CJ Bistrita-Nasaud gestioneaza proiecte in lucru de peste 2,5 miliarde lei |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 28 Mar 2024 06:20 |
Consiliul Judetean (CJ) Bistrita-Nasaud depune eforturi continue pentru a asigura dezvoltarea echilibrata si durabila a judetului, prin exercitarea unui management public performant. Aceste eforturi au ca obiective dezvoltarea socio-economica, prin abordarea unui sistem integrat de prioritati si masuri care vizeaza imbunatatirea calitatii vietii si cresterea atractivitatii la nivel judetean. Obiectivele strategice sunt stabilite in cadrul Strategiei de dezvoltare a judetului Bistrita-Nasaud pentru perioada 2021-2027 si urmaresc dezvoltarea judetului Bistrita-Nasaud, prin realizarea investitiilor in infrastructura si serviciile publice si private necesare ridicarii nivelului de atractivitate a judetului, cresterii calitatii vietii in zonele urbane si rurale, dezvoltarii capitalului economic si uman, accesibilitatii si conectivitatii la retele de transport si energie, protejarii valorilor cadrului natural si a patrimoniului cultural in judetul Bistrita-Nasaud. Despre toate planurile de dezvoltare si investitiile planificate la nivel judetean relateaza, in continuare, Emil Radu Moldovan, presedintele CJ Bistrita-Nasaud.
- Care sunt directiile de dezvoltare si principalele obiective strategice pe care le aveti, la nivel urbanistic, in perioada urmatoare?
- Avand in vedere dificultatile cu care se confrunta economia romaneasca si, implicit, diminuarea resurselor financiare ale statului, CJ Bistrita-Nasaud se concentreaza pe identificarea de surse de finantare din fonduri nerambursabile pentru finantarea obiectivelor de investitii sau, privind lucrurile invers, prioritizarea acelor obiective de investitii pentru care se poate obtine finantare nerambursabila. De altfel, de la un an la altul, s-a constatat o crestere a ponderii obiectivelor finantate din fonduri nerambursabile fata de cele finantate din resurse proprii sau de la bugetul de stat. S-au realizat si sunt, in continuare, investitii in toate domeniile, de la cel social si cultural (reabilitarea actualului sediu al DGASPC, reabilitarea energetica a scolilor speciale aflate in subordinea consiliului judetean, reabilitarea castelului Teleki din Posmus, a castelului din Comlod etc.) pana la infrastructura rutiera judeteana, fiind reabilitate sau in curs de modernizare un procent ridicat din drumurile judetene.
O serie de investitii importante se realizeaza si in domeniul salubrizarii si protectiei mediului. In prezent, pregatim depunerea unei cereri de finantare pentru implementarea proiectului "Dezvoltarea si Modernizarea Sistemului de Management Integrat al Deseurilor din Judetul Bistrita-Nasaud", un proiect complex ce vine in completarea investitiilor precedente implementate in acest sector: realizarea unei platforme de colectare si gestionare integrata de deseurilor din judet, crearea sistemului de colectare selectiva a deseurilor la nivelul populatiei etc.
S-a acordat si se acorda, in continuare, o importanta sporita infrastructurii din domeniul medical. Daca in exercitiile trecute au fost reabilitate, modernizate, extinse si dotate spatiile medicale aferente sectiilor Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Bistrita, in prezent se afla in derulare lucrarile pentru construirea unui nou corp de cladire prin care se va extinde pavilionul principal al spitalului.
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le aveti in dezvoltare, in acest moment, in judet?
- Exista o serie de investitii majore aflate in derulare pentru care lucrarile vor incepe in acest an. Este, in principal, vorba de proiectele derulate prin PNRR de crestere a eficientei energetice la o serie de cladiri publice aflate in proprietatea Judetului Bistrita-Nasaud. Discutam aici de 6 proiecte prin care se realizeaza reabilitarea energetica a scolilor speciale aflate in subordinea CJ, proiecte cu o valoare cumulata estimata de peste 45 milioane lei.
O alta investitie majora care se estimeaza ca va incepe in acest an este realizarea unui Cloud Regional in regiunea Nord-Vest, investitie estimata la 60 milioane de euro. De asemenea se afla in evaluare la ADR NV cererea de finantare pentru obiectivul "Reabilitarea Castelului Teleki Comlod", ce are in vedere o investitie de peste 41 milioane de lei.
