VENUS Capital Investment are in dezvoltare proiecte de peste 140 milioane euro |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 17 Oct 2024 06:25 |
Venus Capital Investment este noua entitate sub care se vor derula activitatile imobiliare ale grupului Asset Management Corporation (AmCorp), iar Maria Iancu, care in trecut ocupa functia de Business Development Director al AmCorp, va coordona operatiunile noii companii, de pe pozitia de General Manager. Noua divizie a AmCorp va reuni atat proiectele dezvoltate pe cont propriu (in sectorul rezidential, de retail sau logistic-industrial), cat si componenta de land banking. Aceasta din urma va continua sa joace un rol foarte important in activitatea grupului, prin sporirea portofoliului actual, ce insumeaza circa 550 de hectare de teren. La toate acestea se vor adauga, insa, si serviciile de consultanta, project management si, respectiv, property management oferite partenerilor interesati de dezvoltarea unor proiecte in domeniul imobiliar. Sub conducerea directa a AmCorp vor ramane proiectele si serviciile furnizate in domeniul energiei regenerabile (sub brandul deja consacrat Everready), alaturi de cele din domeniul agriculturii si, respectiv, al agrementului si ospitalitatii (unde se incadreaza si parcul acvatic Divertiland Water Park). De mentionat este faptul ca reprezentantii grupului au, in momentul de fata, planuri de crestere si dezvoltare in toate aceste directii de activitate.
Interviu cu Maria Iancu, General Manager la Venus Capital Investment.
- Ce proiecte aveti in dezvoltare, in acest moment, si in ce stadiu de dezvoltare se afla acestea?
- Pe segmentul rezidential, Venus Capital Investment se ocupa, printre altele, de proiectele dezvoltate sub brandul Sol Residences. Lansate la inceputul acestui an, ansamblurile noastre din Crevedia si Domnesti au o valoare investitionala cumulata estimata in prezent la circa 41 de milioane de euro si vor integra atat apartamente, cat si case. Prin aceste proiecte ne dorim sa aducem pe piata romaneasca concepte de locuire 100% sustenabile, motiv pentru care ele integreaza surse de energie regenerabila si dispun de tehnologii precum panouri fotovoltaice si pompe de caldura. De implementarea principiilor ESG se leaga si componenta de facilitati pe care am gandit-o pentru cele doua ansambluri, ce vor avea un rol important in satisfacerea nevoilor de zi cu zi ale viitorilor locatari.
Parte din portofoliul nostru imobiliar este si Oasis Residence, un ansamblu de mare amploare, in care doar componenta rezidentiala va necesita o investitie estimata la 20 de milioane de euro. Complexul va fi amplasat tot in zona metropolitana a Capitalei, mai exact in Chiajna, in imediata vecinatate a proiectului nostru Divertiland Water Park. Oasis Residence va fi compus din blocuri de apartamente (un total estimat la 1.000 de unitati locative) si va include inclusiv o serie de facilitati complementare, precum centru comercial, hotel, terenuri de sport etc. Valoarea investitionala preconizata pentru intregul proiect se ridica, in momentul de fata, la 100 de milioane de euro.
Prin brandul nostru Everready, avem momentan in dezvoltare si un numar de sapte parcuri fotovoltaice, ce vor avea, la finalizare, o capacitate cumulata de peste 200 de MW. Amplasate in zona Munteniei, la o distanta de maximum 80 km fata de Bucuresti, terenurile aferente acestor proiecte ajung la o suprafata totala de aproximativ 250 de hectare si la o valoare estimata de circa 20 de milioane de euro. Toate parcurile fotovoltaice vor fi disponibile spre vanzare si vor fi livrate in stadiul ready-to-build, adica avand toate documentele necesare pentru demararea dezvoltarii: studiul de fezabilitate, studiul de impact asupra mediului, autorizatia de construire, avizul tehnic de racordare, autorizatia pentru conectarea la retea etc. Investitorii interesati pot achizitiona proiectele ca atare sau pot intra intr-un parteneriat cu reprezentantii AmCorp, solicitandu-le acestora sa se ocupe de intregul proces de dezvoltare, pana la livrare.
Un alt sector important in care activam este cel de "land banking", compania noastra avand un portofoliu de terenuri de peste 550 de hectare, cu o valoare cumulata estimata la 80 de milioane de euro. Ne aflam in continuare in cautarea unor oportunitati privind incheierea unor parteneriate cu alti dezvoltatori sau investitori sau chiar revanzarea, in timp, a proprietatilor.
- Ce tendinte remarcati pe piata noilor dezvoltari imobiliare, in anul 2024? Cum evolueaza piata din punctul de vedere al cererii si preturilor?
- Cea mai importanta tendinta pe care o observam pe piata imobiliara in momentul de fata - si aici ne gandim la orice sector al pietei, inclusiv la cel rezidential - este implementarea asa-numitelor principii ESG, menite sa stea la baza unor dezvoltari durabile, din multiple puncte de vedere. Componenta de mediu reprezinta doar unul dintre aspectele avute in vedere in acest sens, calitatea vietii locatarilor pe termen lung fiind prioritatea de ansamblu. Pentru noi, principiile ESG reprezinta adevarate linii directoare in proiectele pe care le dezvoltam, in sectorul rezidential, dar nu numai. O atentie sporita la componenta de mediu in special putem observa in intreaga piata autohtona - atat din partea dezvoltatorilor, cat si din cea a cumparatorilor. In ceea ce priveste preturile locuintelor, acestea si-au pastrat tendinta ascendenta in ultimii ani, inclusiv in 2024. Cererea de locuinte noi se mentine, la randul sau, la cote bune, dat fiind faptul ca oamenii au nevoie in continuare de locuinte, iar aceasta face ca noua oferta imobiliara sa fie absorbita, de regula, in piata.
