Botosani: Investitiile in infrastructura, pasaportul pentru dezvoltarea judetului |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 25 Mar 2024 06:20 |
Modernizarea Drumului Strategic, primul proiect de infrastructura rutiera finantat prin POR finalizat in Regiunea de Nord-Est, precum si proiectele de realizare a drumurilor de mare viteza care sa lege judetul Botosani de reteaua de autostrazi a Romaniei reprezinta pasaportul pentru dezvoltarea Tarii de Sus. Portofoliul de proiecte al Consiliului Judetean (CJ) Botosani, care depaseste 1,5 miliarde euro, acopera toate zonele de interes administrativ, imbinand diverse surse de finantare: europeana, nationala si locala. Doina Federovici, presedintele CJ Botosani, considera, insa, ca realizarea drumurilor de mare viteza reprezinta pasaportul pentru dezvoltare.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, dezvoltarea judetului in ultimii ani si care sunt directiile de dezvoltare si principalele obiective strategice pe care le aveti, la nivel urbanistic, in perioada urmatoare?
- Judetul Botosani a cunoscut in ultimii trei ani un proces de dezvoltare fara precedent. La inceputul mandatului, declaram ca vrem "sa urnim" lucrurile, sa demonstram ca putem face o administratie eficienta si ca se pot atrage fonduri importante pentru dezvoltarea judetului atunci cand exista determinare si cand interesul public primeaza. Multi au zambit si chiar ne-au ironizat atunci, dar, impreuna cu echipa pe care am coagulat-o la Consiliul Judetean Botosani am reusit inca din primul an de mandat sa performam. Volumul investitiilor pe care le-am facut in primul an, si aici ma refer la investitiile gestionate de Consiliul Judetean Botosani, a fost de aproximativ 33 milioane de euro, dublu cat se facuse in perioada 2016-2020, si mult mai mult decat judete dezvoltate, cu care eram mereu comparati. Nu ne-am oprit acolo si in anul urmator, practic am dublat investitiile, ajungand la aproximativ 60 milioane de euro, cu un grad de executie bugetara de peste 115%. Si anul trecut l-am incheiat cu un volum bun de investitii, in trendul anilor anteriori. Datele nu sunt inca definitive, ele urmand a fi prezentate si adoptate in sedinta ordinara de la sfarsitul lunii martie. Din informatiile preliminare, suntem din nou printre judetele de top. Si aici vorbim doar de proiectele implementate, fara a socoti cele pe care le-am scris si sunt depuse sau urmeaza sa fie depuse pe diferite axe de finantare si care se ridica la peste un miliard de euro. Este mult de munca si trebuie facute eforturi substantiale pe o perioada lunga de timp, sa mentinem un ritm important de crestere a investitiilor, de atragere a fondurilor europene, pentru a dezvolta judetul Botosani asa cum ne dorim.
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le-ati finalizat in ultimii doi ani?
- Cel mai important proiect finalizat in 2023 a fost realizarea Axei Rutiere Strategice 2: Botosani - Iasi, care a presupus modernizarea a 106 kilometri de drum judetean, 100 de kilometri pe teritoriul judetului Botosani si 6 kilometri pe teritoriul judetului Iasi. Valoarea totala a proiectului s-a ridicat la 110 milioane de euro, 70 milioane de euro fiind atrase din fonduri europene, iar 40 milioane de euro reprezentand cofinantare asigurata de Consiliul Judetean.
A fost un proiect foarte greu, care, in momentul in care am preluat mandatul de presedinte al Consiliului Judetean Botosani era blocat in licitatii, fiind la acea vreme cel mai intarziat proiect de infrastructura rutiera finantat prin Programul Operational Regional din Regiunea Nord-Est. Intr-o perioada foarte scurta a fost atribuit contractul, s-a trecut de faza contestatiilor la CNSC si Curtea de Apel Suceava si, in 2021, s-a inceput implementarea proiectului pe care putini il vedeau terminat. Cu toate acestea, prin multa munca si determinare, Drumul Strategic, cum mai este cunoscut, a fost primul proiect de infrastructura rutiera din Regiunea de Nord-Est finalizat.
Lucrarile de modernizare au fost complexe si au presupus refacerea in totalitate a fundatiei si a caii de rulare pe cei 106,26 kilometri. De asemenea, au fost construite 3 noi poduri, alte 9 au fost reabilitate, iar 485 de podete laterale si longitudinale au fost modernizate. S-au construit si 70 de kilometri de trotuare in localitati, statii pentru transportul public de calatori si parcari. S-au amenajat intersectiile cu drumurile laterale, 5 treceri la nivel cu calea ferata si sensuri giratorii. In ceea ce priveste hidraulica drumului, aceasta este asigurata prin realizarea a 176 de kilometri de santuri, rigole carosate, triunghiulare sau de acostament si peste 14 kilometri de drenuri pentru stabilizarea alunecarilor de teren si a zonelor mlastinoase.
