Antreprenori & Dezvoltatori
Publicat de Ovidiu Stefanescu
27 Ian 2020 06:53
|
Un fapt incontestabil este acela ca niciodata organizatiile nu sunt pe deplin pregatite pentru a face fata cu succes crizelor macroeconomice. Totusi, exista solutii prin aplicarea carora asemenea momente negative pot fi depasite cu pierderi acceptabile, cu atat mai mult cu cat nicio criza nu seamana cu alta. Cel mai important aspect intr-un asemenea scenariu este asigurarea unei „reziliente” suficient de mari, definite prin capacitatea de a asigura o profitabilitate peste medie a afacerii. Iminenta unei recesiuni este sustinuta de periodicitatea aproape perfecta a unor astfel de fenomene in ultima jumatate de secol, cand acestea s-au succedat la intervale de 8 – 10 ani. Faptul ca in prezent economia mondiala se afla deja de un deceniu in expansiune este asadar suficient pentru a pune sub semnul intrebarii durabilitatea acestui trend, mai ales pe termen scurt. Desigur, crizele economice se caracterizeaza prin doua si numai doua certitudini – si anume aceea ca vor avea loc, respectiv cea care stabileste ca nimeni nu stie cu exactitate cand se va intampla evenimentul respectiv. Exista companii care reusesc sa „navigheze” pe „ape nesigure” mai bine decat competitorii - de regula, cele care se pregatesc din timp pentru astfel de evenimente, in final reusind sa iasa consolidate si sa-si pastreze pentru lung timp avantajul competitiv castigat. O analiza comprehensibila a companiilor de mari dimensiuni care au atins performanta respectiva indica faptul ca, in mod invariabil, acestea s-au situat in zona superioara a curbei flexibilitatii, care masoara valoarea totala a castigurilor returnate actionarilor (definita prin indicatorul TRS). Daca pentru majoritatea corporatiilor, acesta a fost nul sau negativ in timpul ultimei crize macroeconomice (2007 – 2011), indicele TRS a avut o valoare mediana de 20% in cadrul celor mai performante companii reziliente dintr-un grup de 1.000 de societati analizate. Evident, dupa finalizarea recesiunii, diferentele respective s-au accentuat, ajungand, actualmente, la peste 150%, fapt ce s-a reflectat inclusiv asupra performantei financiare globale a firmelor respective. Dincolo de capacitatea ridicata de revenire, companiile reziliente si-au demonstrat de-a lungul timpului calitatea de a genera venituri operationale consistente, fara intrerupere, indiferent de conditiile macroeconomice specifice unei perioade sau alteia. O explicatie a acestei abilitati de conservare a profitabilitatii rezida, cel mai probabil, in reducerea drastica a costurilor operationale in timpul crizelor, ceea ce le permite ca, in perioadele urmatoare, sa continue in ritmul impus – fapt ce impulsioneaza si mai mult castigurile. Ceea ce conteaza in situatia respectiva este, in esenta, abilitatea de a anticipa apropierea recesiunii si de a actiona rapid in directia reducerii costurilor. Aceasta le asigura, de asemenea, avantaje nete in procesele de cesiuni/achizitii. Afirmatia anterioara este demonstrata de faptul ca din totalul tranzactiilor efectuate de companiile reziliente in intervalul 2007 - 2011, 25% au vizat cesiuni (fata de numai 18% in cazul companiilor nereziliente), in vreme ce, in perioada de revenire, 96% din actiuni s-au focalizat pe achizitii.
|