Actionariatul grupului Tungal ia atitudine impotriva crizei |
Antreprenori & Dezvoltatori 09 Iul 2009 18:18 | ||||
- Cum caracterizati, din punct de vedere valoric, activitatea curenta a grupului Tungal Metrou? - Ne situam inca intr-un grafic de minima rentabilitate, chiar daca trendul de crestere cu care ne familiarizaseram in ultimii ani a fost puternic ajustat, in sensul atenuarii ratelor de crestere. Mai exact, daca in anul 2008 firma consemna un nivel al cifrei de afaceri de 56 de milioane de euro (cu circa 25% mai mult fata de intervalul anterior, in ceea ce priveste rezultatele Tungal Metrou), pentru exercitiul financiar curent nu suntem la fel de optimisti. De fapt, o estimare realista pe care o putem inainta in acest moment este aceea ca 2009 va fi caracterizat printr-o scadere a rezultatelor. In aceste conditii, obiectivul pe care ni l-am propus este acela de a consemna, la sfarsitul anului, o diminuare de maximum 20% a rezultatelor financiare, pe segmentul de antreprenoriat. - Identificati cateva reguli obligatoriu de respectat pentru a se asigura succesul in bransa de antreprenoriat in constructii. - Principalul element care va trebui implementat in intervalul urmator este constituit de sustenabilitatea lucrarilor realizate: mediul va trebui privit ca o parte integranta a proiectelor si, in consecinta, se va impune o respectare stricta a exigentelor din sfera ecologica. Referitor la cladirile propriu-zise, un aspect deosebit de important va fi acela al proiectarii extrem de atente a acestora, pentru a se evita cresterea nejustificata a consumului de materiale, ce are corespondenta directa in costurile de executie. Unul dintre aspectele negative cu care ne confruntam in prezent este acela al unei lipse acute a reglementarilor tehice, fapt ce incurajeaza risipa si multe alte neconcordante, din categoria factorilor care perturba grav activitatea din domeniu. Nu in ultimul rand, asa cum se observa usor din structura organizatorica a Tungal, este recomandabila - in masura posibilitatilor - realizarea unei serii de lucrari de specialitate in regie proprie. Din acest punct de vedere, se remarca activitatea Tungal Plast, care - desi contribuie cu doar un milion de euro la cifra totala de afaceri - asigura executia unor ansambluri de tamplarie termoizolanta extrem de performante (profile PVC marca Wimar si feronerie G-U). In acelasi timp, ne-am specializat si in instalarea de fatade cortina, la jumatatea acestui an fiind prevazuta finalizarea lucrarilor la hotelului Corvinus, pentru care am montat o astfel de structura cu o suprafata de 600 mp (realizata cu sisteme Wicona). - Ce alte solutii ati identificat pentru depasirea dificultatilor actuale? - Pentru a intelege exact situatia curenta, trebuie precizat ca in luna iunie aveam peste 30 de oferte pentru diferite proiecte, lucrari in faza de "asteptare", fapt care - de altfel - caracterizeaza intreaga piata a constructiilor. De aceea, a devent tot mai evident ca nu este indicata cantonarea in activitati lucrative (de executie/montaj) si se impune o extindere si pe alte segemnte. Data fiind experienta castigata in domeniul specific de activitate, am optat pentru o implicare in sectorul de dezvoltare, in sensul alocarii unor fonduri in valoare de peste 1,4 milioane de euro, destinate achizitiei unui teren cu suprafata de 1.100 mp, in apropiere de hotelul Marriott. Initial, acolo intentionam sa demaram constructia unui proiect rezidential, dar acum este posibil ca planurile sa se modifice: data fiind criza care se manifesta pregnant pe acest segment, s-ar putea sa ne reorientam spre realizarea unui ansamblu de birouri. Este posibil ca lucrarile sa demareze in toamna anului curent, dar aceasta depinde in foarte mare masura de strategiile de creditare care vor fi adoptate de institutiile financiare. - Cum vedeti evolutia Tungal, pe termen lung? - Avand in vedere faptul ca pe segmentelede infrastructura si structura avem una dintre cele mai profesioniste echipe din Romania, este de asteptat ca pozitia grupului nostru sa se consolideze vizibil in intervalul urmator, chiar daca criza actuala ne-a dezechilibrat oarecum. Strategia noastra a avut intotdeauna ca axe principale profitabilitatea si specializarea (dublata de calitatea materialelor utilizate), ceea ce ne-a obligat sa fim permanent atenti la modificarile care au loc in piata si sa adoptam strategii inovatoare pe toate directiile pe care activam. Din punct de vedere tehnic, faptul ca am lucrat o lunga perioada la adancime si detinem "know-how"-ul necesar pentru stabilizarea fundatiilor constituie un avantaj competitiv deloc de neglijat. Se poate spune, fara teama de a gresi, ca pe plan local avem cea mai buna expertiza, ceea ce inseamna ca putem sa realizam imobile de la - 15 metri la + 100 metri. Mai multe informatii puteti afla din editia Septembrie a revistei Agenda Constructiilor. |