Agenda Constructiilor
Sambata, 23 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - SMARTBILL semnaleaza cateva schimbari legislative in domeniul fiscal din 2020
SMARTBILL semnaleaza cateva schimbari legislative in domeniul fiscal din 2020
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 06 Feb 2020 10:52
Fiecare inceput de an aduce de obicei numeroase schimbari in domeniul fiscal, schimbari care afecteaza antreprenorii fie prin modificarea taxelor pe care urmeaza sa le plateasca la buget (in mare majoritate cresterea lor), dar si prin obligatii noi - fie declarative, fie de raportare. Desi multe proiecte legislative au fost in discutie inca de la finalul anului precedent, unele (cum este cel privind TVA) au fost publicate in Monitorul oficial abia pe 31.01.2020. Unele proiecte au fost adoptate pentru a se putea alinia legislatia din Romania cu directivele europene din diverse domenii (ex. TVA, accize, impozit pe profit). Asadar, daca esti antreprenor, iata cateva schimbari pe care ar fi bine sa le cunosti pentru 2020:
TVA
Split TVA, o masura indelung discutata si primita cu multa reticenta a ajuns la final. Astfel, sistemul a fost abrogat incepand cu 01.02.2020. Daca ai fost in acest sistem, in termen de 10 zile de la data de 1 februarie 2020, Trezoreria Statului va transfera automat, fara nicio formalitate prealabila in raport cu titularul contului, disponibilul existent din soldul conturilor de TVA in contul de disponibil al titularului deschis la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului. Baza legala: OUG 78/2019.
Tot in materie de TVA, in vederea implementarii directivelor europene, exista 3 modificari cu privire la:
1. livrari succesive de bunuri care fac obiectul unui singur transport intracomunitar. Modificarile legislative prevad ca in cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar. Ca exceptie de la cele de mai sus, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar in cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau codul de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile. Prin operator intermediar se intelege un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.
2. stocurile la dispozitia clientului. Aici are loc o simplificare a regulilor pentru structura de stocuri la dispozitia clientului. Transferul de catre o persoana impozabila de bunuri care fac parte din activele activitatii sale economice catre un alt stat membru in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului nu este tratat ca o livrare de bunuri efectuata cu titlu oneros. Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Fiecare persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului tine un registru al bunurilor respective.
3. scutirea aplicabila livrarilor de bunuri. Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri se va aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- Cod valid de TVA si declaratia 390 depusa corect
- Dovada transportului - furnizorul trebuie sa detina cel putin 2 mijloace de proba, emise de doua parti diferite independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator: documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor (CMR sau factura de transport), documente de plata a transportului, documente de asigurare. Baza legala: Ordonanta nr. 6/2020.
Ca urmare a semnarii acordului privind BREXIT (Acord privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din Uniunea Europeana si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice - din 31.01.2020), tot in materie de TVA, antreprenorii care deruleaza activitati comerciale cu parteneri din Marea Britanie se pot intreba ce implicatii are pe termen imediat acest lucru. Pe termen scurt, respectiv pana la 31.12.2020 nu exista modificari. Tranzactiile se vor trata din punct de vedere fiscal exact ca pana acum. Potrivit art. 126 si 127 din actul mentionat, se stabileste o perioada de tranzitie sau de punere in aplicare, care incepe la data intrarii in vigoare a prezentului acord si se incheie la 31 decembrie 2020. In absenta unor dispozitii contrare in prezentul acord, in cursul perioadei de tranzitie dreptul Uniunii se aplica Regatului Unit si pe teritoriul acestuia.
Salarizare
In salarizare exista 3 masuri aplicabile in 2020, astfel:
1. Cresterea salariului minim de la 2.080 lei la 2.230 lei. Salariile minime pentru constructii si pentru studii superioare raman la nivelul din 2019, respectiv 3.000 si 2.350 lei. Aceasta masura duce la cresterea costurilor cu forta de munca pentru antreprenori, astfel ca daca pentru un salariu minim de 2.080 antrenorii aveau de platit taxe in valoare de 864 lei/luna , pentru un salariu minim de 2.230 lei, acestea devin 934 lei.
