Implementare tot mai rapida a digitalizarii, in noul context economic
In ceea ce priveste piata de software pentru ferestre, la nivelul anului 2022 continua sa fie evident faptul ca vanzarile si serviciile firmelor din bransa sunt influentate decisiv de diversele programe cu finantare europeana, a caror situatie continua sa fie eterogena, in ceea ce priveste gradul de absorbtie si de acceptare a proiectelor de retehnologizare. In orice caz, evaluand activitatea companiilor din bransa (care se desfasoara sub forma unei concentrari economice, deoarece acestea sunt putine la numar), se pare ca acest segment poate fi estimat, pentru anul trecut, la un nivel maxim declarat de cel mult 3 milioane de euro, in crestere fata de cel evaluat la maximum doua milioane de euro in exercitiile financiare anterioare, asertiunea fiind realista daca se iau in considerare rulajele insumate, care au putut fi cercetate in ultimii ani, ale celor mai importanti furnizori de aplicatii, cu o medie de circa 4 milioane de euro.
Trebuie insa mentionat ca principalele firme din domeniul aplicatiilor pentru industria de ferestre dezvolta si/sau comercializeaza inclusiv software pentru alte domenii din constructii, industrie ori arhitectura, care ar putea reprezenta cel putin 50% din cifra de afaceri, astfel incat prognoza de 3 milioane de euro trebuie receptata cu precautie. Acest segment ramane unul de nisa, insa, la fel ca intregul sector IT (sau TIC, asa cum este definit de guvernanti), continua sa fie foarte dinamic si orientat spre inovatie, propunand producatorilor de tamplarie termoizolanta atat programe noi, cat mai ales imbunatatiri ale aplicatiilor existente, ceea ce permite configurarea unor solutii cu un grad sporit de complexitate, precum si a unor servicii auxiliare de consultanta si implementare la nivelul celor din Europa de Vest.
Conceptul digitalizarii, care continua sa fie implementat pe scara larga in industria de ferestre, mai ales in contextul actualei pandemii, coroborat cu efectele razboiului dintre Rusia si Ucraina, nu se rezuma doar la utilizarea mijloacelor de comunicare la distanta sau la telemunca, unde sunt disponibile noile prevederi legislative, ci mai ales dezvoltarea si implementarea unor solutii software care sa permita automatizarea pe cat posibil a productiei, coordonarea logisticii (in contextul problemelor grave date de penurie, intreruperea lantului de aprovizionare) etc. Astfel, este necesar sa se reafirme ca, desi piata nationala de software pentru domeniul ferestrelor continua sa fie una de nisa, cu o valoare a noilor licente comercializate care nu depaseste 3 milioane de euro pe an, firmele specializate dezvolta si/sau furnizeaza inclusiv aplicatii care contribuie atat la accelerarea implementarii procesului de digitalizare, cat si la cresterea pe baze sustenabile a cifrei de afaceri proprii sau a partenerilor. Mai ales in perioada crizei sanitare, acest segment, la fel ca intregul sector IT, se afla printre primele care s-a adaptat rapid situatiei (de exemplu, prin lucru la distanta sau asigurarea de asistenta tehnica online), astfel incat continua sa fie foarte dinamic si orientat spre inovatie.