ELECTROMONTAJ: Crestere de 20% a cifrei de afaceri si noi investitii in productie |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 10 Oct 2022 06:25 |
Electromontaj (EM), companie specializata in proiectarea, constructia si mentenanta retelelor de distributie a energiei electrice, a inregistrat o cifra de afaceri de 35 milioane de euro in primele sase luni ale acestui an, iar proiectia pentru anul 2022 indica o majorare de peste 20% fata de nivelul de 70 de milioane de euro raportat in 2021. In perioada urmatoare, planurile de investitii ale companiei vizeaza extinderea productiei, precum si alte investitii in capital de lucru si in dezvoltarea portofoliului de produse.
Electromontaj este o companie romaneasca infiintata in 1949, cu proiecte in intreaga lume, lider pe piata constructiilor energetice din Romania. In cei peste 70 de ani de activitate, grupul Electromontaj a proiectat si construit peste 400.000 km de linii aeriene de transport de medie si inalta tensiune, 970 de substatii de 120-400 kV si 65.000 de substatii de pana la 63 kV. Din grupul Electromontaj fac parte companiile Emfor, Iproeb si Electrotehnica.
Interviu cu Ionut Tanasoaica (39 de ani), directorul general al grupului Electromontaj, manager cu o experienta profesionala de 18 ani in domeniul financiar, ocupand pozitii-cheie in companii de consultanta si telecomunicatii. Ionut Tanasoaica s-a alaturat grupului in 2020, in calitate de director financiar, apoi, in scurt timp a devenit director general adjunct, avand o contributie importanta la cifra de afaceri record a companiei din 2021, prin livrarea de proiecte la cheie catre clientii strategici ai Electromontaj. Anterior, a detinut mai multe pozitii-cheie in companii de consultanta si telecomunicatii.
- Care sunt principalele tendinte pe piata constructiilor de linii si statii electrice?
- Avand in vedere Pactul Verde European survenit ca urmare a schimbarilor climatice si a degradarii mediului, consumul de energie electrica, ca alternativa viabila si de durata, a crescut. Tot sub umbrela reducerii amprentei de carbon, tendinta pe plan european este de a limita constructia de linii electrice noi si de reabilitare a celor deja existente prin reconductorare, folosind constructii noi de conductoare, cu capacitate de transport marita, precum si reabilitarea stalpilor de inalta tensiune si a fundatiilor aferente. Acest lucru nu exclude complet constructia de linii noi, deoarece prin aparitia de noi surse de energie verde, in special centrale eoliene si fotovoltaice, este necesara realizarea de linii de racord in vederea bransarii in statii electrice reabilitate, precum si extinderea acestora, dar si constructia de statii noi pentru transmisia energiei produse in sistemele energetice.
Atunci cand vorbim de constructia de noi statii de transformare, tendinta este de trecere la digitalizare, conducerea si supravegherea lor putand fi facuta de la distanta folosind sisteme SCADA moderne, fiind utilizate chiar statii electrice fara personal de administrare, doar prin dispecer, in special la nivel de tensiune de 110 kV. Pentru economie de spatiu se vor folosi din ce in ce mai mult echipamente GIS sau hibride, inlocuindu-se SF6 cu sisteme moderne de izolare nepoluante. Asadar, in lumina noilor politici de protectie a mediului, prin reducerea amprentei de combustibil fosil, dar si de eficientizare a consumului de energie electrica, cererea pe piata constructiilor de linii si statii electrice este in crestere.
- Care sunt cele mai importante proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- In acest moment avem in desfasurare 110 proiecte, atat in tara, cat si in afara granitelor. Printre cele mai importante, ca impact in SEN, dar si din punct de vedere al volumului, cu termene de finalizare 2022-2024 pot sa mentionez LEA 440 kV Cernavoda-Stalpu, cu traversarea Dunarii si a bratului Borcea, un proiect de o magnitudine rara pentru Romania, al carui beneficiar este CNTEE Transelectrica, LEA 440 kV dublu circuit Gutinas-Smardan si extinderea statiei 400 kV Gutinas, beneficiar CNTEE Transelectrica, LEA 440 kV Portile de Fier - Anina - Resita, beneficiar CNTEE Transelectrica, trecerea la tensiunea de la 220kV la 440kV a axului Portile de Fier - Resita - Timisoara - Sacalaz - Arad, neconductoare LEA 220 kV Stejaru - Fantanele - Gheorghieni, Racordarea LEA 400 kV Isaccea Varna si LEA 400 kV Isaccea Dobrudja in statia 400 kV Medgidia Sud (sunt doua linii noi, de 400 kV, care permit conectarea la SEN Bulgaria).
