Agenda Constructiilor
Sambata, 23 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - OUG: Documentatiile de urbanism, arhitectura si constructii, semnate electronic
OUG: Documentatiile de urbanism, arhitectura si constructii, semnate electronic
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 20 Aug 2020 11:43
Documentatiile de urbanism, arhitectura si constructii vor putea fi depuse digital si semnate electronic in loc de semnatura olografa si aplicarea stampilei sau parafei profesionale pe exemplarul fizic, potrivit unei Ordonante de Urgenta aprobate ieri de Guvernul Romaniei.
Actul normativ stabileste masurile privind utilizarea inscrisurilor in forma electronica in urbanism, arhitectura si constructii care sa permita semnarea documentelor si asumarea acestora in forma digitala pentru parcurgerea online a intregului circuit procedural de planificare, proiectare, autorizare, executie, receptie, punere in functiune a constructiilor.
OUG prevede utilizarea semnaturii electronice calificate pentru echivalenta sa cu semnatura olografa impreuna cu parafa sau stampila profesionala, precum si modul de particularizare a certificatului digital conform cu profesia/ calificarea detinatorului, emitentul calificarii etc.
Conform Notei de Fundamentare a OUG, pentru emiterea sau modificarea unei semnaturi electronice calificate, specifica profesionistilor din domeniile urbanism, arhitectura si constructii si alte domenii conexe, in conditiile prezentei Ordonante de Urgenta, prestatorii de servicii de incredere calificati au obligatia ca pe langa verificarea documentelor precizate de Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica, cu modificarile si completarile ulterioare si Regulamentul (UE) nr. 910/2014, sa verifice calitatea profesionala a persoanei care solicita eliberarea sau modificarea semnaturii electronice calificata in baza documentelor specifice care atesta dreptul de semnatura sau de practica potrivit evidentelor oficiale detinute de:
  • Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei ca autoritate competenta in domeniu, pentru verificarea si confirmarea dreptului de practica al verificatorilor de proiecte, expertilor tehnici si auditorilor energetici pentru cladiri;
  • Inspectoratul de Stat in Constructii, pentru verificarea si confirmarea dreptului de practica al dirigintilor de santier si al responsabililor tehnici cu executia;
  • Ordinul Arhitectilor din Romania, pentru verificarea dreptului de practica al arhitectilor, conductorilor arhitecti, arhitectilor de interior si urbanistilor cu drept de semnatura similar conductorilor arhitecti;
  • Registrul Urbanistilor din Romania, pentru verificarea si confirmarea dreptului de practica al specialistilor atestati in amenajarea teritoriului si/sau in urbanism;
  • Institutul National al Patrimoniului, pentru specialistii atestati/autorizati in domeniul monumentelor istorice;
  • Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, pentru autorizarea persoanelor care efectueaza lucrari in domeniul apararii impotriva incendiilor;
  • Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, pentru autorizarea persoanelor pentru proiectarea si/sau executarea de instalatii electrice si gaze naturale;
  • Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, pentru autorizarea persoanelor care executa lucrari de specialitate din domeniul cadastrului, topografiei, geodeziei, fotogrammetriei, teledetectiei si cartografiei.
Pentru corelarea cu legislatia specifica profesiilor reglementate din constructii, arhitectura si urbanism, se propune ca certificatele calificate pentru semnaturi electronice, acordate in baza prevederilor prezentei Ordonante de Urgenta si a Regulamentului UE nr.910/2014, sa faca mentiune cu privire la calitatea profesionala, identificatorul unic al persoanei in raport cu autoritatea competenta care a acordat dreptul de practica, domeniul sau subdomeniul si specialitatea pentru care are drept de semnatura sau de practica, calitatea de coordonator sau de elaborator de parti de documentatii, precum si denumirea autoritatii competente care a acordat dreptul de semnatura sau de practica titularului semnaturii electronice calificate.
La notificarea autoritatilor competente, ca urmare a suspendarii sau incetarii valabilitatii dreptului de semnatura sau de practica in conditiile legii, prestatorii de servicii de incredere calificati au obligatia de a suspenda sau dupa caz, revoca dreptul de utilizare a semnaturii electronice bazata pe un certificat calificat, eliberata in conditiile prezentei ordonantei de urgenta si a Regulamentului UE nr. 910/2014, specialistului fata de care a operat masura suspendarii sau incetarii dreptului de practica.
In vederea completarii regimului sanctionatoriu deja existent in legislatia privind constructiile, arhitectura si urbanismul si cea privind semnatura digitala, a fost introdusa o sanctiune specifica, pentru a consolida aplicarea normei.
Totodata, se stabilesc reguli specifice pentru documentele si documentatiile, piese scrise si desenate, elaborate si prezentate in format electronic autoritatilor si institutiilor competente cu emiterea de avize, acorduri, autorizatii si aprobari, respectiv ca acestea sa indeplineasca, sub sanctiunea nulitatii absolute, urmatoarele conditii:
  • sa fie prezentate integral in forma electronica;
  • sa fie semnate de catre toti specialistii prevazuti de lege cu semnatura electronica, bazata pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
  • sa fie marcate cu marca temporala electronica calificata;
  • sa indeplineasca conditiile de fond prevazute de legislatia de specialitate pentru astfel de documente si documentatii.
Data fiind importanta si sensibilitatea confidentiala a documentelor, este importanta asigurarea ca respectivul document semnat olograf si stampilat, transmis scanat sau cel in format electronic semnat digital, nu este alterat ulterior, motiv pentru care, in completarea semnarii cu certificat digital extins si/sau calificat, este necesara fie blocarea documentelor, fie sigilarea acestora cu un sigiliu electronic, se mai arata in nota de fundamentare.
***
In prezent sunt direct afectati de lipsa prevederilor legale specifice atat investitorii care realizeaza investitii publice sau private in constructii si au dificultati sau chiar blocaje in pregatirea si depunerea corecta a proiectelor pentru avizare si autorizare cat si profesionistii care semneaza aceste documente de specialitate, respectiv 10.600 de arhitecti cu drept de semnatura, 6.874 operatori economici care au ca obiect proiectarea de arhitectura, 2.130 de specialisti cu drept de semnatura in amenajarea teritoriului si urbanism, 2.167 de verificatori de proiecte, 956 de experti tehnici si precum si 1.566 de auditori energetici pentru cladiri, la care se adauga ceilalti factori implicati in executia si utilizarea constructiilor.
Pentru a consulta varianta integrala a OUG pentru stabilirea unor masuri privind utilizarea inscrisurilor in forma electronica in domeniile constructii, arhitectura si urbanism, click aici!
Pentru Nota de Fundamentare, click aici!
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTESISECAMTotalEnergieshiltiRAWLPLUGALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
strabag nivel 1
CDS
MAKITA
theda mar
viarom
quadratum
DRS
Acvatot 2019
noark
rigips
EDIT-Structural
AED
concelex
CONCEPT STRUCTURE
SIGM
Arduro
konsent
ELECTROGRUP
VEGO
SSAB
BogArt
ness project
ERBASU CONSTRUCT
Ubitech

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<