METABRAS: Diminuare de 10% a consumului national de produse siderurgice |
Hale & Structuri metalice Publicat de Cosmin Dincu 01 Feb 2013 09:00 |
Referindu-se la evolutia pietei nationale de constructii si a segmentului produselor siderurgice, conducerea grupului Metabras – Brasov opineaza ca, desi aceste domenii au continuat sa se deprecieze in 2012 cu o rata mai putin accentuata ca in perioada initiala a recesiunii, dinamica specifica poate fi caracterizata drept dezamagitoare. „Aportul statului - ca generator de valoare adaugata, prin investitii in infrastructura – a fost minor, astfel incat, daca in 2011 sectorul produselor siderurgice prezenta semnalele unei usoare reveniri, pe fondul intensificarii exportului de elemente manufacturate, anul trecut acest lucru nu s-a mai intamplat; practic, s-a constatat o diminuare cantitativa de aproape 10% a consumului de produse siderurgice, de la 3 milioane de tone la cel mult 2,7 milioane de tone. In contextul geopolitic si economic actual, in care se costata o persistenta a recesiunii in UE, orice prognoza privind fabricatia de produse siderurgice este hazardata. In ramura metalurgiei se anunta restrangeri ale nivelului productiei si inchiderea unor unitati, fiind semnalata o criza de incredere generalizata in randul clientilor finali – persoane fizice sau institutii. Totusi, putem afirma ca in 2013 nu se vor remarca schimbari majore in domeniu, productia si consumul mentinandu-se la un nivel similar precedentelor 12 luni. Unii operatori ai pietei estimeaza, insa, o anumita crestere, de aproape 10%, bazata pe informatiile rezultate in urma analizei datelor cuprinse in bugetul de stat, stabilit pentru anul in curs, dar – in contextul in care aproape 80% din consumul de produse siderurgice se bazeaza pe importuri – exista o serie de alti factori de influenta care ar trebui luati in considerare”, a declarat Antonia Ceposu, director general al companiei. In ceea ce priveste elementele cu impact asupra evolutiei bransei, managerul firmei a mai explicat ca prezenta cu patru combinate pe plan national a holdingului de origine rusa Mechel este covarsitoare, strategia acestuia impunand, de fapt, nivelul scazut al preturilor. „Practic, Mechel reprezinta singurul producator de otel beton din Romania, iar compania controlata de acest grup – si anume Mechel Service – este unic distribuitor pe plan intern, astfel incat se poate exercita un anumit control al pietei. Evident ca politica furnizorului respectiv are impact si pe plan regional, in centrul tarii, unde firma noastra isi deruleaza preponderent activitatea. De aceea, orice estimare cu privire la productie si consum in 2013 trebuie sa ia in calcul aspecte incerte, cum ar fi deciziile Mechel in ceea ce priveste ajustarea nivelului fabricatiei in cadrul combinatelor proprii”, a adaugat oficialul societatii.
Sporire a vanzarilor, estimata pentru 2013
Din punct de vedere al afacerilor proprii, Antonia Ceposu a mai subliniat ca, in 2012, grupul Metabras a consemnat vanzari in valoare de peste 6 milioane de euro, tendinta fiind descrescatoare in comparatie cu 2011 si aflata in conformitate cu situatia reala a pietei. Pentru anul in curs, pe fondul aplicarii unui plan de reorganizare, se urmareste o sporire a veniturilor, pana la 7 milioane de euro. „Poate ca aceste cifre sunt mai putin edificatoare, dat fiind faptul ca principala companie din grup, Metabras, se afla in insolventa din luna septembrie 2012. Situatia respectiva se datoreaza suprapunerii unor factori conjuncturali nefavorabili, dintre care cel mai important este constituit de neincasarea, in ultimii trei ani, a unei sume ce depaseste, in total, un milion de euro, de la diversi clienti, in special antreprenori (unii dintre ei, cu experienta si traditie), aspect coroborat cu anumite neintelegeri din sistemul bancar si pe fondul unei piete in declin. Cu toate acestea, continuam sa ne derulam activitatea in mai multe planuri complementare, cum ar fi distributia de produse siderurgice si materiale de constructii, procesarea otelului beton, a tablei si a profilelor, executia de confectii metalice, productia de plasa sudata, cuie, sarma, fier forjat, prestarea serviciilor de transport pentru terti si realizarea de constructii civile si industriale”, a mai precizat Antonia Ceposu. Analizand structura livrarilor, o cota majoritara (93%) este detinuta de operatiunile ce presupun distributia de produse siderurgice, in timp ce 7% constituie ponderea vanzarilor de materiale de constructii. Grupele de produse siderurgice au repartitie oarecum egala, respectiv de 25% pentru fiecare categorie in parte. O atentie deosebita este acordata promovarii produselor realizate de Metabras Prod: plasa sudata, sarma, STM bare si colaci, cuie, fier forjat si altele.
Servicii conexe, asigurate prin intermediul Steel Service Center
Desi situatia economica actuala nu permite conturarea unui plan sustinut de dezvoltare, managerii societatii au elaborat in acest sens o strategie pe termen lung, ce vizeaza – odata cu depasirea problemelor curente – expansiunea serviciilor conexe livrarii de produse siderurgice (procesarea tablei si profilelor metalice, respectiv fasonarea otelului beton), in cadrul Steel Service Center. „Avantajele acestei abordari se resimt mai ales la nivelul beneficiarului, intrucat o buna parte din operatiunile ce ar fi trebuit efectuate de clienti sunt transferate catre specialistii nostri, care au capacitatea de a furniza semifabricate prelucrate industrial, cu o calitate inalta si constanta, in conditiile unor pierderi minime de material si la costuri logistice diminuate. Otelul beton se fasoneaza prin intermediul unor masini cu productivitate ridicata (peste 1.500 de tone/luna), in cadrul firmei existand posibilitatea efectuarii probelor de laborator, mentinerii calitatii la parametri superiori in comparatie cu procedura prelucrarii pe santier si reducerii costurilor. Dezvoltarea afacerii a reprezentat, in general, un aspect constant si permanent al strategiei Metabras, iar in acest sens am derulat investitii finantate inclusiv din fonduri europene, avand in vedere si in continuare extinderea capacitatii de prelucrare, lansarea unor game inovatoare de produse si servicii etc. Actualmente, putem prelucra peste 500 de tone/luna de sarma. In momentul de maxima expansiune a pietei, respectiv in anul 2007, am comercializat, in total, aproape 5.000 de tone de produse siderurgice pe luna. Ca urmare a cererii extrem de scazute si resurselor financiare insuficiente din prezent, nivelurile respective vor mai putea fi atinse doar pe termen mediu sau lung”, a incheiat Antonia Ceposu. Pentru informatii suplimentare, www.metabras.ro
|