Agenda Constructiilor
Duminica, 22 Decembrie 2024
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - FORTE PARTNERS va investi 100 milioane euro in dezvoltarea Fazei 3 a U•Center
FORTE PARTNERS va investi 100 milioane euro in dezvoltarea Fazei 3 a U•Center
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 08 Nov 2024 06:20
Dezvoltatorul Forte Partners finalizeaza, in aceasta perioada, amenajarile pentru chiriasii din U•Center 2, cladirea fiind inchiriata integral, si se concentreaza pe managementul cladirilor pe care le are in administrare, inclusiv cladirea Tandem din centrul Capitalei. De asemenea, compania are in etapa de preconstructie Faza 3 a U•Center, care va include 12.500 mp de spatii de birouri, 1.700 mp de spatii comerciale si 200 de apartamente, cu o valoare ce depaseste 100 de milioane de euro. "Acest concept mixed-use al fazei finale nu doar ca va adauga valoare fazelor 1 si 2 ale U•Center, ci va aduce beneficii si comunitatii locale", spune Stephen Burke, director pentru activitatea de constructii din cadrul Forte Partners.
Compania are un istoric bogat in dezvoltarea imobiliara din Bucuresti, realizand proiecte precum Sector 0, The Bridge sau Stefan cel Mare Building. Pe segmentul rezidential, unde a dezvoltat in trecut obiective precum Londra 27 si Aviatiei Park, tinta pe termen mediu este aceea de identificare a noi oportunitati de dezvoltare. Proiectele Forte Partners au primit recunoastere nationala si internationala pentru calitatea arhitecturii, fiind evaluate la niveluri inalte in cele mai prestigioase sisteme de atestare a sustenabilitatii. Strategia de dezvoltare este axata pe crearea de valoare prin achizitie si exit de succes in ceea ce priveste spatiile de birouri urmarite de grupurile multinationale din Bucuresti. De-a lungul activitatii sale, Forte Partners a transformat cu succes o suprafata semnificativa de terenuri in proiecte imobiliare din toate categoriile - dezvoltari rezidentiale cu destinatie mixta, retail, birouri si spatii industriale. 

- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri in 2024? Cum evolueaza piata, din punct de vedere al cererii si preturilor? 
- In 2024 se inregistreaza un nivel minim istoric in ceea ce priveste livrarile, cu doar 16.000 mp care urmeaza sa fie construiti si finalizati in acest an si 14.000 mp in 2025. Aceasta lipsa de oferta pune presiune pe chirii, avand in vedere cererea puternica, care in primul semestru a dus la o scadere a ratei de neocupare la 13,2%. In acelasi timp, chiria medie a ramas la 15,7 euro/mp/luna, un nivel similar celui inregistrat in 2023. Totusi, chiria pentru spatiile "prime" a crescut cu 3,8%, ajungand la 20,75 euro/mp/luna. 

 
- Cum s-a dezvoltat acest sector in ultimii 10 ani, din punct de vedere al calitatii, functionalitatii si esteticii cladirilor? Cum au evoluat, in medie, preturile in raport cu puterea de cumparare?
- Segmentul de birouri din Bucuresti s-a transformat in ultimul deceniu atat in ceea ce priveste livrarile de spatii noi, cat si caracteristicile tehnice si facilitatile oferite chiriasilor si comunitatilor locale. In 2014, cand a fost fondat Forte Partners, livrarile totale de spatii de birouri au fost de 120.000 mp, iar zona CBD (Central Business District) era considerata inca principalul hub de afaceri din Bucuresti. A urmat dezvoltarea intensa a zonei Dimitrie Pompeiu - Calea Floreasca - Barbu Vacarescu, in partea de nord a Capitalei, unde ne-am concentrat pe un proiect rezidential, Aviatiei Park, in conformitate cu strategia noastra de a dezvolta cladiri de birouri in zone predominant rezidentiale si proiecte de locuinte in hub-uri de afaceri. Aceasta abordare a avut scopul de a ajuta la reducerea timpului petrecut de oameni in trafic catre si dinspre locul de munca. Am reusit sa cream noi destinatii de birouri, cum ar fi Stefan cel Mare Building, The Bridge in zona pasajului Basarab, Initiativa Sector 0 - Millo Offices si cladirea Tandem, pe Calea Victoriei, langa Piata Universitatii, si, in ultimii patru ani, proiectul U•Center.
Poate cea mai semnificativa transformare a venit ca urmare a dorintei tot mai mari a companiilor chiriase de a asigura un mediu de lucru sanatos, sigur si eficient din punct de vedere energetic pentru angajatii lor, in special in timpul si dupa pandemie. Certificari precum LEED, BREEAM si WELL, pe care le-am obtinut pentru toate proiectele din portofoliul nostru, au devenit esentiale in activitatea dezvoltatorilor de birouri. Mai recent, reglementarile ESG au avut o influenta puternica asupra modului in care sunt dezvoltate cladirile de birouri, iar sustenabilitatea, utilizarea surselor de energie regenerabila si a materialelor certificate, reciclarea apei si digitalizarea cladirilor pentru o functionare mai eficienta sunt deja elemente esentiale. Dintr-o perspectiva arhitecturala, proiectele de birouri au devenit repere in zonele in care sunt construite, fiind integrate in peisajul urban de proximitate si contribuind la crearea de facilitati nu doar pentru angajati, ci si pentru membrii comunitatii locale. Portofoliul nostru include multe exemple in acest sens, de la integrarea arhitecturala a cladirilor Millo Offices si Tandem in stilul Art Deco caracteristic Palatului Telefoanelor, langa care au fost construite, pana la spatiile ample si facilitatile de retail oferite de proiectul U•Center.