- Exista probleme de finantare pe piata dezvoltarilor imobiliare, in acest moment?
- Din punctul nostru de vedere, bancile sunt in continuare dispuse sa finanteze proiectele de calitate, care se bazeaza pe o viziune de dezvoltare - si functionare - pe termen lung. In stransa corelatie cu elevarea asteptarilor consumatorilor din sectorul rezidential, spre exemplu, si standardele impuse dezvoltatorilor de catre banci sunt mai ridicate astazi comparativ cu trei-patru ani in urma. Pentru dezvoltatorii mari si seriosi, insa, acest fapt nu reprezinta neaparat o problema - ba chiar dimpotriva, pentru ca astfel se mai "filtreaza" din oferta din piata, in special pe segmentul low-cost, care, de regula, are si cel mai mult de suferit la capitolul calitate. AmCorp este o companie ce ofera o paleta variata de servicii, inclusiv project si property management, in multiple sectoare - cel imobiliar, al energiei regenerabile, al ospitalitatii si agrementului, dar si al agriculturii. Acest fapt ne asigura un influx de capital din mai multe directii si ne confera o mare flexibilitate in ceea ce priveste finantarea propriilor proiecte. In principiu, incercam sa ne finantam din fonduri proprii proiectele, insa nu excludem colaborarea cu diverse banci atunci cand situatia ar impune-o. De asemenea, Venus Capital Investment pregateste, pentru anul 2025, o linie de afaceri ce va avea ca scop atragerea de capital din partea investitorilor, straini si locali, pentru proiectele dezvoltate de grup.
- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata de dezvoltare imobiliara pe termen scurt, mediu si lung?
- Din punctul de vedere al dezvoltatorilor, o provocare pe termen scurt, mediu si lung este reprezentata de concurenta tot mai acerba manifestata pe piata. De asemenea, o oportunitate importanta din acest punct de vedere consta in aceea ca nu toti dezvoltatorii activi la un moment dat au acelasi angajament fata de calitatea proiectelor livrate. Desigur, in prima faza, un produs ieftin poate atrage rapid atentia consumatorilor, insa credem ca, in cele din urma, calitatea va avea un cuvant mai important de spus.
- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra preturilor si cum sunt primite noile proiecte de clienti?
- Proiectele dezvoltate in conformitate cu standardele actuale de sustenabilitate, in speta dezvoltarile NZEB, tind sa fie, in mod firesc, ceva mai scumpe comparativ cu alternativele traditionale disponibile. Asta indiferent daca vorbim despre apartamente vechi sau mai noi, cu o performanta energetica mai ridicata, dar care nu integreaza surse de energie regenerabila, spre exemplu. Din experienta noastra, insa, cata vreme diferenta de pret este rezonabila si justificabila prin prisma beneficiilor oferite, ea este, de regula, absorbita de cererea existenta in piata. Cumparatorii de locuinte, spre exemplu, sunt constienti de importanta performantei energetice a unei constructii atat din punctul de vedere al impactului asupra mediului, cat si din cel al viitoarelor costuri de operare.
- Ce prevede, pe scurt, strategia ESG a companiei si care sunt obiectivele stabilite, la acest capitol?
- Dupa cum am mentionat deja, principiile ESG reprezinta liniile noastre directoare in aproape tot ceea ce facem. Asa a luat nastere, de altfel, brandul Everready, care are o vechime de peste un deceniu si este o prezenta solida in piata energiei regenerabile. Acordam, insa, o atentie deosebita sustenabilitatii in toate proiectele noastre, rezidentiale sau de alta natura. Inclusiv Divertiland Water Park, de pilda, este un proiect alimentat in totalitate cu ajutorul energiei solare, iar plantarea a sase hectare de padure il va face si mai prietenos cu mediul.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Pe plan local ne dorim, bineinteles, sa ducem la bun sfarsit proiectele deja incepute, iar aceasta inseamna o activitate sustinuta pentru cativa ani buni de acum inainte. Avem insa in plan si alte proiecte - si suntem, de asemenea, permanent deschisi la noi si noi oportunitati de dezvoltare in pietele in care activam. In mod sintetic, un obiectiv pe care il avem pentru urmatorii ani este sa ne sedimentam si sa ne extindem prezenta pe piata romaneasca, in sectoarele in care suntem deja activi - si nu numai.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- In calitate de investitori si dezvoltatori imobiliari, credem ca una dintre cele mai mari provocari cu care ne confruntam in momentul de fata este atingerea unui echilibru optim intre calitate si pret. Este foarte usor, cel putin in principiu, sa dezvolti un proiect de calitate atunci cand publicul caruia te adresezi nu este limitat la capitolul buget. Dar intrucat nu tot ceea se dezvolta in piata se poate adresa acestui segment (de altfel foarte restrans) de public, adevarul este ca majoritatea dezvoltarilor trebuie sa fie modelate si in functie de factorul pret. Altfel, rezultatul nu va fi un proiect realmente vandabil. In opinia noastra, atingerea acestui echilibru intre calitate si pret poate face diferenta intre succesul si esecul unui proiect, astfel incat reprezinta o reala provocare pentru un dezvoltator.
|