Dupa majorarile masive care au avut loc in 2020, preturile la materialele de constructii au primit un nou impuls, dat in 2022 de razboiul din Ucraina. Astfel, la finele anului trecut, pretul de productie al bitumului, in pofida unei scaderi in lunile precedente, era inca cu 6,7% peste nivelul din decembrie 2021 si cu 46,4% peste cel din ianuarie 2021. Acest lucru a influentat in mod direct pretul asfaltului, care era, in ultima luna din 2022, cu 30,8% mai mare decat cu un an inainte. De asemenea, motorina se comercializa la un nivel cu 19,9% superior celui din perioada de referinta. Acest lucru este deosebit de impovarator pentru companiile de constructii, deoarece produsul respectiv reprezinta aproape jumatate din consumul de energie din industria de profil. O usoara scadere a putut fi observata in iulie si august, insa in septembrie si octombrie pretul a crescut din nou in mod semnificativ (+7,7% si +3,9%), dupa care au urmat doua luni de scadere, fiecare cu cate 8%. Blocajele materialelor si cresterea pretului energiei au avut intre timp si un efect asupra preturilor otelului, insa cotatia armaturilor pentru betoane armat a scazut cu 7% in decembrie, in prezent fiind chiar sub nivelul lunii corespunzatoare din 2022 (-3,4%). Cu toate acestea, barelor de armare sunt in continuare cu 38% mai scumpe fata de ianuarie 2021. Ramane de vazut daca trendul actual descendent se va mentine pe termen scurt si mediu, sunt de parere specialistii de la Bau Industrie. De remarcat faptul ca pentru unele produse de constructii, trendul de ”calmare” a preturilor a sosit cu o intarziere semnificativa. Cresterea brusca a tarifelor energetice (inregistrand, la sursa, un avans de 41,9% in decembrie 2022) a avut un impact enorm asupra materialelor cu o productie energofaga, al caror pret a explodat literalmente din mai pana in octombrie 2022 si a crescut cu 35,3% la finele anului, intrucat scaderile in noiembrie si decembrie (-5,2% sau -10%) nu au putut sa compenseze avansul urias. Cauzele au fost reprezentate inclusiv de capacitatile limitate de aprovizionare ale producatorilor, precum si de insuficienta capacitatilor de transport. In prezent, este dificil de estimat daca evolutia actuala este ciclica sau doar conjuncturala, dar este de asteptat ca tranzitia energetica sa se constituie in viitorul apropiat intr-un motor major al cererii de materii prime si, prin urmare, al preturilor. Procesul respectiv necesita otel si pamanturi rare pentru constructia turbinelor eoliene si motoarelor electrice, precum si cupru si aluminiu pentru extinderea retelelor electrice si a infrastructurii IT. Acestea sunt toate produse care sunt folosite si in industria constructiilor. De aceea, majoritatea expertilor considera ca nu este posibila o scadere vizibila a preturilor si ca acestea vor ramane la un nivel ridicat pentru o perioada indelungata. Pentru informatii suplimentare, click
aici