Drumul Strategic reprezinta cea mai economica alternativa de conectivitate rutiera a judetelor Botosani si Iasi. Prin investitia facuta de catre Consiliul Judetean Botosani s-au creat premisele dezvoltarii regiunii de sud si est a judetului.
Un alt proiect de suflet pe care l-am implementat si in care nimeni nu mai credea a fost modernizarea, tot cu fonduri europene, a Unitatii de Primiri Urgente. In noiembrie 2020 am scos la licitatie executia lucrarilor si, in ciuda multitudinii de obstacole pe care le-am intalnit in derularea contractului, in iulie 2022 aceasta lucrare a fost inaugurata. Dificultatea implementarii proiectului a crescut si din faptul ca lucrarile s-au suprapus peste pandemia de COVID, iar Unitatea de Primiri Urgente, care a fost in prima linie a luptei impotriva virusului, a trebui sa fie relocata. De asemenea, in acea perioada ne-am confruntat si cu explozia preturilor la materialele de constructii, fapt care a dus la cresterea contributiei financiare a Consiliului Judetean Botosani. Cu toate acestea, am reusit sa gasim cele mai bune solutii si sa realizam una dintre cele mai moderne Unitati de Primiri Urgente. Valoarea totala a investitiilor realizate in UPU este 2,5 milioane de euro, din care 1,3 milioane de euro finantare europeana prin Programul Operational Regional, un milion de euro cofinantarea Consiliului Judetean si 200.000 de euro aport al Spitalului Judetean din bugetul propriu.
Acestea sunt doar doua dintre proiectele finantate din fonduri europene si finalizate, dar portofoliul nostru de proiecte incheiate in ultimii trei ani este mult mai vast. Din fonduri proprii, PNDL, guvernamentale sau europene, la nivelul judetului Botosani am modernizat, stabilizat si reabilitat alti 100 de kilometri. Valoarea acestor lucrari se ridica la peste 32 milioane de euro. In domeniul sanitar, am implementat proiecte in valoare de 10 milioane de euro, avem in derulare proiecte de peste 38 de milioane de euro, in evaluare proiecte de peste 2 milioane de euro si pregatite pentru a fi depuse pe viitoarele axe de finantare proiecte de 200 milioane de euro.
De asemenea, am implementat proiecte importante in infrastructura sistemului de protectie sociala, a celui educational, social, in domeniul cultural si cel de protectia mediului.
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le aveti in dezvoltare, in acest moment, in judet?
- Consiliul Judetean are in implementare direct, dar si prin institutiile subordonate mai multe proiecte importante din punct de vedere atat al valorii finantarii, cat si al importantei lor pentru dezvoltarea judetului Botosani. Vorbim de proiecte de 1,5 miliarde de euro.
Din punct de vedere economic, categoric, cele mei importante proiecte sunt cele in infrastructura rutiera a judetului. Sunt primul politician si om de administratie care a cerut, in 2021, "Autostrada pentru Botosani". Noi credem ca realizarea drumurilor de mare viteza reprezinta pasaportul pentru dezvoltare.
In acest moment, sunt doua proiecte majore de infrastructura care vor schimba radical fata judetului Botosani. Primul este sectorul de autostrada A7, Pascani - Suceava, care va strabate judetul pe o distanta de 6,5 kilometri si care va avea doua descarcari foarte aproape de municipiul Botosani, una la Roscani si alta la Salcea. Acest sector de autostrada care are o lungime de 62 de kilometri si a carei executie va fi scoasa curand la licitatie de catre CNAIR are un cost estimat de 7,79 miliarde de lei, fara TVA, adica sectorul care va strabate judetul Botosani va presupune o investitie, din Programul de Transport 2021-2027, de aproximativ 200 milioane de euro.
Tot la aproximativ 200 milioane de euro este estimata si valoarea Drumului Expres, Botosani-Suceava. Pentru realizarea acestui sector de drum de mare viteza de 19,5 kilometri, consiliile judetene Botosani si Suceava, precum si primariile celor doua resedinte de judet au incheiat un protocol si au preluat de la CNAIR, intr-o prima faza, realizarea intregii documentatii tehnice: SF, DATC, PT si asistenta tehnica pe perioada lucrarilor. Ulterior, cele patru administratii locale si-au asumat si executia proiectului, bineinteles cu fonduri europene din Programul de Transport. S-a finalizat licitatia si a fost atribuit contractul pentru realizarea documentatiei tehnice.
