Agenda Constructiilor
Miercuri, 25 Decembrie 2024
Home - Stiri - Actualitatea interna - MF: Deficitul bugetar din 2022 s-a situat la 5,68% din PIB, sub tinta autoritatilor
MF: Deficitul bugetar din 2022 s-a situat la 5,68% din PIB, sub tinta autoritatilor
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 31 Ian 2023 12:26
Executia bugetului general consolidat pe anul 2022 s-a incheiat cu un deficit de 81,01 miliarde de lei, respectiv 5,68% din Produsul Intern Brut, sub tinta de 5,74% din PIB stabilita la rectificarea din noiembrie 2022.
Potrivit Ministerului Finantelor, exprimat ca procent din PIB, deficitul bugetar a inregistrat o scadere cu 1,05 puncte procentuale procentuale de la 6,73% din PIB in anul 2021 la 5,68% din PIB in anul 2022.
Dupa primele 11 luni ale anului trecut, deficitul bugetar se situa la 4,2% din PIB.
Veniturile bugetului general consolidat au insumat 460,09 miliarde lei in 2022, cu 21,2% peste nivelul incasat in perioada similara a anului trecut. Evolutia acestora fost influentata preponderent de avansul veniturilor din TVA, contributiilor de asigurari, incasarilor suplimentare din energie (alte impozite pe bunuri si servicii), veniturilor nefiscale si fondurilor europene, precizeaza Ministerul Finantelor.
 
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 33,71 miliarde lei, consemnand o crestere de 20,3% (an/an), sustinuta de sporul incasarilor din impozitul pe dividende (+79,9%), declaratia unica (+32,3%), respectiv impozitul aferent pensiilor (+25,1%).
Veniturile din impozitul pe salarii au crescut cu 10,5%, sub evolutia fondului de salarii din economie (+12,7% ); totodata, dinamica acestei categorii de incasari a fost influentata si de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii (efect negativ din scutirea de impozit pe venit din salarii, conform Legii nr. 135/2022).
 
Contributiile de asigurari au inregistrat 139,92 miliarde lei, in crestere cu 9,7% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, evolutia contributiilor a ramas inferioara dinamicii fondului de salarii si ca efect al extinderii in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii (efect asupra incasarilor incepand cu iulie 2022, conform Legii nr. 135/2022). "De asemenea, incepand cu septembrie, contributiile au fost influentate favorabil de modificarea plafonului pana la care se acorda facilitatile fiscale salariatilor din domeniul constructiilor, agricol si industriei alimentare (de la 30.000 de lei lunar la 10.000 lei lunar) si de masura de stabilire a bazei de calcul lunar la nivelul salariului minim brut pe tara pentru veniturile realizate in baza contractelor individuale de munca cu timp partial al caror nivel este situat sub nivelul salariului minim brut", explica documentul publicat luni de Finante.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 26,66 miliarde lei, inregistrand o crestere de 33% (an/an), sustinuta atat de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (29,3% an/an, respectiv +5,6 miliarde lei), cat si de impozitul pe profit virat de bancile comerciale (+1 miliard lei).
 
Incasarile nete din TVA au inregistrat 94,09 miliarde lei, in crestere cu 18,6% (an/an), insa sub dinamica bazei macroeconomice relevante, si pe fondul unui nivel mai ridicat al restituirilor de TVA, comparativ cu anul anterior (+15%, an/an).
Veniturile din accize au insumat 35,31 miliarde lei, consemnand o crestere de 2,4% (an/an). In structura, incasarile din accizele pentru produsele energetice au inregistrat o dinamica de 2,4% (an/an) - sustinuta atat de majorarea accizei cu 3,6% incepand cu 1 ianuarie 2022, cat si de avansul consumului de carburanti fata de aceeasi perioada a anului trecut. Incasarile din accizele pentru produsele din tutun au crescut cu 1,9%, in conditiile unui nivel majorat al accizei la tigarete - cu 5,5% incepand cu 1 august 2022 (594,97 lei/1000 tigarete, fata de 563,97 lei/1000 tigarete incepand cu 1 aprilie 2021). Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Alte impozite si taxe pe bunuri si servicii au totalizat 19,16 miliarde lei, inregistrand un avans de 13,68 miliarde lei fata de anul precedent, pe seama incasarilor suplimentare din sectorul energetic.
 
