INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
QUADRATUM ARCHITECTURE SRL |
Adresa: Calea Plevnei nr. 145B, Bl. 2, Parter, București, S6 |
Telefon: 0742-101.859 |
E-mail: office@quadratum.ro |
Web site: www.quadratum.ro |
Domenii: Proiectare si inginerie | Arhitectura & design | Consultanta tehnica |
Descriere activitate
Proiectant general pentru constructii civile si infrastructura, functiuni publice si private - cladiri rezidentiale, invatamant, sportive, administrative, medicale, cladiri culturale si de cult. |
Prezentare companie/institutie
QUADRATUM: Schimbari de paradigma, date de digitalizare si sustenabilitate
Emanuel Visan (31 de ani)
Functia/Firma: Partener, Quadratum Architecture, vicepresedinte al Patronatului Proiectantilor in Constructii din Romania (PPC);
Experienta profesionala: 9 ani pe piata de arhitectura si proiectare.
Cu o activitate derulata pe doua continente, in patru tari si 34 de orase, compania Quadratum Architecture a realizat, in cei peste sapte ani de activitate, o serie de lucrari reprezentative. Pe langa cele 140 de proiecte finalizate, in prezent compania este direct implicata in gestionarea a mai mult de 40 de lucrari noi, fiind unul dintre cei mai dinamici competitori de pe piata romaneasca de design in constructii. Succesul este asigurat de strategia moderna, ce presupune abordarea integrata a fiecarui proiect si actiunea ulterioara extrem de precisa, pentru a nu face rabat nici la aspectele functionale, nici la cele estetice. Aceasta armonizare permite gestionarea unor lucrari complexe, cu impact consistent in dezvoltarea comunitatii si a spatiului construit, indiferent daca este vorba despre cladiri rezidentiale, ansambluri de locuinte, scoli, gradinite, monumente de cultura, camine studentesti, sali de sport, bazine de inot, baze sportive, spitale, cinematografe, spatii de recreere, parcuri etc. In cele ce urmeaza, arh. Emanuel Visan, partener la Quadratum, se refera la activitatea curenta a biroului si la caracteristicile unei piete extrem de dinamice, cum este cea din Romania.
- Cum a evoluat activitatea biroului in 2023 si in primele 4 luni din 2024 si ce estimari aveti pentru 2024 si in perspectiva anilor 2025-2027?
- In 2023, activitatea biroului nostru a continuat cresterea constanta din ultimi anii, avand la baza diversificarea portofoliului de proiecte. Aceasta tendinta pozitiva a continuat si in primele patru luni ale anului 2024, perioada in care extinderea activitatilor noastre a consolidat pozitia companiei pe piata. Proiectele initiate din perioada 2021-2023 au inceput sa intre in faza de executie. Focalizarea este in prezent pe supravegherea finalizarii lucrarilor la multiple santiere. Am reusit sa obtinem autorizatii pentru proiecte de mare complexitate, asteptandu-ne ca executia acestora sa inceapa in acest an sau spre finalul lui. Aceste proiecte includ atat monumente istorice, cat si institutii educationale publice/ private, cladiri administrative. In primul trimestru al anului 2024, am extins activitatea si in domenii complementare, inclusiv proiecte edilitare si alte initiative necesare, multe dintre acestea beneficiind de finantari europene.
- La ce proiecte majore lucrati, in aceasta perioada?
- Avem un portofoliu divers de proiecte in derulare, multe dintre ele vizand infrastructura publica esentiala. Printre acestea se afla reabilitarea Palatului Administrativ din judetul Mehedinti si a sediului politiei din Drobeta-Turnu Severin, renovarea unui centru al Politiei de Frontiera, aflat pe malul Dunarii, cu deschidere catre golful Bahna, in localitatea Varciorova, constructia salii de sport din comuna Talpa, bazele sportive din Selimbar si Turnu Magurele si cresele noi de la Maureni si din Sectorul 2 al Capitalei. Lucram inclusiv la proiecte din domeniul medical si mentionez aici noul corp de spital dedicat tratarii afectiunilor oncologice din Alba Iulia, precum si la constructia Centrului de Arsi si Reorganizarea Fluxurilor Medicale pentru Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu" din Bucuresti. In prezent, asistam la o serie de transformari notabile in arhitectura si designul cladirilor publice, reflectand o evolutie naturala a nevoilor societale si un raspuns direct la provocarile contemporane de mediu si tehnologice. Tendintele pe care le observam sunt strans legate de trei piloni principali: sustenabilitatea, eficienta energetica si integrarea digitala.