In sectorul drumurilor judetene, investitiile majore aflate in derulare sunt urmatoarele:
• Proiectare si Executie: Modernizari drumuri judetene DJ 154D (Domnesti - Neteni - Albestii Bistritei), DJ 162 (Sanmihaiu de Campie - Visuia), DJ 172A (Beclean -Chiochis), contract in valoare de 297,51 milioane de lei, derulat prin PNDL;
• Proiectare si Executie: Modernizare DJ 154 (km 17+000-51+720) - Limita judet Mures - Sarata - DN 17, contract in valoare de 142,41 milioane de lei, derulat prin Programul National "Anghel Saligny";
• Proiectare si Executie: Reabilitare DJ 151 (km 48+810 - 126+736) - Limita judet Mures - Bistrita, contract in valoare de 546,32 milioane de lei, derulat prin Programul Regional.
In domeniul salubrizarii si protectiei mediului, speram sa demaram, in acest an, implementarea proiectului "Dezvoltarea si Modernizarea Sistemului de Management Integrat al Deseurilor din Judetul Bistrita-Nasaud", investitie estimata la aproape 130 de milioane de euro. Acesta prevede continuarea proiectelor precedente din acest domeniu printr-o serie de masuri ce includ achizitia de recipiente de colectare a deseurilor, modernizarea statiilor de transfer si a centrelor de colectare a deseurilor, modernizarea statiei de sortare CMID Tarpiu pentru a asigura o capacitate de sortare a deseurilor reciclabile de 10.000 tone/an. Proiectul include, de asemenea construirea Centrului de tratare si pregatire a deseurilor pentru valorificare materiala. Finantarea investitiei se va realiza din Fondul de Coeziune, precum si din fonduri de la bugetul de stat si cel al judetului Bistrita-Nasaud, prin Programul Dezvoltare Durabila 2021-2027.
In domeniul producerii energiei regenerabile Judetul Bistrita-Nasaud a depus, in parteneriat cu Comuna Lechinta, un proiect ce prevede construirea unui parc fotovoltaic, prin accesarea unei finantari nerambursabile prin Fondul pentru modernizare, Sprijinirea investitiilor in noi capacitati de producere a energiei electrice produsa din surse regenerabile pentru autoconsum pentru entitati publice, aferent apelului de proiecte pentru solicitantii din sectorul public. Investitia, a carei valoare estimata este de aproape 30 de milioane lei, se va realiza pe un teren pus la dispozitie de catre Primaria Lechinta si vizeaza producerea energiei regenerabile pentru autoconsumul UAT Judetul Bistrita-Nasaud, a institutiilor subordonate si a Comunei Lechinta.
Se afla, de asemenea, in derulare proiectul de care am amintit mai sus, respectiv "Spitalul Judetean de Urgenta Bistrita - extinderea pavilionului spitalului prin construirea unei cladiri noi", proiect ce reprezinta unul dintre cele mai mari obiective de investitii al judetului. Este vorba de o investitie de peste 485 milioane de lei impartita pe 4 componente. La Componenta 1 "Construirea unui nou pavilion de spital", lucrarile sunt in derulare, iar la Componenta 2 "Cresterea eficientei energetice la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Bistrita - sediul central bd. General Grigore Balan nr. 43" a fost semnat contractul de lucrari. Componenta 3 va viza digitalizarea intregului spital, iar prin Componenta 4 se va asigura dotarea acestuia cu aparatura medicala moderna.
- Ce valoare au finantarile din fonduri UE si PNRR care sunt vizate a fi atrase de CJ in perioada urmatoare?
- Daca insumam investitiile enumerate mai sus vom vedea ca avem in vedere proiecte de peste 2,5 miliarde de lei. Principala sursa de finantare a acestora o reprezinta fondurile europene nerambursabile, atat prin mecanismul PNRR cat si prin alte programe de finantare. Este foarte important sa pregatim in continuare proiecte mature pentru a maximiza gradul de atragere al finantarilor nerambursabile.
