NextUp: Romania, pe ultimul loc in UE, sub Bulgaria, la digitalizarea IMM-urilor |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 13 Iun 2024 15:59 |
Antreprenorii din Romania mai degraba amana echiparea afacerii lor cu un soft decat sa investeasca timp in analiza ofertelor disponibile si sa o aleaga pe cea mai potrivita lor. In contextul modificarilor de legislatie din ultimii doi ani, referitoare la SAF-T si e-Factura, multi decid manati de obligativitatile de legislatie sa isi ia un sistem informatic, dar nu aloca timpul analizei ca sa aleaga ideal. E o diferenta mare intre a echipa afacerea cu un simplu soft de facturare de exemplu si a o echipa cu un sistem informatic integrat care sa preia cat mai multe gesturi repetitive din fluxurile de lucru din organizatia pe care o conduc. Finalmente, tot acolo ajung: se echipeaza cu softul potrivit lor, dar intre timp au pierdut vremea si, poate, oportunitati.
Romania continua sa fie printre cele mai slab digitalizate tari, inclusiv in ceea ce priveste mediul privat, de pe continentul european. Conform unui raport privind digitalizarea firmelor in Uniunea Europeana in 2023, lansat recent de Eurostat, aproximativ 27% dintre IMM-urile din Romania au atins un nivel de baza al digitalizarii, iar 73% au inregistrat un scor intre 0 si 3 al digitalizarii, adica nivelul “foarte slab”, si aproape 19% nivelul “slab”. Doar 8% au un nivel ridicat de digitalizare, respectiv 1,5% un nivel “foarte ridicat” de digitalizare. Astfel, Romania se afla pe ultimul loc la capitolul digitalizare printre tarile din Uniunea Europeana, sub nivelul Bulgariei, unde 28% dintre IMM-uri au un nivel de baza privind digitalizarea. Prin comparatie, in tari ca Finlanda sau Suedia peste 80% dintre firmele mici si mijlocii au un nivel de baza de digitalizare.
“Desi Romania are un potential excelent in domeniul IT, afacerile locale fac pasi mici catre o echipare corecta, care sa ii duca pe pozitii favorabile fata de competitori. Ne uitam inca la cost si nu am inteles deocamdata ca echiparea tehnologica este o investitie care te scuteste de timp, de bani, adica de resurse aruncate pe geam. Mai mult, nici institutiile statului nu creeaza un mediu avantajos digitalizarii in masa, pentru ca ele insele sunt digitalizate pe hartie si nu pe bune. Mai exact, statul ne obliga la raportari lunare, invocand automatizarea acestui proces, insa nu ne ofera si infrastructura capabila sa gestioneze o relatie automatizata corect cu mediul privat. In contextul acesta, majoritatea antreprenorilor amana implementarea unui sistem tehnologic, facandu-si un imens dezavantaj, avand in vedere beneficiile aduse de digitalizarea cu un soft potrivit”, explica Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Iata ce pot obtine IMM-urile din Romania prin digitalizarea cu un soft de tip ERP:
1. Automatizarea sarcinilor repetitive si redundante
Cu siguranta, toti antreprenorii ar vrea sa ia anumite greutati de pe umerii angajatilor lor. Si acest lucru este la indemana cu un ERP care asigura automatizari, procese de lucru fluidizate, rapoarte, stocuri si cifre in timp real, la un click distanta, de pe orice device.
In plus, e bine ca antreprenorii sa stie ca pot opta pentru varianta unui ERP modularizat, care sa le permita implementarea in ritmul lor, in functie de disponibilitatea resurselor lor.
2. Siguranta si centralizarea datelor
Deciziile bune de business se iau cu cifrele in fata. Ele sunt prietenii antreprenorului, in niciun caz inamicul. Un intreprinzator nu trebuie sa fie coplesit de marea de date ale business-ului lui, iar daca se echipeaza cu un soft potrivit, pe masura afacerii sale, nici nu va fi cazul.
Insa, in lipsa unor date centralizate in timp real si usor de urmarit nu se pot lua decizii informate. Totul va fi facut pe repede inainte, din intuitie sau inertie si este greu de reparat o astfel de greseala. Un soft modern tine toate datele firmei in siguranta si protejate de potentiale atacuri cibernetice.
3. Resurse gestionate corect si eficient
Adevarul este ca, atunci cand antreprenorii incearca sa faca ceva de unii singuri si spune “lasa ca merge si asa”, sansele de a irosi resurse sunt foarte mari. Spre exemplu, erori umane, care sunt normale si inevitabile la un moment dat, si bani alocati haotic pentru ca, fara un sistem integrat care sa indice unde sunt problemele grave in firma, e usor pentru antreprenori sa inoate impotriva curentului.
4. Scalabilitate si dezvoltare
Pe masura ce business-ul creste, cresc si nevoile pe care antreprenorul le are de la un soft. De aceea, este esential ca ERP-ul sa fie masura business-ului. Adica sa poata fi customizat tinand cont de particularitatile business-ului sau. Un ERP e un partener de business. Este o investitie care ofera avantaj competitiv, care il ajuta pe antreprenor sa fie cu un pas inaintea concurentei si ii contureaza viziunea de ansamblu de care are nevoie pentru a anticipa tendintele pietei.
“Credem ca lucrurile se vor schimba in viitorul apropiat si ritmul de digitalizare in mediul de afaceri romanesc va accelera considerabil. Tot mai multi antreprenori inteleg ca, fara un software dedicat, nu se pot descurca eficient si pierd teren in fata competitiei si pierd clienti si oportunitati de business. Inca mai exista mitul ca este scumpa automatizarea muncii repetitive. Folosirea Excelului este o solutie depasita, care nu te ajuta nici sa tii pasul, dar nici sa te aliniezi la cerintele legislative. Nici folosirea unui software nepotrivit, prea mic si care nu satisface pe deplin nevoile afacerii, nu este o idee buna, deoarece procesele de facturare, contabilitate, productie sau gestionarea clientilor trebuie sa fie integrate si automatizate pentru a asigura succesul pe termen lung”, conchide Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care ii scuteste pe antreprenori de timp cu birocratia, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale si folosit cu precadere in retailul online, retailul traditional, productie, distributie, constructii si servicii, pentru a automatiza activitati repetitive consumatoare de resurse si a optimiza procesele si previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienti, cu o medie de 5 utilizatori per companie.
|