CF: Profiturile companiilor au crescut in 2020, stimulate de masurile din pandemie |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 22 Mar 2022 14:42 |
Profitabilitatea companiilor de stat s-a imbunatatit considerabil, din punct de vedere contabil, pe parcursul anului 2020, chiar si in contextul socului generat de impactul pandemiei Covid-19, potrivit datelor ce reies in urma unei analize a principalilor indicatori economico-financiari ai acestora, realizata de Consiliul Fiscal. La acest rezultat contabil au contribuit, insa, decisiv masurile economice si financiare adoptate de stat pentru ameliorarea situatiei economice a firmelor de stat si private, care au inclus: amanarea platii la anumite taxe, plata somajului tehnic, decontarea unei parti a salariului brut pentru angajatii mentinuti in munca, acordarea de garantii de stat pentru anumite imprumuturi corporative, bonificatii la plata impozitelor in cazul platii inainte de termen, scheme de garantare a creditelor pentru investitii („IMM Invest Romania” si „IMM Leasing”).
Cuantumul total al schemelor care au presupus finantarea de la buget a cheltuielilor unor firme, cu un impact direct asupra profitabilitatii companiilor, a fost de cel putin 8 miliarde lei la nivelul intregii economii, distorsionand astfel rezultatul contabil al companiilor cel putin cu aceste sume. In plus, celelalte masuri adoptate de stat au sustinut indirect activitatea companiilor si performanta economico-financiara a acestora, subliniaza reprezentantii Consiliului Fiscal.
"In absenta tuturor masurilor de sprijin, ar fi fost vizibila deteriorarea performantei financiare a companiilor. Cu alte cuvinte, desi factorii fundamentali au fost de natura sa conduca la performante mai scazute ale companiilor, sprijinul financiar din partea statului a facut ca situatiile financiare sa indice aparent o pozitie mai favorabila. In acest context, ramane de vazut cum va evolua in viitor performanta companiilor, odata cu retragerea sprijinului financiar primit din partea statului", noteaza analistii.
Trecere de la pierdere la profit si crestere a datoriilor
Conform analizei, daca in anul 2019 companiile de stat au inregistrat o pierdere neta agregata de 1,8 miliarde lei, anul 2020 a consemnat o revenire in teritoriul pozitiv, la un profit net total de 0,9 miliarde lei. Evolutia aparent favorabila a rezultatului net in termeni nominali se regaseste atat la nivelul Top 5 cele mai profitabile companii de stat - crestere a profitului net de la 3,7 miliarde lei la 4,2miliarde lei -, cat mai ales la nivelul celorlalte companii - diminuare a pierderii agregate de la 5,5 miliarde lei la 3,3 miliarde lei, desi acestea continua sa fie neprofitabile, similar situatiei consemnate in majoritatea anilor anteriori.
"Cresterea rezultatului net obtinut de companiile de stat a determinat imbunatatirea contabila a majoritatii indicatorilor de performanta ai acestora, cum sunt cei privind marjele de profit, ratele de rentabilitate financiara si economica etc., insa trebuie mentionat ca valoarea adaugata bruta si productivitatea muncii au inregistrat o scadere in anul 2020", mai arata Consiliul Fiscal.
In ceea ce priveste arieratele companiilor de stat, acestea s-au majorat semnificativ cu 33,6% (+5,6 miliarde lei) fata de anul anterior, pana la nivelul de 22,2 miliarde lei (reprezentand 24,1% din totalul platilor restante la nivelul intregii economii, fata de 19,3% in 2019). Consiliul Fiscal noteaza ca circa doua treimi din cresterea volumului acestora, comparativ cu anul anterior, este localizata la doua companii, SNTFM CFR Marfa SA si Compania Nationala Unifarm SA, fiind atribuibila unei decizii a CE privind incompatibilitatea ajutorului de stat acordat CFR Marfa in anul 2013, respectiv, unui management defectuos privind gestiunea stocurilor in cazul Unifarm.
Si firmele private au raportat profituri mai mari
Pe fondul masurilor de sprijin acordate de stat, si companiile din sectorul privat au inregistrat o profitabilitate aparent in crestere cu evolutii favorabile, dar de dimensiuni mai reduse, la nivelul cvasi-totalitatii indicatorilor economico-financiari. Pe de alta parte, contrar evolutiei inregistrate de companiile de stat, arieratele companiilor private s-au mentinut aproape nemodificate fata de nivelul inregistrat in anul 2019 (+0,1 miliarde lei), mai arata analiza.
"In perioada 2015-2018, imbunatatirea performantei economico-financiare a intreprinderilor de stat a fost favorizata si de reformele legislative concretizate prin intrarea in vigoare a OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice. Insa, in pofida progreselor realizate, in anul 2018 au fost implementate o serie de amendamente care au condus la exceptarea majoritatii companiilor de stat de la aplicarea prevederilor OUG nr. 109/2011, desfiintandu-se de facto aplicarea practicilor de guvernanta corporativa la nivelul acestora. Diminuarea angajamentului fata de principiile guvernantei corporative bazate pe profesionalism, integritate, transparenta si responsabilitate s-a resimtit probabil, incepand cu anul 2019, si prin declinul majoritatii indicatorilor de performanta ai companiilor de stat. Astfel, desi acesti indicatori s-au imbunatatit aparent pe parcursul anului 2020, nivelurile lor continua sa se situeze semnificativ sub valorile inregistrate in anul 2018, atat in ceea ce priveste profitul net agregat (cu 1,7 miliarde lei mai mic in termeni nominali), cat si in ceea ce priveste principalele rate de rentabilitate (ecart nefavorabil de 1,4 pp in cazul ROE, respectiv de 1 pp in cazul ROA), indicatorii de risc fiind, la randul lor, in deteriorare fata de anul 2018 (crestere cu 4,4 pp a gradului de indatorare, diminuare cu 11,1 pp a ratei lichiditatii, respectiv scaderea de 4,5 ori a ratei de acoperire a cheltuielilor cu dobanzile)", mai arata datele Consiliului Fiscal.
In acest context, economistii spun ca este necesara revenirea la sfera initiala de cuprindere a companiilor de stat in ceea ce priveste aplicarea guvernantei corporative a intreprinderilor publice, respectiv la situatia anterioara implementarii prevederilor Legii nr. 111/2016. Acest deziderat este cu atat mai important in conditiile in care Guvernul doreste sa mentina controlul decizional prin pachete majoritare de actiuni in companii de interes strategic national.
Pentru a consulta analiza Consiliului Discal, click aici!
|