Un alt proiect important pentru judetul Botosani este modernizarea Drumului Vamii, continuarea fireasca a Drumului Strategic. Din fonduri atrase prin POAT, Consiliul Judetean a realizat SF-ul si PT-ul si asteptam deschiderea axelor din Programul Regional Nord-Est pentru a putea semna contractul de finantare si demararea procedurii de achizitie a lucrarilor. Aici, vorbim de modernizarea a 48 de kilometri de drum judetean. Valoarea proiectului este de 70 milioane de euro, iar implementarea lui ar conferi caracterul strategic al axei Botosani - Iasi, care ar porni de la Vama Radauti-Prut si ar cobori pe axa nord-sud pana in judetul Iasi.
Pe langa aceste proiecte majore, Consiliul Judetean Botosani, din fonduri proprii si atrase din Programul National de Investitii "Anghel Saligny", are in derulare sau licitatie proiecte de modernizare a altor 57 de kilometri de drum judetean, in valoare totala de 60 milioane de euro.
In ceea ce priveste proiectele din domeniul sanitar, pe langa cele pe care le avem in derulare prin PNRR (reabilitarea energetica a Maternitatii Botosani si a Blocului alimentar al Spitalului Judetean de Urgenta "Mavromati"), in valoare de 7 milioane de euro, sau CNI (Construirea unui Ambulatoriu nou, extinderea Sectiei de Oncologie si construirea unui Laborator de Microbiologie), in valoare de aproximativ 21 de milioane de euro, avem pregatite pentru a fi depuse spre finantare din fonduri europene proiectele pentru trei spitale noi - Pediatrie, Psihiatrie si Sectia Saveni - cu o valoare totala de aproximativ 200 de milioane de euro.
De asemenea, in cadrul Programului National de Consolidare a Cladirilor cu Risc Seismic Ridicat am aplicat pentru finantarea a doua obiective importante: Sediul SMURD Botosani si Sanatoriul Podriga. Valoarea cumulata a celor doua proiecte se ridica la 6 milioane de euro.
Investitii foarte importante, atat din punct de vedere financiar, cat si ca impact avem in derulare si in domeniul cultural. Sediul Muzeului Judetean a intrat in proces de reabilitare anul trecut, iar lucrarile au avansat intr-un ritm foarte bun. In acest moment putem vorbi de un stadiu fizic al lucrarilor de aproximativ 40-45%. Mai exact, s-au executat lucrarile de consolidare a fundatiei si a structurii muzeului, tencuielile interioare. Se lucreaza in mansarda si imediat ce se incalzeste vremea se va interveni si la exterior, unde deja au fost montate schelele, si se vor incepe si lucrarile de finete, finisajele. Este un proiect generos derulat prin CNI, cu o valoare de 7,3 milioane de euro, la care partea de cofinantare a Consiliului Judetean, reprezentand utilitatile, este de aproximativ 500.000 de lei. Lucrarile sunt in grafic si, la final, botosanenii vor avea parte de un muzeu modern, cu facilitati de ultima ora, asa cum exista in toate marile orase ale Europei. Astfel, spatiul expozitional va fi extins de la 17 sali la 23 de sali de expunere. In plus se vor crea noi spatii pentru ateliere creative si sali multimedia, prin mutarea spatiilor administrative la mansarda.
Pentru Muzeul de Stiinte ale Naturii de la Dorohoi avem toata documentatia gata si imediat ce va fi aprobat Programul National de Restaurare (PNR), Institutul National al Patrimoniului (INP) va scoate la licitatie executia lucrarilor. Proiectul de la Dorohoi va fi o premiera si pentru INP, deoarece va fi cel mai mare proiect pe care l-au gestionat pana in prezent. Are o valoare de 13,8 milioane de euro, iar Consiliul Judetean va asigura o cofinantare de un milion de euro.
Prin transpunerea in practica a acestui proiect, vom avea parte de un muzeu modern, care sa puna in evidenta colectia de insecte a profesorului Ioan Nemes. Pe langa lucrarile de consolidare, restaurare si punere in valoare a patrimoniului expozitional, la Muzeul de la Dorohoi se va readuce la viata biblioteca ce detine peste 6.500 de volume de specialitate, care vor putea fi consultate in sala de lectura. De asemenea, se vor amenaja doua laboratoare - unul de cercetare si unul de conservare -, un auditorium, o sala de educatie muzeala, una pentru conferinte si simpozioane si o cafenea.
