Skanska se extinde mai mult pe piata de antreprenoriat general din Romania |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 09 Dec 2021 06:50 |
Skanska Construction Romania reprezinta divizia de constructii a Skanska din Europa Centrala si de Est, care opereaza si in Cehia, Polonia, Slovacia si Ungaria. Skanska Construction este prezenta pe piata din Romania din anul 2011, fiind responsabila de constructia proiectelor de investitii derulate de grupul Skanska pe piata locala. Pana in 2021, compania a lucrat la o serie de proiecte precum Green Court Bucharest, Eqilibrium si Campus 6. Cateva proiecte au fost livrate si pentru clienti externi, cum ar fi sediul Lidl din Bucuresti. In 2022, Skanska va finaliza executia cladirii de birouri Equilibrium 2. In plus, alaturi de divizia de dezvoltare Skanska din Romania, compania va incepe constructia Campus 6.4, ultima faza a proiectului Campus 6, precum si un nou proiect in Bucuresti. In plus, Skanska Construction a inceput negocierile si licitatiile pentru adjudecarea de proiecte in calitate de antreprenor general pentru clienti externi din Bucuresti si din zona metropolitana.
Interviu cu Miroslav Vyčítal (40 de ani), District Director la Skanska Central Europe - Building District Romania & Hungary si manager cu o experienta profesionala de 15 ani pe piata de constructii, la nivel international (de exemplu in: Norvegia, Tunisia si Cehia).
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2021?
- In 2021 ne-am concentrat in mod special pe proiectele dezvoltate de Skanska in Romania. Am finalizat constructia proiectelor Campus 6.2 si 6.3, precum si lucrarile de fit-out ale spatiilor pentru chiriasi, urmand predarea acestora si inceperea executiei pentru faza a doua a proiectului Equilibrium. Cu toate acestea, in ciuda pandemiei, in 2021 am luat decizia ca, avand in vedere experienta noastra si background-ul puternic in ceea ce priveste un know-how multinational, sa incepem sa operam in Romania ca antreprenor general pentru investitori externi intr-o masura mai mare. Bineinteles, acest lucru este posibil doar prin colegii nostri profesionisti seniori cu abilitati excelente si experiente internationale, care conduc proiectele.
- Ce impact a avut pandemia asupra pietei din care faceti parte si ce schimbari a generat asupra acestui segment?
- Skanska Construction Europe, precum si divizia locala din Romania, au avut rezultate foarte bune in ciuda dificultatilor cauzate de pandemia de coronavirus. Nu a fost nevoie sa inchidem santierele pentru o perioada lunga de timp, am reusit sa demaram multe proiecte noi si semnificative si sa le predam cu succes clientilor pe cele finalizate. Impactul pandemiei a fost resimtit cel mai puternic in 2020, cand intregul context a generat o serie de necunoscute si un grad ridicat de imprevizibilitate la nivel global. Echipele de proiect au reusit sa se adapteze rapid si cu succes la noua situatie, iar masurile implementate in santierele din Romania au incorporat cele mai bune solutii impartasite de intregul grup Skanska, respectand recomandarile autoritatilor locale. Printre aceste masuri amintim implementarea de camere cu termoviziune la intrarea in santier, reorganizarea spatiilor pentru mentinerea distantei sociale, dezinfectia riguroasa si instalarea de purificatoare de aer in organizarea de santier. De asemenea, am introdus in cadrul companiei un plan pentru diferite scenarii de pandemie, care prevede masuri clare de desfasurare a activitatii in functie de posibilele situatii care ar putea aparea. In mod evident, primul pas pentru noi a fost sa ne asiguram ca ne desfasuram toate activitatile in cele mai bune si mai sigure conditii.
Din punct de vedere comercial, observam cresteri de pret de ordinul zecilor de procente pentru toate tipurile de otel, lemn, materiale izolatoare si materiale plastice, in general, pe care le folosim. Indiferent de cantitatile sau de marimea clientului, preturile sunt mai mari pentru toti, iar producatorii isi reduc garantiile privind atat nivelul, cat si volumul de aprovizionare. Cea mai mare provocare nu este doar nivelul absolut al preturilor, ci si evolutia viitoare imprevizibila. Pentru proiectele existente si noi, ne propunem sa ne folosim forta noastra internationala si sa lucram cu furnizorii nostri de materiale de constructii pentru livrari pe termen lung, astfel incat sa fim un partener previzibil pentru clientii si subcontractorii nostri.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Obiectivul nostru pe termen lung este, pe de o parte, sa continuam sa fim un partener de incredere in ceea ce priveste proiectele din cadrul grupului Skanska dezvoltate pe piata din Romania, dar si de a fi prima optiune in alegerea unui antreprenor general cu care impartasim aceleasi valori. Ne dorim, totodata, sa continuam punerea in valoare a competentelor noastre in dezvoltarea proiectelor verzi, sustenabile, si sa promovam acelasi tip de actiune bazata pe transparenta in relatiile cu toti partenerii nostri, la fel ca pana acum.
Pe termen mediu, ne-am propus sa folosim experienta castigata din urma executiei proiectelor trecute si sa transferam cunostintele si know how-ul diviziei Skanska Central Europe pe piata din Romania.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Principalele dificultati pe care le-am intalnit in acest moment sunt legate de finalizarea bugetelor, astfel incat sa indeplineasca asteptarile tuturor partilor implicate - de la clienti, antreprenori generali, subantreprenori de specialitate si furnizori. Cresterile fara precedent ale preturilor pentru echipamentele si materialele de constructii incepand cu anul 2021, cauzate de cerea crescuta si lipsa materiilor prime, au dus la imposibilitatea garantarii unor oferte pentru perioade mai mari de timp. Tinand cont de toate aceste aspecte si pentru a evita riscurile in ceea ce priveste livrarile intarziate sau indisponibilitatea produselor, dar si costurile neprevazute, am comandat in avans materialele pentru proiectele noastre, controland acest risc si asigurand operarea conform graficelor de timp stabilite.
- Care credeti ca vor fi provocarile anului 2022? Dar oportunitatile?
- Cea mai mare provocare este reprezentata de evolutia viitoare imprevizibila a nivelului preturilor, insa experientele de pana acum ne-au demonstrat de fiecare data potentialul de a ne adapta cu succes situatiilor intalnite. Ca cea mai mare oportunitate pentru 2022, vedem o crestere a ponderii proiectelor pentru constructiile Skanska in calitate de antreprenor general. Dincolo de aceasta, situatia de pe piata va impinge antreprenorii sa prezinte clientilor abordari inovatoare, iar Skanska Construction este cu siguranta pregatita pentru acest lucru. Digitalizarea, este, de asemenea, un subiect important pentru noi, avand capacitatea si dorinta de a impartasi cu partenerii din Romania noile tehnologii folosite atat la nivel global, cat si in cadrul Skanska Central Europe.
De asemenea, in ultima perioada a crescut gradul de constientizare a impactului asupra mediului, iar Skanska este cunoscuta ca un jucator valoros in ceea ce priveste constructiile ecologice si solutiile sustenabile. Obiectivul grupului Skanska este de a reduce emisiile de carbon cu 70% pana in 2035 si de a atinge un nivel zero net de CO2 pana in 2040, accelerand tranzitia catre o societate neutra din punct de vedere al emisiilor de carbon.
|