Noi majorari de preturi, asteptate pe piata de finisaje din luna martie
Piata materialelor de constructii utilizate la finisaje, estimata la circa 1,5 miliarde euro anual potrivit calculelor realizate de Agenda Constructiilor pe baza rezultatelor financiare ale companiilor din domeniu si datelor disponibile pentru fiecare sector in parte (lacuri/vopsele, placi ceramice, adezivi pentru finisaje, sape si sisteme pentru pardoseli, piatra naturala si gips-carton), a inregistrat o evolutie optima in ultimii doi ani incheiati. Daca in 2020 si 2021 consumul casnic de materiale pentru finisaje a crescut in acelasi ritm cu piata de profil, in 2022 acesta se va comprima, din cauza inflatiei preturilor si a unei reduceri preconizate a puterii de cumparare a populatiei. Desi majoritatea producatorilor si furnizorilor de materiale pentru finisaje estimeaza cresteri de business in acest an, evolutiile vor fi generate mai ales de scumpiri, in timp ce livrarile sunt estimate sa scada usor. Majorarile de preturi asteptate pe piata de finisaje in acest an sunt evaluate la 20%-30%, in functie de fiecare sub-sector in parte, cele mai dinamice evolutii fiind estimate pe piata de lacuri si vopsele.
Companiile active pe piata de finisaje mizeaza, astfel, in 2022 preponderent pe cererea provenita din sectorul constructiilor de cladiri noi, dar si din domeniul termoizolatiilor. Totodata, cererea din acest an ar mai putea fi influentata pozitiv de proiectele de renovari si modernizari, avand in vedere faptul ca lucrul in sistem hibrid devine normal si va fi nevoie, in continuare, de reconfigurarea spatiilor, atat in locuinte, cat mai ales in cladirile de birouri. In ceea ce priveste constructiile noi, cererea de materiale pentru finisaje va fi sustinuta mai ales de proiectele logistice/industriale si de cele din domeniul rezidential. Un aport suplimentar fata de anii anteriori va fi adus de noile proiecte de retail, investitii in centre comerciale cu o suprafata totala de circa 300.000 mp fiind anuntate a fi in dezvoltare, la inceputul acestui an. O tendinta majora remarcata in ultimii ani in sectorul materialelor pentru finisaje este reprezentata de cresterea lenta, dar constanta, a preferintei clientilor finali, in special, dar si a dezvoltatorilor pentru achizitia de materiale din game premium (in special in ceea ce priveste produsele decorative). Totodata, piata proiectelor de reabilitare termica ramane una de volum, in care achizitiile se fac, in continuare, pe considerente de pret. O alta tendinta recent remarcata in domeniu este orientarea producatorilor catre fabricatia de termosisteme, solutii integrate de izolatii si finisaje compatibile si care cresc performanta energetica a acestora si, implicit calitatea produsului final, eliminand o mare parte a erorilor de montaj.
Analiza mai include informatii prezentate defalcat referitoare la pietele de adezivi/ mortare uscate, lacuri/vopsele, placi ceramice si pardoseli. Datele sunt completate de opinii ale managerilor unor companii de referinta in domeniu, precum Celco, WeMat (fosta Decor Floor), Indfloor Group, Quattro Pavimente Tehnice (Menatwork), April 91, Casa Lebada, Color Smart Distribution, Decorator, KronColoR, Sarcom (Roca Industry), Sivi Crom Prod, Lasselsberger Ceramics Romania, Agricin si Roca Romania.