Regulamentul privind pietele digitale: CE desemneaza 6 controlori de acces |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 08 Sep 2023 10:57 |
In temeiul Regulamentului privind pietele digitale (DMA), Comisia Europeana a desemnat, pentru prima data, sase controlori de acces, si anume Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta si Microsoft. In total, au fost desemnate 22 de servicii de platforma esentiale furnizate de controlorii de acces. Cei sase controlori de acces vor avea acum la dispozitie sase luni pentru a se conforma pe deplin obligatiilor prevazute in Regulamentul privind pietele digitale in ceea ce priveste fiecare dintre serviciile de platforma esentiale desemnate pe care le furnizeaza.
In temeiul Regulamentului privind pietele digitale, Comisia Europeana poate desemna drept „controlori de acces” platformele digitale care ofera un punct de acces important intre intreprinderi si consumatori in ceea ce priveste serviciile de platforma esentiale. Deciziile de desemnare adoptate astazi sunt rezultatul unui proces de reexaminare derulat de catre Comisie de-a lungul a 45 de zile in urma primirii unei notificari din partea Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft si Samsung cu privire la statutul potential al acestor companii drept controlori de acces. Mai precis, Comisia a conferit statutul de controlor de acces urmatoarelor servicii de platforma esentiale specifice:
In paralel, Comisia a lansat patru investigatii de piata pentru a examina mai in detaliu informatiile transmise de Microsoft si Apple, invocand argumentul ca, in pofida faptului ca aceste companii ating pragurile cerute, unele dintre serviciile lor de platforma esentiale nu se califica drept puncte de acces:
- Microsoft: Bing, Edge si Microsoft Advertising
- Apple: iMessage
Conform Regulamentului privind pietele digitale, scopul acestor investigatii este de a stabili daca, pe baza unei obiectii suficient de bine argumentate prezentate de companiile in cauza, se poate demonstra ca serviciile in cauza nu ar trebui desemnate. Investigatia ar trebui sa se incheie in termen de maximum 5 luni.
In plus, Comisia a lansat o investigatie de piata pentru a examina mai in detaliu daca sistemul iPadOS dezvoltat de Apple ar trebui desemnat drept controlor de acces, in ciuda faptului ca nu atinge pragurile cerute. Potrivit Regulamentului privind pietele digitale, investigatia ar trebui sa se incheie in termen de maximum 12 luni.
In plus, Comisia a concluzionat ca, desi Gmail, Outlook.com si Samsung Internet Browser ating pragurile prevazute in Regulamentul privind pietele digitale, indeplinind asadar criteriile pentru a fi desemnate drept controlori de acces, Alphabet, Microsoft si Samsung au furnizat argumente suficient de bine motivate ca aceste servicii nu se califica drept puncte de acces pentru serviciile de platforma esentiale respective. Prin urmare, Comisia a decis sa nu desemneze Gmail, Outlook.com si Samsung Internet Browser drept servicii de platforma esentiale. Asadar, compania Samsung nu este desemnata drept controlor de acces pentru niciun serviciu de platforma esential.
Etapele urmatoare pentru controlorii de acces desemnati
Controlorii de acces desemnati au acum la dispozitie sase luni pentru a se conforma listei complete de obligatii si interdictii stabilite in Regulamentul privind pietele digitale, ceea ce ofera utilizatorilor finali si intreprinderilor utilizatoare ale serviciilor furnizate de controlorii de acces un evantai mai larg de optiuni si mai multa libertate. Unele dintre obligatii vor incepe totusi sa se aplice din momentul desemnarii, de exemplu obligatia de a informa Comisia cu privire la orice concentrare preconizata. Responsabilitatea de a asigura respectarea obligatiilor incluse in lista respectiva si de a demonstra respectarea efectiva a acestor obligatii revine companiilor desemnate. In acest scop, companiile respective au la dispozitie 6 luni pentru a prezenta un raport de conformitate detaliat, in care sa descrie masurile luate pentru a respecta fiecare dintre obligatiile prevazute in Regulamentul privind pietele digitale.
Comisia va monitoriza punerea in aplicare efectiva si respectarea acestor obligatii. In cazul in care un controlor de acces nu respecta obligatiile prevazute in Regulamentul privind pietele digitale, Comisia poate impune amenzi a caror valoare poate fi de pana la 10 % din cifra de afaceri totala la nivel mondial a companiei respective ori, in cazul incalcarilor repetate, de pana la 20 % din cifra de afaceri respectiva. In cazul incalcarilor sistematice, Comisia poate, de asemenea, sa adopte masuri corective suplimentare, cum ar fi impunerea obligatiei ca un controlor de acces sa isi vanda o activitate comerciala sau parti ale acesteia sau a interdictiei ca un controlor de acces sa achizitioneze servicii suplimentare legate de incalcarea sistematica.
Pe viitor, si alte companii ar putea transmite notificari Comisiei in temeiul Regulamentului privind pietele digitale, pe baza unei autoevaluari cu privire la atingerea pragurilor relevante. In acest context, Comisia poarta in continuare discutii constructive cu toate companiile relevante.
|