Veniturile nefiscale au insumat 39,58 miliarde lei, consemnand o crestere de 51% (an/an), sustinuta de avansul veniturilor din proprietate, varsaminte din veniturile nete ale BNR, dividende, dobanzi si redevente petroliere. De asemenea, nivelul veniturilor nefiscale este determinat si de inregistrarea sumelor din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, potrivit prevederilor art.10, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2011.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 48,43 miliarde lei, in crestere cu 26% (an/an).
 
Potrivit MF, cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 541,09 miliarde lei au crescut in termeni nominali cu 17,7% fata de anul precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2022 au inregistrat o scadere cu 0,8 puncte procentuale, de la 38,7% din PIB in anul 2021, la 37,9% din PIB in anul 2022.
Cheltuielile de personal au insumat 117,69 miliarde lei, in crestere cu 5,2% comparativ cu anul precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 8,2% din PIB, cu 1,2 puncte procentuale mai putin fata de anul anterior.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 72,68 miliarde lei, in crestere cu 13,2% comparativ cu anul precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 17,1% comparativ cu anul precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 9,3%.
 
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 29,09 miliarde lei. "Comparativ cu anul precedent platile de dobanzi aferente portofoliului de datorie publica s-au majorat cu 11,11 miliarde lei ca urmare a cresterii ratelor de dobanda in contextul inflationist manifestat indeosebi incepand cu a doua parte a anului 2021, atat pe plan intern cat si international, cat si ca urmare a incertitudinilor generate de conflictul armat din Ucraina", precizeaza sursa citata.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 174,30 miliarde lei, in crestere cu 18,4% comparativ cu anul precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2022, a punctului de pensie cu 10%, respectiv de la 1.442 lei la 1.586 lei, a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 800 lei la 1.000 lei, de acordarea unui ajutor financiar pentru pensionarii sistemului public de pensii cu pensii mai mici sau egale cu 1.600 de lei, astfel incat toti cei care se incadreaza in aceasta categorie sa aiba un venit de 2.200 de lei, in luna ianuarie 2022, precum si de acordarea celei de-a 13-a indemnizatii pentru persoanele cu dizabilitati.
 
De asemenea, cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile din luna iulie 2022 pentru acordarea unui ajutor financiar in valoare de 700 de lei pentru pensionarii din sistemul public, sistemul pensiilor militare de stat si pentru beneficiarii de drepturi prevazute de legi cu caracter special, ale caror venituri sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei.
Totodata, se reflecta majorarea alocatiei de stat pentru copii.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pana la sfarsitul anului 2022, care au fost in suma de 3,91 miliarde lei.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 18,01 miliarde lei, in principal, aceasta suma reprezinta subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici pentru sezonul rece 2021-2022 (7,05 miliarde lei) care reprezinta 39,1% din total subventii.
 
Alte cheltuieli s-ai cifrat la 10,08 miliarde lei, reprezentand in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 50,9 miliarde lei, cu 22,5% mai mari comparativ cu anul 2021.
 
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 72,53 miliarde lei, in crestere cu 22,4% comparativ cu anul 2021 cand au fost in valoare de 59,26 miliarde lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 51,21% din totalul cheltuielilor pentru investitii, se mai arata in documentul publicat de Ministerul Finantelor.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMALLBIMTotalEnergiesABONARE REVISTERAWLPLUGhilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
quadratum
AED
Arduro
EDIT-Structural
MAKITA
EURO BUILD
rigips
Acvatot 2019
konsent
CDS
VEGO
concelex
theda mar
ELECTROGRUP
DRS
GEWISS
ERBASU CONSTRUCT
Ubitech
SIGM
CONCEPT STRUCTURE
noark
strabag nivel 1
leviatan
BogArt
SSAB

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<