Agenda Constructiilor
Duminica, 01 Septembrie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - Colliers: Circa 200.000 mp de centre noi de retail ar putea fi livrate in 2025
Colliers: Circa 200.000 mp de centre noi de retail ar putea fi livrate in 2025
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 29 Aug 2024 13:41
Primul semestru din 2024 a fost foarte dinamic in ceea ce priveste livrarile de noi proiecte de retail, adaugand aproximativ 106.000 de metri patrati la suprafata totala de retail, de peste trei ori mai mult decat in perioada similara a anului trecut, arata raportul de piata al Colliers privind evolutia pietei imobiliare in primele sase luni ale anului. Si a doua jumatate a anului se anunta activa, cu aproximativ 250.000 de metri patrati in constructie. Dupa ani de zile in care oferta noua a fost dominata de parcuri de retail in orase medii si mici, consultantii Colliers anticipeaza o reorientare a pietei de retail spre proiecte cu o amprenta investitionala mai mare.
Cele mai mari inaugurari din 2024 au fost Arges Mall (51.400 de metri patrati), noul proiect al Prime Kapital/MAS REI in Pitesti, urmat de Aurora Mall in Giurgiu (13.500 de metri patrati), dezvoltat de unul dintre cei mai activi dezvoltatori locali, Cometex, OK Shopping Center Bistrita (9.200 de metri patrati) dezvoltat de asemenea cu capital romanesc. In general, distributia arata mult mai echilibrata decat in trecut, atat din perspectiva tipului de proiecte livrate, cat si a categoriei de orase targetate. Consultantii Colliers remarca, de asemenea, o crestere a ponderii capitalul autohton investit in raport cu cel strain.
"Este o perioada efervescenta pentru piata de retail, cu un numar considerabil de proiecte in diferite faze de dezvoltare, multe dintre ele in constructie, iar finalul lui 2024, stocul de proiecte ar putea depasi 4,6 milioane de metri patrati. Analizand consumul, dupa ani de inflatie ridicata, situatia se imbunatateste. Ocuparea fortei de munca si salariile cresc din nou mai rapid decat inflatia, iar nivelul de incredere a consumatorilor, conform Eurostat, se apropie de maximele pre-pandemice. Indicele increderii consumatorilor a depasit media istorica in iunie 2023, sugerand un optimism ridicat in piata. Contextul pietei muncii este suficient pentru a mentine consumul la un nivel ridicat”, explica  Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Cresterea apetitului consumatorilor din ultimele trimestre s-a reflectat la randul ei prin performanta retailerilor, care se bucura de o perioada prospera cu toate ca la inceputul anului, asteptarile pentru 2024 erau mai rezervate. Dupa ciclul inflationist din 2021-2023, gospodariile sunt usor mai prudente in cheltuieli si cauta sa achizitioneze produse cu un raport calitate – pret cat mai avantajos, astfel incat brandurile mass-market si de discount raman in continuare cele mai atractive.  Segmentul alimentar este in continuare cel mai dinamic, cu un apetit extrem de ridicat pentru expansiune in 2024, intrand si nume noi in piata, cum ar fi lantul de magazine Zabka din Polonia, care planuieste o expansiune rapida cu conceptul Froo. Consultantii Colliers subliniaza ca exista inca potential de dezvoltare in majoritatea segmentelor de retail, randamentele brute in Romania fiind printre cele mai mari din Uniunea Europeana.
Noile proiecte au fost bine primite de piata si se observa in continuare un interes puternic din partea chiriasilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare ramane scazuta in proiectele dominante, chiar cu liste de asteptare in unele dintre cele mai populare mall-uri.
O estimare preliminara pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 de metri patrati de noi livrari, incluzand extinderea Mall of Moldova in Iasi de catre Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri patrati. Astfel, Romania ar putea depasi pragul de 5 milioane de metri patrati de spatii de retail pana la sfarsitul lui 2026, marcand o schimbare semnificativa in piata din perspectiva investitorilor.

"Se observa un interes tot mai mare al dezvoltatorilor pentru proiecte de tip mall sau cu destinatie mixta, de mari dimensiuni, in urmatorii ani. Presupunand ca nu apar crize majore externe, consumatorul roman pare intr-o forma buna pentru a sustine cresterea continua a pietei de retail. Totusi, avand in vedere cresterea recenta a inflatiei si incertitudinile globale, ne asteptam ca gospodariile sa fie mai prudente, ceea ce inseamna ca marcile de masa si discounterii vor continua sa obtina performante  bune. Comparativ cu alte tari europene, Romania nu are un exces de oferta, dimpotriva, pe multe segmente fiind observat un deficit si o nevoie mai mare de diversitate”, conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
 
SISECAMhiltiALLBIMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
AUGUST 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 184 (August 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
noark
strabag nivel 1
leviatan
siniat
ness project
theda mar
quadratum
SSAB
CONCEPT STRUCTURE
rigips
konsent
Ubitech
ERBASU CONSTRUCT
EDIT-Structural
concelex
ELECTROGRUP
Acvatot 2019
BogArt
Arduro
viarom
SIGM
MAKITA
CDS

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
ROGBC 2016
top 500
ef-de-n
top 500
econet

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander