Intrarea in Schengen a crescut atractivitatea Romaniei pentru investitii logistice |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 07 Feb 2025 11:48 |
![]() Anul 2024 s-a incheiat cu contracte de inchiriere pentru aproximativ 620.000 mp, in scadere cu circa 20% fata de nivelul aproape record atins in 2023, conform estimarilor preliminare. Totusi, acest rezultat nu reflecta pe deplin dinamica pietei locale, subliniaza consultantii Colliers, avand in vedere ca sunt incluse doar tranzactiile publice - fie raportate de birourile locale de cercetare, fie anuntate public de companii sau in rapoartele pentru investitori ai companiilor listate. In realitate, o parte semnificativa din activitatea de inchiriere, in special reinnoirile de contracte si alte tranzactii directe neraportate, ar putea reprezenta cel putin 20-30% din volumul total.
"Daca inainte de pandemie volumul anual de inchirieri era sub 500.000 mp, rezultatul din 2024 confirma o piata in crestere. Desi CTP si WDP raman lideri, controland doua treimi din stocul total, vedem o intensificare a activitatii si din partea altor dezvoltatori. Intrarea pe piata a Garbe (Germania) si Hillwood (US), dezvoltatori de renume, alaturi de investitiile tot mai mari din partea jucatorilor locali, indica o dinamica pozitiva si perspective solide de crestere. In plus, pentru al doilea an consecutiv, o treime din spatiile inchiriate au fost destinate productiei, fata de doar 10-15% in anii anteriori, ceea ce reflecta investitiile majore din sectorul industrial. Totusi, multe companii de productie prefera sa detina spatiile in care opereaza, o tendinta care influenteaza structura pietei pe termen lung", explica Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Capitala continua sa domine piata industriala si logistica
Mai bine de jumatate din inchirierile de spatii industriale si logistice s-au realizat in Bucuresti si zonele adiacente, insa acest procent este semnificativ mai mic decat media ultimului deceniu; ceea ce subliniaza dezvoltarea accelerata a centrelor regionale, care devin tot mai atractive pentru operatiunile industriale si logistice. Desi Bucurestiul ramane principala destinatie pentru acest sector, consultantii Colliers estimeaza ca, pe termen lung, ponderea sa va scadea, pe masura ce alte orase din tara atrag tot mai multi investitori si operatori logistici.
Rata de neocupare se mentine scazuta, in jur de 5% la nivel national, ceea ce limiteaza optiunile de negociere pentru chiriasi, mai ales in contextul unui numar redus de dezvoltari speculative. Chiriile s-au stabilizat, iar un depozit Built-to-Suit (BTS) intr-o zona premium se inchiriaza cu 4,5-5 euro pe metru patrat in Bucuresti si in principalele orase. Comparativ, inainte de 2021, chiriile erau sub 4 euro pe metru patrat, ceea ce reflecta o ajustare semnificativa a pietei.
Cea mai mare tranzactie a anului a fost extinderea retailerului de moda LPP, care a inchiriat 42.000 de metri patrati de spatii de depozitare in nordul Bucurestiului, ajungand la un total de peste 130.000 de metri patrati, devenind astfel unul dintre cei mai mari chiriasi din Romania. De asemenea, retailerul de incaltaminte Deichmann a preinchiriat un depozit de 20.000 de metri patrati in Bucuresti, pe care il va transforma intr-un centru regional de distributie. Totodata, Federal Mogul, producator de piese auto, a incheiat un acord de tip sale & leaseback cu WDP pentru fabrica sa din Ploiesti, care ocupa 19.000 de metri patrati. De asemenea, o importanta retea de distributie FMCG pe piata din Romania si-a inaugurat primul depozit temporar, care include c. 10.000 de metri patrati in MLP Bucharest West. Iar GXO a finalizat prima faza a proiectului sau la sfarsitul anului, destinat retailerului Trendyol, avand ca scop o suprafata de 50.000 de metri patrati. Ambele tranzactii au fost intermediate de echipa Colliers.
„Aceste tranzactii arata dinamica pietei locale si tendintele actuale, consolidand rolul Romaniei ca hub regional de distributie pentru Europa de Sud-Est si, in unele cazuri, pentru intreaga Europa Centrala si de Est. Odata cu imbunatatirea rapida a infrastructurii si aderarea completa la spatiul Schengen in 2025, Romania devine tot mai atractiva pentru investitiile in logistica. Unul dintre principalele avantaje este costul redus al fortei de munca raportat la productivitate, cel mai bun din Uniunea Europeana in domenii precum transportul si depozitarea. Chiar si dupa cresterile salariale din ultimul deceniu, Romania ramane competitiva la nivel european si global, atragand tot mai multe companii interesate sa-si extinda prezenta in regiune”, precizeaza Victor Cosconel.
Dezvoltarea infrastructurii de transport atrage noi investitii
Modernizarea infrastructurii este un alt avantaj cheie in cresterea economica si dezvoltarea sectorului industrial si logistic. Dupa un an record in 2024, cu 1.200 de kilometri de drumuri rapide livrate, Romania ar putea atinge 2.000 de kilometri pana la finalul deceniului. In prezent, sunt in constructie peste 600 de kilometri de autostrazi si drumuri expres, iar alti 700 de kilometri sunt in pregatire. Finalizarea unor tronsoane esentiale, precum Sibiu-Pitesti si Iasi-Targu Mures, va imbunatati conectivitatea si va atrage noi investitii.
"Romania are un potential semnificativ pe termen lung datorita fortei de munca competitive, pozitiei strategice si investitiilor in infrastructura. Cu toate acestea, stocul actual de spatii industriale si logistice, estimat la 8 milioane de metri patrati pana la sfarsitul lui 2025, ramane modest fata de tari precum Polonia, care dispune de un volum de patru ori mai mare. Cresterea la 11-12 milioane de metri patrati pana la finalul deceniului este un obiectiv realist. Pe termen scurt, insa, incertitudinile economice si politice pot influenta ritmul expansiunii, dar tranzactiile de mari dimensiuni ar putea aduce surprize pozitive si sustine activitatea pietei", conchide Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
|