GUVERNUL isi asuma bugetul pe 2020, modifica OUG 114 si desfiinteaza FDI |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 24 Dec 2019 12:53 |
In sedinta de Guvern ce a avut loc ieri, 23 decembrie 2019, Guvernul condus de prim-ministrul Ludovic Orban si-a angajat raspunderea in fata Parlamentului asupra Proiectelor bugetului de stat si al asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 si corectarea prevederilor OUG 114, intre se afla desfiintarea split TVA si reglementarea situatiei Fondului de Dezvoltare si Investitii (FDI).
Dupa cum a garantat anterior, modificarile OUG 114 nu vizeaza si prevederile referitoare la sectorul de constructii.
"Proiectul de lege stipuleaza corectarea prevederilor legate de domeniul energetic, din domeniul financiar-bancar, din domeniul comunicatiilor, din domeniul fondurilor private de pensii. De asemenea, cuprinde o serie de masuri, exact cum cuprindea si Ordonanta de urgenta 114, in mai multe domenii de activitate, de la chestiuni legate de sporuri, pana la chestiuni care sunt legate de diferite tipuri de reglementari, privitor la cheltuielile care se efectueaza in bugetul de stat, la momentul Ordonantei 114, privitor la bugetul pe 2019, in legea pe care noi am propus-o Parlamentului, privitor la 2020", a precizat Ludovic Orban.
Reglementarea situatiei FDI
Prin Proiectul Legii privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, adoptat, Guvernul a reglementat situatia Fondului de dezvoltare si investitii (FDI).
"Pactic, reglementam situatia in felul urmator: acolo unde nu s-au semnat contracte, evident, ele nu vor mai fi finantate, la fel, in cazul contractelor semnate in care nu s-au efectuat lucrari si nu s-au acordat avansuri, iar acolo unde sunt contracte, unde s-au acordat avansuri si s-au efectuat lucrari pe contractele respective, evident, admitem mecanismul de decontare a sumelor prin rambursarea cheltuielilor efectuate din imprumutul de la Trezorerie pe o perioada de 20 de ani pentru sumele cheltuite, urmand ca restul finantarii sa fie problema autoritatii locale, eventual, daca vom avea in perspectiva un alt program national de dezvoltare locala, continuarea investitiei sa faca parte dintr-un eventual PNDL 3", a mai spus seful Executivului.
Alte declaratii ale lui Ludovic Orban privind modificarea OUG 114
Legea bugetului de stat, adoptata prin procedura angajarii raspunderii Guvernului
Adoptarea legii bugetului de stat prin procedura angajarii raspunderii Guvernului este folosita in premiera la nivel national.
"Va marturisesc ca folosim in premiera o modalitate de adoptare a legii bugetului de stat care nu a mai fost folosita pana acum si anume, procedura angajarii raspunderii guvernului. Este o procedura care este reglementata prin Constitutie si care, spre deosebire de ordonanta de urgenta, ca instrument de legiferare, are foarte multe aspecte care o fac cu adevarat sa fie democratica. Sigur ca poate am surprins pe multi prin utilizarea acestei proceduri de angajare a raspunderii guvernului pe legea bugetului de stat si pe legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Prin angajarea raspunderii orice parlamentar si orice grup parlamentar a avut dreptul sa formuleze amendamente si am aprobat foarte multe amendamente, formulate de parlamentari individual si de grupurile parlamentare", a explicat Ludovic Orban.
Amendamente aprobate privind investitiile
In ceea ce priveste amendamentele, Ludovic Orban a precizat ca Guvernul a aprobat multe amendamente, care au fost depuse de parlamentari, de grupuri parlamentare si care vizeaza imbunatatirea bugetului in diferite domenii de activitate.
"De exemplu, am preluat un amendament privitor la cresterea sumei transferate de la bugetul de stat pentru intretinerea drumurilor nationale. Intr-adevar, alocasem o suma mica pentru intretinerea drumurilor nationale si am preluat amendamentul formulat, care urca la 361 de milioane de lei suma care este transferata din bugetul de stat catre companie (CNAIR), pentru asigurarea cheltuielilor de intretinere a drumurilor nationale. Am preluat foarte multe amendamente depuse de ALDE, de PMP, de USR privind obiective de investitii importante. De exemplu, autostrada Comarnic - Brasov, autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni, finantarea acestor tronsoane de autostrada, care au fost amendamente si PMP si ALDE", a mai precizat reprezentantul Executivului.
In ceea ce priveste proiectele de infrastructura din Moldova, parlamentarii ALDE au adus o serie de amendamente in vederea facilitarii demararii proiectelor sau finantarea/ asigurarea resurselor pentru finalizarea acestora.
"Va dau un singur exemplu, se construieste podul peste Dunare, de la Braila -Tulcea. Pai, podul ala degeaba il construiesti daca nu asiguri conexiunea cu Coridorul IV pan-european, printr-un drum expres pana la Constanta si conexiunea cu Coridorul IX pan-european, fie prin Focsani, printr-un drum expres, fie prin Buzau. Intotdeauna, cand gandesti proiecte de infrastructura, trebuie sa le gandesti pe o lunga perioada de timp si in cadru. Noi avem un Master Plan pe care l-am prezentat Comisiei Europene si care ne serveste ca baza pentru prioritizarea investitiilor in domeniul infrastructurii. Pacat ca cei care au prezentat Master Planul au uitat de el din momentul in care a fost aprobat de Comisia Europeana si proiectele care erau trecute in Master Plan au fost lasate pe hartie si nu au fost impinse inainte", a mai spus Ludovic Orban.
Alte declaratii ale lui Ludovic Orban privind bugetul pentru 2020
|