COLLIERS: Dezvoltatorii de retail se orienteaza catre orase sub 10.000 de locuitori |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 15 Sep 2023 12:26 |
Piata de retail a inregistrat un nivel limitat de livrari in primul semestru din 2023, dar a doua jumatate a anului se anunta a fi foarte activa, cu aproximativ 260.000 de metri patrati anuntati spre livrare pana la finalul anului, majoritatea in orase mici si mijlocii, arata raportul de piata al Colliers privind evolutia pietei imobiliare in primele sase luni din 2023. Analizand structura consumului, dupa ani de inflatie ridicata, consumatorii incep sa devina mai prudenti si sa se orienteze mai mult catre achizitii cu un raport bun calitate-pret. Consultantii Colliers considera ca nu va scadea neaparat consumul din punct de vedere al volumului de produse achizitionate, insa consumatorii se vor reorienta spre preturi mai mici.
„Costurile de constructie incep sa se stabilizeze pe masura ce scaderea preturilor materialelor se face in sfarsit simtita, iar acest lucru va sprijini si mai mult valul de expansiune a retailului din ultimii ani. Cel putin pana in 2024, stocul de proiecte anuntate pare destul de solid, majoritatea fiind parcuri de retail, dar sunt anuntate si proiecte mai mari, care urmeaza fie sa fie livrate, fie sa inceapa lucrarile de constructie in curand. Observam ca cea mai mare parte a noilor proiecte vizeaza mai ales orasele mici si mijlocii, dar vedem, de asemenea, un interes crescut si in orasele mari. De exemplu, viitorul Promenada Mall al NEPI Rockcastle din Craiova (aproximativ 64.000 de metri patrati) este cel mai mare proiect livrat in Romania de la deschiderea ParkLake in 2016, de catre Sonae Sierra”, explica Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Noile proiecte sunt bine primite de piata si se observa un interes puternic din partea chiriasilor pentru deschiderea de magazine. Si in proiectele dominante mai vechi, din marile orase, interesul retailerilor este ridicat mai ales al celor cu concepte de magazin de dimensiuni mai mici sau al marcilor premium, iar fiecare astfel de centru are deja demult o lista de asteptare. In consecinta, rata de neocupare este relativ scazuta sau practic inexistenta in proiectele stabilizate si dominante. In ceea ce priveste chiriile, desi proprietarii asteapta o crestere a chiriilor de baza pentru a acoperi costurile de dezvoltare mai mari, comerciantii sunt prudenti in negocieri, avand in vedere ca indexarea si cresterea serviciilor comune pun deja presiune pe profitabilitatea lor. Costul serviciilor pe spatiile comune reprezinta un punct de discutii sensibil, deoarece in unele cazuri, acestea aproape s-au dublat. De exemplu, in parcurile de retail, vedem cresteri de la 1,5-2 euro/ mp la peste 2,5-3 euro/ mp.
Raportandu-se la statisticile oficiale publicate recent pentru anul 2022, consultantii Colliers subliniaza ca, per ansamblu, a fost un an bun pentru discounteri si retailerii care vand produse la preturi accesibile. In ceea ce priveste consumul general, exista unele semne de atenuare a cresterii. Vanzarile de produse nealimentare, de exemplu, au crescut cu aproximativ 4% in primul semestru al anului 2023. Cu toate acestea, o mare parte din aceasta crestere se datoreaza efectelor de baza favorabile si, de fapt, daca ne uitam la perioada post-pandemica, primul semestru din 2023 este egal cu mai putin de o zecime din cresterea inregistrata in 2019.
„In general, nivelul consumului din Romania a crescut, atat in ceea ce priveste valoarea , cat si cantitatea de bunuri cumparate, iar elementul cheie in aceasta ecuatie este piata fortei de munca solida, care a ajutat la mentinerea cresterii salariilor in zona de doua cifre (15,7% pe an in mai 2023), rata de crestere depasind deja rata inflatiei din primavara lui 2023. Acest lucru inseamna ca scaderea puterii de cumparare a avut loc pentru o perioada mai mica de e un an si jumatate, si chiar si in aceasta perioada, cresterea salariului mediu a fost totusi destul de robusta”, clarifica Liana Dumitru.
Mai departe, in conditiile in care cresterea salariilor in termeni reali se accelereaza, iar intentiile de angajare ale companiilor se mentin, de asemenea, ferme, consultantii Colliers considera ca evolutia consumului ar trebui sa ramana in general favorabila. Dupa ani de inflatie ridicata, este de asteptat ca si consumatorii sa devina mai prudenti si sa mai astepte putin ca preturile sa se stabilizeze inainte de a reveni la vechiul obicei de cumparaturi.
In perspectiva, majoritatea noilor proiecte asteptate in urmatoarea perioada vor fi in orasele unde nu exista alte centre de retail sau in noile suburbii ale oraselor mari, in zone cu un numar mare de locuitori sau cu o putere de cumparare ridicata. Vanzarile omnichannel vor consolida sau vor eroda pozitia unui retailer in urmatorii ani, intrucat combinatia offline-online ofera posibilitatea de a integrapreferintele personale ale consumatorilor si ofera mai multa flexibilitate acestora. c . O schimbare a generatiilor ar putea influenta, de asemenea, o serie de aspecte: generatia Z, crescuta in lumea digitala si cu o atitudine mai constienta fata de consum si ecologie si cu un mod mai atent de a cheltui isi va spune cuvantul din ce in ce mai mult . De asemenea, ne asteptam ca salariile in Romania sa continue tendinta ascendenta intr-un ritm mai rapid decat media UE in urmatorul deceniu, ceea ce va duce probabil la un consum mai mare si la o preferinta crescuta pentru bunurile de lux, care s-ar putea apropia de 90% din media UE, de la sub 80% in prezent.
|