PWC: MF pregateste un proiect de lege pentru implementarea Directivei Pilon II |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 25 Sep 2023 11:27 |
La nivelul Ministerului de Finante s-a format un grup de lucru care lucreaza intens la pregatirea proiectului de lege pentru implementarea Directivei Pilon II, a afirmat, vineri, Florin Rizea, senior manager, PwC Romania.
"Ce stim este ca la nivelul Ministerului de Finante s-a format un grup de lucru strict pe zona aceasta de Pilon II, care lucreaza intens la pregatirea proiectului de lege pentru implementare a acestui impozit. Referitor la termen, Pilonul II va trebui sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2024, deci ar mai avea cam trei luni si ceva pentru pentru a reusi sa-l transpuna in legislatia din Romania. Primul an de raportare va fi anul 2024, iar referitor la termenul de raportare, daca vorbim despre companii care au anul financiar acelasi cu anul calendaristic, termenul de raportare va fi 30 iunie 2026. Practic 18 luni de la finalul anului de raportare. Probabil o sa va intrebati acum cum vor fi afectate companiile din Romania? Daca luam un exemplu al unei companii din Romania care face parte dintr-un grup de companii cu o cifra de afaceri globala de peste 750 de milioane de euro, compania respectiva clar va fi afectata de aceste noi prevederi ale Directivei Pilonului II. Compania va trebui sa calculeze si sa raporteze un eventual impozit minim. Chiar daca acest calcul va fi efectuat la nivel de grup, colegii de acolo, de la grup, tot vor trebui sa aiba o serie de informatii din Romania", a spus Florin Rizea, la conferinta "Get ready for the fiscal new wave", organizata de PwC Romania.
El a explicat ca Pilon II este un subiect foarte complex si va necesita o analiza foarte complexa din partea contribuabililor.
"Intr-adevar, la prima vedere, am putea spune ca o cota de impozit de 16% din Romania ar acoperi practic pragul acesta de 15% prevazut de Pillar Two. In realitate, lucrurile sunt mult mai complicate si sunt mai multe lucruri de care va trebui sa tinem cont. In primul rand, acest plafon de 15% reprezinta o cota efectiva de impozitare si ar fi putin incorect sa o comparam cu o cota standarde de 16%. Modalitatea prin care acest indicator se calculeaza, effective tax rate, este impozitul pe profit al companiei respective raportat la profitul sau contabil. Si aici as putea spune care este problema? Mergem in declaratia de impozit pe profit, luam de acolo impozitul pe profit platit de compania din Romania, raportam practic la rezultatul ei contabil si obtinem aceasta cota efectiva de impozitare, pentru ca sunt convins ca multi dintre dumneavoastra faceti acest calcul in raportarile pentru grup. Ei bine, ce se intampla de fapt este ca Pillar Two introduce reguli foarte specifice, care difera substantial, as spune, de regulile de calcul de impozit pe profit din Romania", a declarat Florin Rizea.
Conform unui comunicat al Consiliului UE de la finalul anului trecut, statele membre ale UE au ajuns la un acord de principiu privind punerea in aplicare la nivelul UE a componentei impozitarii minime, cunoscuta sub denumirea de Pilonul 2, a reformei OCDE privind impozitarea internationala. Ambasadorii la UE ai statelor membre au decis sa recomande Consiliului sa adopte Directiva privind Pilonul 2 si va fi lansata o procedura scrisa pentru adoptarea formala.
Punerea in aplicare efectiva a directivei va limita uniformizarea la un nivel inferior a cotelor impozitului pe profit. Profitul marilor grupuri sau intreprinderi multinationale si nationale, a caror cifra de afaceri anuala combinata este de cel putin 750 de milioane euro, va fi impozitat la o cota minima de 15%. Noile norme vor reduce riscul erodarii bazei impozabile si al transferului profiturilor si vor asigura faptul ca cele mai mari grupuri multinationale platesc cota minima convenita la nivel mondial a impozitului pe profit. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|