglementarea expresa a posibilitatii autoritatii contractante de a organiza consultari cu piata, anterior realizarii unei achizitii, cu posibilitatea invitarii la consultari a expertilor independenti, autoritati publice si/sau operatori economici.
Documentul unic de achizitie european (DUAE)
· instrument nou, intr-un format standard aprobat de Comisia Europeana, destinat reducerii efortului administrativ aferent depunerii /evaluarii ofertelor;
· declaratie pe proprie raspundere a candidatului/ ofertantului, ca dovada preliminara a indeplinirii criteriilor de calificare si selectie;
· de principiu, doar ofertantul declarat castigator va depune toate documentele originale ca dovada a informatiilor cuprinse in documentul unic de achizitie european - DUAE.
Legea privind achizitiile sectoriale
Activitati relevante
· gaze si energie termica;
· energie electrica;
· apa;
· servicii de transport;
· porturi si aeroporturi;
· servicii postale (fata de OUG nr. 34/2006, sunt excluse serviciile de posta electronica, serviciile financiar-postale, serviciile filatelice si serviciile logistice);
· extractia de petrol si gaze si prospectarea si extractia de carbune sau alti combustibili solizi (fata de OUG nr. 34/2006, nu este inclusa explorarea petrolului si a gazelor naturale).
Entitati contractante
· autoritati contractante;
· intreprinderi publice;
· companii private care functioneaza in baza unor drepturi speciale sau exclusive acordate de o autoritate competenta cu conditia desfasurarii unei activitati relevante.
Praguri valorice pentru proceduri
· 1.858.177 de lei (418.000 de euro) - contracte sectoriale de produse si de servicii, precum si pentru concursurile de solutii;
· 23.227.215 de lei (5.225.000 de euro) - contracte sectoriale de lucrari;
· 4.445.400 de lei (un milion de euro) - contractele sectoriale de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice.
Praguri valorice pentru achizitia directa
· 132.519 de lei pentru achizitiile de produse sau servicii;
· 441.730 de lei pentru achizitiile de lucrari.
Criterii de atribuire
Pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, se aplica unul dintre urmatoarele criterii de atribuire:
· pretul cel mai scazut;
· costul cel mai scazut;
· cel mai bun raport calitate-pret (obligatoriu pentru serviciile intelectuale si serviciile sociale) ;
· cel mai bun raport calitate-cost (obligatoriu pentru serviciile intelectuale si serviciile sociale).
Si in acest caz, se instituie obligativitatea utilizarii mijloacelor electronice pe tot parcursul procedurii de atribuire:
· iunie 2016 - pentru toate autoritatile contractante;
· decembrie 2017 - pentru unitatile de achizitii centralizate.
|