- Ce probleme intampinati in desfasurarea activitatii si care sunt factorii care afecteaza demararea/ derularea lucrarilor de constructii?
- Una dintre problemele intampinate este legata de finantarea ajustarii preturilor la materialele de constructii aferente contractelor de lucrari. Sursa de finantare a acestor ajustari nu este clar stabilita, mai ales in ceea ce priveste contractele de lucrari din cadrul proiectelor finantate din fonduri nerambursabile. S-au transmis solicitari catre autoritatile implicate in gestionarea si implementarea proiectelor si se asteapta un raspuns privind stabilirea modului de finantare a acestor cresteri, fiind o situatie ce poate genera intarzieri sau chiar blocaje in implementarea investitiilor.
- Cum se desfasoara procesul de selectie a constructorilor pentru proiecte?
- Selectarea constructorilor se realizeaza prin procedurile stabilite de legea achizitiilor. Un element de noutate in acest domeniu este adus de proiectul noului Cod al Urbanismului si Constructiilor, care in forma actuala propusa va impune verificarea certificarii firmelor in domeniul lor de activitate, in cadrul procedurii de achizitie. Acest fapt ar putea constitui o oarecare garantie privind calitatea lucrarilor realizate de firma de constructii. Practic, constructorii se vor certifica in domeniul lor de activitate de catre o institutie nou creata cu acest scop: Agentia Romana de Certificare a Operatorilor din Constructii (ARCOC).
O modalitate similara de atestare a calitatii lucrarilor realizate exista, in prezent, sub forma certificatelor constatatoare emise la finalizarea contractelor de institutiile cu care respectivele firme au colaborat. Aceasta este, insa, o forma mai putin obiectiva de evaluare in comparatie cu o institutie unica de certificare.
- Care sunt cele mai des intalnite probleme pe santiere?
- Exista posibilitatea aparitiei unor intarzieri in efectuarea platilor, mai ales in cazul contractelor din cadrul proiectelor derulate prin PNRR. Spre deosebire de celelalte programe de finantare (POR, POIM etc.) care operau in principal cu mecanismul cererilor de rambursare (factura era platita de autoritatea contractanta si ceruta ulterior la rambursare) sau cel al prefinantarii (se solicita anterior o suma de bani din care se realizau platile, fiind decontata ulterior prin cereri de rambursare), in cadrul PNRR se lucreaza prin mecanismul cererilor de transfer. Petru a fi autorizate platile, autoritatea contractanta realizeaza cereri de transfer catre Organismul intermediar al PNRR, care le verifica si, in cazul aprobarii, transfera fondurile catre autoritatea contractanta, aceasta urmand sa faca platile catre contractanti. Se constata ca circuitul este mai lung in cazul mecanismului cererilor de transfer, crescand probabilitatea unor intarzieri in realizarea platilor.
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le-ati finalizat in 2023?
- Au existat o serie de proiecte care s-au finalizat in anul 2023. Dintre acestea amintim realizarea unei cladiri de birouri in municipiul Bistrita pe str. Pacii. In aceste spatii isi desfasoara acum activitatea cateva dintre institutiile subordonate CJ Bistrita-Nasaud: Serviciul Judetean Salvamont Bistrita-Nasaud, Clubul Sportiv Gloria 2018 Bistrita-Nasaud, ADI Deseuri, ADI Turism, ADI Apa-Canal.
Au fost finalizate si o serie de lucrari de sistematizare a terenului in zona noului Complex Sportiv din municipiul Bistrita:
De asemenea, a avut loc inaugurarea Casei Colectiilor si a documentelor de patrimoniu, situata in municipiul Bistrita pe Bd. Independentei. Acest obiectiv a presupus restaurarea unei cladiri istorice in care a locuit, printre alte personalitati, Matei Eminescu, fratele mai mic al scriitorului. CJ Bistrita-Nasaud si Biblioteca Judeteana Bistrita-Nasaud au dorit restaurarea constructiei si realizarea Casei Colectiilor si Documentelor de Patrimoniu cu functiune muzeala si de arhiva, ce cuprinde depozitarea si expunerea exemplarelor de carte de patrimoniu. Ocazional se vor desfasura evenimente culturale - prezentari, conferinte, lansari de carte, vizionari.
|