- Cum estimati ca vor evolua preturile de proiectare, in 2024?
- In Romania, bugetele pentru proiectare reprezinta 1-3% din valoarea obiectivului, in timp ce in tarile dezvoltate se ajunge la 7-10%. Aceasta discrepanta afecteaza calitatea proiectarii, deoarece investitia in specialisti si tehnologii avansate este esentiala pentru optimizarea costurilor in executie. In 2024, ne asteptam ca preturile sa creasca pentru a acoperi inflatia si costurile tot mai mari. Este necesar sa ramanem fermi pentru a alinia si industria proiectarii la un nivel care sa permita specialistilor sa ramana in domeniu si sa se dezvolte. Anticipam o crestere a preturilor de proiectare in 2024, avand in vedere majorarile salariale ale proiectantilor, menite sa pastreze angajatii in cadrul companiei si sa previna migrarea catre alte firme, alaturi de schimbarile legislative recente (modificarea facilitatilor din domeniul constructiilor). De asemenea, necesitatea respectarii normelor NZEB pentru instalatii va implica o proiectare mai detaliata. Lucrul in sistem BIM va contribui si el la cresterea costurilor. In 2024, trebuie sa renuntam la notiunea de preturi de proiectare raportate la mp de investitie. Exista o serie de activitati obligatorii si necesare, precum studiile, care au costuri unice care cresc exponential odata cu anvergura proiectului. Un aspect esential este ca, in final, serviciile de proiectare reprezinta o componenta relativ mica a intregului proiect, dar pot aduce cele mai semnificative beneficii. Alocarea de bugete adecvate pentru teste, studii de inalta calitate, expertize tehnice si alte analize aduce avantaje semnificative: solutii optimizate care reduc costurile si timpul de implementare, si, implicit, utilizeaza resursele mai eficient.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- In ceea ce priveste planurile noastre de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung, digitalizarea este un pilon esential in strategia companiei. Ne angajam sa investim in dezvoltarea de platforme proprii, menite sa optimizeze si sa automatizeze procesele interne. Aceasta reprezinta una dintre putinele actiuni asupra carora avem control direct si care ne poate ajuta sa crestem eficienta, sa imbunatatim fluxurile de lucru si sa ne pregatim pentru o lume a proiectarii in care AI-ul (in procesele repetitive) joaca un rol din ce in ce mai important. Pe termen mediu, continuam sa implementam instrumente digitale care sa ne ajute sa oferim servicii de proiectare mai rapide si mai precise, reducand timpii si eforturile dedicate sarcinilor repetitive, in special in ofertare si pregatirea licitatiilor. Un aspect critic pe termen lung este constituit de inovarea in proiectare, unde digitalizarea ne va permite sa oferim solutii arhitecturale si ingineresti de top, adaptate nevoilor contemporane si integrate complet in procesele noastre. Suntem hotarati sa dezvoltam tehnologii BIM si solutii de reality capture pentru a avea o imagine actualizata a proiectelor noastre, crescand astfel calitatea si precizia acestora. Intelegem ca digitalizarea este o calatorie, iar transformarea continua este cheia pentru succesul nostru.
Cu o prezenta semnificativa in piata, dar si din pozitia de membri fondatori si ai Consiliului Director al PPC - ne angajam sa contribuim activ la schimbarea pozitiva a industriei. Abordam digitalizarea nu ca pe un moft, ci ca pe o necesitate absoluta in care sa investim pentru a ramane competitivi in viitor. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Mai 2024) |