PSC si CASOC transmit recunostinta pentru sustinere, de Ziua Constructorului 2024 |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 10 Sep 2024 13:20 |
In data de 14 septembrie, industria nationala de constructii celebreaza, pentru al cincilea an, "Ziua Nationala a Constructorului", sarbatoare a celor ce proiecteaza, cerceteaza, construiesc si contribuie la realizarea constructiilor in Romania, fiind instituita prin Legea nr. 350/2018.
Constructorii au un rol esential in dezvoltarea economica a tarii, contribuind tot mai mult la produsul intern brut (PIB) si sustinand economia chiar si in momente dificile, cum au fost pandemia si alte crize. Aceasta zi este un prilej de a onora munca lor si de a sublinia importanta activitatii lor intr-un domeniu vital.
"De la cele mai vechi timpuri, constructorii au fost esentiali in dezvoltarea umana, pornind de la crearea unor adaposturi simple si ajungand astazi la realizarea unor cladiri inteligente, simboluri ale inovatiei. Meseria lor, desi dificila, este una nobila si absolut necesara pentru evolutia societatii. In ciuda dificultatilor intampinate de-a lungul timpului, industria constructiilor a continuat sa prospere, fiind un pilon fundamental al dezvoltarii societatii.
Cu ocazia Zilei Nationale a Constructorului din acest an, dorim sa transmitem recunostinta noastra celor care sprijina aceasta industrie: colaboratorilor din alte domenii, presei care promoveaza realitatile constructiilor, dascalilor care au format generatii de constructori si tuturor celor care inteleg importanta acestui sector pentru economia Romaniei", au transmis reprezentantii Patronatului Societatilor de Constructii (PSC).
Organizatia invita toate firmele de constructii membre sa celebreze acest eveniment si sa transmita mesaje si fotografii spre a fi publicate pe site-ul PSC.
"Constructorii sunt eroii putin cunoscuti ai vietilor noastre, cei care muncesc din greu, de multe ori in conditii meteo dificile, pentru a ne bucura de edificii trainice si o infrastructura sigura. Ei sunt cei care ridica blocuri si spitale, care construiesc si intretin drumurile pe care circulam in fiecare zi si care fac de multe ori imposibilul posibil. Sunt oameni care se sacrifica muncind departe de familiile lor, care lucreaza de multe ori intr-un soare dogoritor, in frig taios sau pe ploaie. Pe 14 septembrie este timpul sa le multumim. Multumim ca ne claditi viitorul, ca ne oferiti un prezent mai sigur si mai confortabil", a transmis Liviu Iulian Simion, presedintele PSC.
"14 septembrie este o zi de bucurie si sarbatoare a celor ce construiesc Romania de azi si de maine", au precizat si reprezentantii Casei Sociale a Constructorilor (CASOC), care se alatura demersului PSC in celebrarea acestei sarbatori.
Semnificatia zilei de 14 septembrie, pentru constructori
14 septembrie are o semnificatie deosebita pentru constructorii din Romania: este ziua in care, in anul 1895, au fost receptionate lucrarile de executie a Podului "Anghel Saligny" sau Podul "Carol" la Fetesti, lucrare emblematica pentru acele vremuri, cu o lungime totala, inclusiv viaductele, de 4.087,95 m, fiind cel mai lung pod in Europa si al doilea ca lungime din lume, la acea vreme.
Lucrarile de constructie a podului au inceput in octombrie 1890 si, pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai inalte catarge, podul a fost proiectat la 30 de metri deasupra Dunarii. Proiectia podului a fost pentru a asigura legatura pe calea ferata intre Bucuresti si Constanta. Legatura feroviara dintre Fetesti si Cernavoda are o lungime de 21 km si cuprinde podurile peste Bratul Borcea si peste Dunare. La capatul podului dinspre Cernavoda, in memoria eroilor cazuti in Razboiul de Independenta, a fost ridicat un impresionant monument din bronz, reprezentand doi dorobanti.
Inaugurarea podurilor a avut loc in septembrie 1895, la festivitate participand si Carol I. Un tren special cu oficialitati a plecat din Gara de Nord din Bucuresti la ora 9.05 si a sosit la Fetesti la ora 12.30. Dupa ce s-a batut ultimul nit, de argint, s-a zidit documentul inaugurarii si s-a celebrat serviciul religios.Trenul de incercare, format din 15 locomotive, a trecut pe pod cu o viteza de 60 de kilometri pe ora, intr-un zgomot infernal produs de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzica fanfarei. In acest timp, Anghel Saligny a stat alaturi de sefii echipelor de muncitori care lucrasera la executia podului, intr-o salupa sub pod, aceasta pentru a garanta rezistenta constructiei.
Din echipa de specialisti de la Scoala Nationala de Poduri si Sosele, in vederea proiectarii si executarii constructiei podului, au facut parte Ion Baiulescu, N. Herjeu, St. Gheorghiu, Alex. Badescu, V. Christescu, Gr. Cazimir, P. Zahariade si altii.
Realizarea podului de la Cernavoda a insemnat extinderea la o constructie de mari proportii a doua noutati pe plan tehnic: utilizarea otelului turnat (moale) in locul celui pudlat si a sistemului de grinda cu zabrele in consola (grinda Gerber), foarte avantajos din punct de vedere economic si al rezistentei materialelor in cazul structurilor cu deschideri mari.
Tot pe 14 septembrie, dar in 1898, a fost intocmita prima harta geologica a Romaniei, sub indrumarea paleontologului Grigore Stefanescu, iar in 1926 este finalizata prima locomotiva cu aburi, construita la Resita. In 1928, pe 14 septembrie, a fost inaugurata Crucea de pe Caraiman, monument ridicat la altitudinea de 2.291 metri, constructia ei desfasurandu-se in perioada 1926-1928.
Prima editie a Zilei Nationale a Constructorului a fost celebrata pe 14 septembrie 2019.
|