 
- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri, pe termen scurt, mediu si lung?
- Provocarile din segmentul dezvoltarii cladirilor de birouri sunt legate in principal de volumul redus de livrari in 2024 si 2025, precum si de evolutia indicatorilor macroeconomici. Ne confruntam, in continuare, cu o inflatie mai ridicata in Romania comparativ cu restul Uniunii Europene, iar rata cheie a dobanzii este mentinuta de Banca Nationala a Romaniei la 6,5%. Oportunitatile apar, de asemenea, din lipsa ofertei, deoarece dezvoltatorii care vor reusi sa construiasca cladiri in urmatorii doi ani vor beneficia de o pozitie puternica pe piata.
Angajatii revin din ce in ce mai mult la munca de la birou, desi inca discutam despre un sistem hibrid, care include lucrul de acasa. Pe termen scurt, aceasta abordare va persista, dar pe termen mediu anticipam o crestere a numarului de angajati care vor prefera sa lucreze predominant de la birou.

- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra preturilor si care sunt principalele caracteristici de sustenabilitate ale proiectelor pe care le dezvoltati?
- Am abordat intotdeauna dezvoltarea proiectelor punand sustenabilitatea in prim-plan, iar cerintele NZEB (cladiri cu consum de energie aproape zero) se aliniaza cu evolutia naturala a pietei imobiliare spre o eficienta mai mare si o imbunatatire a sanatatii si bunastarii utilizatorilor cladirilor noastre. Desi are un impact asupra costurilor, consideram ca acestea raman in limite acceptabile, sustenabile pentru toate partile implicate in dezvoltarea si utilizarea cladirii, cu beneficii pentru toti. Cu ajutorul structurii noastre ESG si al consilierilor specializati, revizuim fiecare etapa a procesului de dezvoltare pentru a ne asigura ca respectam standardele NZEB, in timp ce exploram toate practicile sustenabile pentru a reduce amprenta noastra de carbon si a imbunatati eficienta energetica. Pe langa certificarile obtinute de proiectele noastre (LEED, WELL, BREEAM), am asigurat 100% energie electrica din surse regenerabile pentru cladirile din portofoliu si am implementat tehnologii moderne, inclusiv cladiri complet alimentate exclusiv cu energie electrica (fara gaz). In lunile urmatoare, asteptam cu nerabdare sa impartasim mai multe dintre initiativele noastre, pe masura ce Faza 3 a proiectului U•Center progreseaza.

 
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Ne propunem sa continuam dezvoltarea cladirilor de birouri si a proiectelor rezidentiale in Bucuresti si, de asemenea, am inceput sa analizam orase precum Cluj-Napoca, in cazul in care proiectele din Capitala vor fi intarziate din cauza reglementarilor de urbanism. Speram ca noul Plan Urbanistic General va fi elaborat rapid, deoarece va oferi claritatea si predictibilitatea atat de necesare pietei imobiliare.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TotalEnergiesALLBIMhiltiRAWLPLUGSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
rigips
quadratum
SIGM
concelex
leviatan
strabag nivel 1
CDS
VEGO
noark
theda mar
BogArt
EURO BUILD
AED
CONCEPT STRUCTURE
Ubitech
ELECTROGRUP
EDIT-Structural
GEWISS
ERBASU CONSTRUCT
Arduro
Acvatot 2019
DRS
SSAB
konsent
MAKITA

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<