- Ce valoare au finantarile din fonduri UE si PNRR care sunt vizate a fi atrase de CJ in perioada urmatoare si ce proiecte vor beneficia de aceste finantari?
- Asa cum am amintit, noi avem proiecte scrise si pentru care avem asigurate finantari europene sau cautam finantare de ordinul sutelor de milioane de euro. Vorbim de proiecte atat de infrastructura, cat si de proiecte ce vizeaza sistemul sanitar, sistemul social, domeniul cultural sau mediu. Avem proiecte depuse la Fondul pentru Modernizarea Romaniei pentru realizarea a trei centrale fotovoltaice prin care sa asiguram din surse regenerabile energia pentru institutii subordonate. De asemenea am pregatit un proiect interesant pentru Memorialul Ipotesti, in valoare de aproximativ 9 milioane de euro, cu care vrem sa aplicam pentru o finantare NEB (New European Bauhaus), noua viziune de dezvoltare a Comisiei Europene. Proiectul a trecut de o prima etapa de calificare si a obtinut cel mai mare punctaj din Regiunea de Nord, de unde au fost selectate doar doua proiecte. La nivelul intregii tari, au fost calificate doar noua proiecte.
Prin acest proiect vrem sa refacem practic tot ceea ce inseamna infrastructura de la Memorialul Ipotesti - Centru National de Studii "Mihai Eminescu", singurul centru de acest gen din Europa. La reconceptualizarea Memorialului vom atrage artisti recunoscuti international, precum Mircea Cantor, care are lucrari incluse in patrimoniul UNESCO si care de anul trecut a devenit ambasadorul cultural al Ipotestilor.
De asemenea, trebuie sa amintim si de Memorandumul Guvernului prin care trei sectoare de drum judetean au fost preluate si transformate in drumuri nationale si urmeaza a fi modernizate pentru a facilita transportul in zona de frontiera, mai ales in vederea reconstructiei Ucrainei. Pentru modernizarea a doua puncte vamale si a drumurilor din zona de frontiera vor fi atrase aproximativ 18 milioane de euro.
Un alt proiect important la care lucreaza in acest moment echipa de la Consiliul Judetean Botosani vizeaza modernizarea Sistemului de Management Integrat al Deseurilor prin intermediul Programului de Dezvoltare Durabila. Vor fi investitii prin care deseurile mari vor putea fi selectate mai usor, in timp ce volumul celor mici, in urma digestiei anaerobe, va scadea cu 60%-65%. De asemenea, se vor asigura fonduri pentru realizarea unei mini-statii de epurare a apelor menajere si a unui separator de hidrocarburi, astfel incat activitatea de depozitare a deseurilor sa devina una foarte prietenoasa cu mediul.
Avem proiecte pregatite pentru toate domeniile ce intra in competenta noastra de activitate.
- Ce probleme intampinati in desfasurarea activitatii?
- Consiliul Judetean Botosani, ca de altfel toate autoritatile locale din tara, activeaza in mediul economic romanesc si, deci nu poate fi imun la provocarile economiei nationale.
Poate cea mai importanta provocare a fost depasirea efectelor generate de pandemia de Covid si ale crizei energetice care s-a manifestat la nivel european ca urmare a invaziei rusesti in Ucraina. Cu totii ne-am confruntat cu o majorare a preturilor la bunuri, servicii, manopera in constructii, majorari care au condus la o crestere a valorii proiectelor si au necesitat fonduri suplimentare suportate din bugetul judetean.
O alta provocare o reprezinta slaba pregatire profesionala si lipsa asumarii responsabilitatii a unor firme de proiectare. Ma refer aici la acele firme care se angajeaza in contracte publice care le depasesc capacitatile tehnice si umane, generand astfel prelungiri ale perioadelor de implementare, modificari tehnice care depasesc bugetele aprobate ale proiectelor, periclitand calitatea si finalizarea la termen a investitiilor.
- Care sunt cele mai des intalnite probleme pe santiere?
- Una dintre cele mai des intalnite si deranjante probleme este cea legata de neconcordantele dintre documentatiile tehnice si situatia reala din teren, care necesita noi interventii pe documentatii, generand intarzieri.
De asemenea, volumul mare de proiecte din piata a dus la o incarcatura exagerata pe firmele de constructii si proiectare, generand astfel intarzieri in implementarea proiectelor. Un alt impediment este mecanismul greoi de decontare, care necesita termene lungi de plata ale facturilor, perioade in care constructorii trebuie sa munceasca practic pe fonduri proprii.
|