2. La contractele cu timp partial s-a revenit la impozitarea pe baza salariului efectiv realizat si nu pe baza unui salariu minim intreg. Aceasta echivaleaza cu o scadere de taxe.
3. Corelata cu cresterea salariului minim pe economie este si cresterea contributiei pentru persoane cu handicap neincadrate, datorata de companiile cu cel putin 50 de angajati. Aceste companii cu 50 de angajati sau peste au doua optiuni:
fie angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati
fie platesc lunar la bugetul de stat echivalentul salariului minim brut pe tara inmultit cu numatul de locuri de munca pentru care nu au angajat persoane cu handicap. Crescand salariul minim, a crescut si aceasta contributie. Baza legala: HG 935/2019.
Declararea beneficiarilor reali
In baza Legii nr. 129/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative care a intrat in vigoare in data de 21 iulie 2019) s-a introdus o obligatie noua pentru antreprenori - declararea la ONRC a beneficiarilor reali, adica a persoanelor fizice care detin sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele caruia/careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate.
Incepand cu data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv 21 iulie 2019, firmele nou infiintate au trebuit sa depuna aceasta declaratie la inmatriculare. Pentru firmele care existau deja la data de 21 iulie 2019, s-a prevazut ca in termen de 12 luni trebuie sa depuna, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul Beneficiarilor Reali, tinut de Oficiul National al Registrului Comertului, declaratia mentionata. In plus, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale Declaratia anuala se depune la oficiul registrului comertului in care este inmatricula persoana juridica. Daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit. Nerespectarea de catre administratorul care reprezinta societatea a obligatiei de mai sus constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda .
Mai putine obligatii declarative in contabilitate
Prin Ordonanta 6/2020 a fost suspendata obligatia firmelor de a depune declaratiile 392 A si 392 B pana la 31.12.2022. Anterior, existase o suspendare a acestor declaratii care insa inceta la 31.12.2019, astfel ca firmele se intrebau daca in 2020 mai exista sau nu obligatia depunerii. Asadar, nu se depun aceste declaratii pe anul 2019.
Noul procentaj mediu anual al ambalajelor reutilizabile de cel putin 5% din totalul ambalajelor utilizate
Daca firma ta introduce pe piata bunuri ambalate, atunci incepand cu 1 ianuarie 2020 ai obligatia sa ai un procent mediu anual al ambalajelor reutilizabile de cel putin 5% din totalul ambalajelor utilizate la introducerea pe piata a produselor. Acest procent trebuie sa creasca anual cu 5% pana in anul 2025.
Baza legala: art. 11 din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare, ”operatorii economici care introduc pe piata nationala produse ambalate prevazute la art. 10 alin. (5) sunt obligati sa aiba, incepand cu data de 1 ianuarie 2020, un procentaj mediu al greutatii ambalajelor reutilizabile din greutatea ambalajelor utilizate intr-un an la introducerea pe piata a produselor lor, incluzand si ambalajele luate spre inchiriere de la operatorii prevazuti la art. 16 alin. (1) lit. d), de cel putin 5%, dar nu mai putin decat procentajul mediu realizat in perioada 2018-2019 si sa creasca acest procentaj cu 5%, anual, pana in anul 2025 inclusiv.”
 
TotalEnergieshiltiABONARE REVISTESISECAMRAWLPLUGALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MAKITA
leviatan
quadratum
CDS
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
theda mar
VEGO
konsent
SIGM
viarom
ERBASU CONSTRUCT
SSAB
Ubitech
concelex
ness project
DRS
ELECTROGRUP
strabag nivel 1
BogArt
EDIT-Structural
rigips
Arduro
noark
AED

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<