De asemenea, mai avem in executie lucrari de linii si statii electrice de inalta, medie si joasa tensiune, retehnologizari, modernizari, relocari ale retelelor electrice de inalta, medie si joasa tensiune: Autostrada de Centura a Municipiului Bucuresti, Drumurile Expres Braila-Galati si Craiova-Pitesti, tronsoanele 3 si 4 ale Autostrazii Sibiu-Pitesti, sectiunile 1, 3, 4 si 5, trecerea LEA in LES 110 kV a liniilor electrice Fundeni-Afumati si Fundeni-CET-Brazi, relocari/protejari retele electrice de 220 kV si 400 kV pentru executia podului suspendat peste Dunare in zona Braila, modernizarea statiei Onesti (110 kV), montajul a 21 de sisteme de monitorizare integrate pentru unitatile de transformare ale statiilor CNTEE Transelectrica, modernizarea depoului si a statiilor de redresare pentru alimentarea electrica a tramvaielor din municipiul Craiova (faza 1), reteaua noua de troleibuze in Vaslui, modernizarea instalatiilor electrice aferente echipamentelor hidromecanice si instalatia de actionare hidraulica aferenta Barajului deversor Gogosu.
De la inceputul anului si pana acum, am finalizat proiecte in Bulgaria, Grecia si Olanda si am deschis o sucursala in Republica Moldova pentru proiecte care vor fi derulate acolo.
- Ce investitii aveti in vedere pe termen scurt si mediu?
- Avem in vedere extinderea capacitatii de productie si modernizarea Fabricii de Stalpi Metalici Zincati din Bucuresti si a Fabricii de Cleme si Armaturi din Campina, investitii in capital de lucru, dar si de portofoliu.
Una dintre investitiile remarcabile ale anului 2022 a fost achizitia Electrotehnica, o companie cu traditie pe piata echipamentelor electrice, completand astfel gama de servicii si produse din sistemul energetic pe care grupul o poate pune la dispozitie clientilor. De asemenea, EM a participat la majorarea pachetului de actiuni detinute in Iproeb Bistrita, producator de cabluri, conductoare si izolatoare pentru linii de medie si inalta tensiune, ajungand la un procent de aproximativ 60%.
- Care sunt principalele provocari carora trebuie sa le faceti fata si cum le gestionati?
- Principala provocare este atragerea si mentinerea fortei de munca. In industria de constructii exista o lipsa de personal manifestata la toate nivelurile de specializare, de la experti in constructii si meseriasi, pana la muncitori calificati si necalificati. Este din ce in ce mai greu sa gasim meseriasi priceputi si calificati, principala cauza fiind lipsa de formare a acestora, scolile profesionale fiind pe cale de disparitie, dar si exodul lor in afara tarii. In Electromontaj avem propria scoala de formare profesionala, acreditata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Pro ELM, pentru angajatii, muncitori necalificati, care doresc sa se specializeze pe meseria de electrician montare si reparare LEA sau electrician constructor. Nu este, insa, solutia care poate acoperi nevoile unei companii care este in extindere si cu multiple proiecte in derulare.
Pe langa lipsa fortei de munca calificate, ne impacteaza si ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin Ordonanta nr. 16/2022, in care se reduce pragul pentru acordarea facilitatilor fiscale in industria constructiilor, ceea ce duce la cresterea costurilor de operatiuni. Atat noi, cat si celelalte companii din constructii, trebuie sa facem fata perturbarii pietei de materie prima si de materiale, mai ales produse metalice, in contextul conflictului din Ucraina, aceasta tara fiind unul dintre principalii furnizori de metale si in special otel, conflict tradus si intr-o volatilitate a cursului de schimb valutar, dar si in explozia preturilor la energie si transport. Chiar daca pretul produselor metalice este acum in scadere, suntem rezervati in privinta stabilitatii acestuia.
|