Exportul isi cauta alte repere, sub influenta noii cereri de tamplarie
Desi in ultimii ani s-a constatat in principiu (cu unele intreruperi, in 2016, 2017, 2018 si doar punctual in 2019-2020) un reviriment in sectorul constructiilor, pe piata autohtona de ferestre cererea continua si in acest an, mai ales in contextul actualei crize sanitare, sa se afle cu mult sub potentialul capacitatilor de productie ale firmelor din bransa, cu toate ca, pe termen mediu, se evidentiaza si in continuare premisele unei reluari sustinute a comenzilor, iar pana in acest moment criza sanitara a afectat doar partial derularea lucrarilor. De aceea, pentru a induce totusi o nota de optimism ponderat in randul managerilor din bransa, obligati sa activeze si in continuare intr-un mediu de afaceri tot mai arid si competitiv (marcat inclusiv de necesitatea stringenta a adaptarii la noile caracteristici ale cererii, precum si la procesul de digitalizare), trebuie precizat ca, in ultimul deceniu, exportul a fost identificat ca una din putinele oportunitati care au asigurat continuitatea activitatii.
Optiunea livrarii pe pietele din strainatate continua sa fie viabila chiar si in perioada pandemiei, ale carei efecte (destul de grave in Europa, ca de altfel in intreaga lume) au perturbat doar punctual, macar la inceput, principalele piete-tinta. Premisele privind derularea in conditii foarte dificile a exportului au devenit vizibile si vor influenta aceste activitati si in continuare, mai ales ca anumite date, disponibile la Eurostat confirma trendul descendent al livrarilor de tamplarie din tara noastra. Oficialii institutului au estimat, pentru 2020, exporturi de 235,6 milioane de euro (la tamplaria din PVC, aluminiu, otel si lemn), ceea ce reprezinta o ascensiune fata de cele 236,7 milioane de euro din 2019. Pentru intervalul ianuarie-decembrie 2020, valoarea productiei din Romania a fost de aproape 524,5 milioane de euro, fiind corespunzatoare unei cantitati de peste 4,87 milioane de unitati. Din acest nivel, exportul a insumat 176,6 milioane de euro (1,08 milioane de bucati), ceea ce mentine tara noastra pe pozitia a treia din UE, dupa Polonia si Germania, iar importul s-a cifrat la 24,7 milioane de euro, pentru 1.057.534 de unitati.
Pe segmentul produselor din aluminiu, in 2020, productia interna oficiala de tamplarie din aluminiu se cifreaza la 63,4 milioane de euro (pentru 317.361 de unitati), importul plasandu-se la putin peste 9,2 milioane de euro (325.934 de bucati), iar exportul la 36,4 milioane de euro (sau 189.290 bucati).
Analiza este realizata pe baza datelor Eurostat si PRODCOM selectate, centralizate si analizate de redactorii revistei Fereastra, si completata cu opinii ale managerilor unor firme reprezentative din domeniu, precum Arcom Gealan, Alcon Plus, Ecosfera Plast | Alfa Best Real Line, Frontal Production Rumanien, Izo Concept, Romalumil si Romserv Invest.