NESS Proiect Europe mizeaza pe un business de peste 150 milioane euro in 2024 |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 09 Sep 2024 06:20 |
Ness Proiect Europe dezvolta proiecte complexe de antreprenoriat general, atat in sectorul public cat si cel privat, fiind implicata in constructia de fabrici si depozite logistice, supermarketuri, parcuri fotovoltaice, statii de epurare, retele de apa-canal, infrastructura feroviara si constructii civile. Compania are in executie, in prezent, o serie de proiecte publice de interes national, precum Penitenciarul Berceni, Penitenciarul Unguriu, Spital Regional de Urgenta Iasi (Etapa 1), ansamblul de poduri peste Prut de la Ungheni si, lucreaza, de asemenea, la mai multe proiecte private de constructii in Prahova, Ilfov si Bucuresti.
De asemenea, Ness Proiect Europe continua derularea proiectelor hidrotehnice (aductiuni de apa, canalizare, reabilitare statii de epurare), in mai multe zone ale tarii: Iasi, Suceava, Buzau, Tulcea, Braila, Constanta, precum si a proiectului de infrastructura feroviara in zona Moldovei.
Portofoliul de proiecte in desfasurare al companiei depaseste, valoric, pragul de 400 de milioane de euro. Cele mai multe dintre investitii au termene de finalizare stabilite in anul 2025, iar proiectele speciale, precum Penitenciarele Unguriu si Berceni, vor fi gata in 2028.
Interviu cu Mihai Vaida, CEO al Ness Proiect Europe.
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni?
- Rezultatele primelor 6 luni ale acestui an au fost influentate de finantarile proiectelor publice, ca urmare a tranzitiei de la Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) la Programul Operational Dezvoltare Durabila (PODD). Din acest motiv, am trecut printr-o perioada provocatoare, in care nu am avut date certe in ceea ce priveste previziunile de cash flow in proiecte publice. Insa comunicarea corecta cu partenerii nostri ne-a permis sa ne ajustam resursele corespunzator, fara sa existe impact negativ in proiectele derulate. Analiza pe urmatoarele 6 luni este pozitiva, astfel ca suntem increzatori ca la finalul lui 2024 ne vom atinge tintele propuse anul acesta.
Din punct de vedere financiar, cifra de afaceri realizata in anul 2023 a fost de 102 milioane de euro, in crestere cu 35% fata de anul precedent. Pentru anul 2024, ne propunem o majorare de peste 50% a rulajului si estimam ca vom reusi sa depasim cifra de 150 de milioane de euro, avand in vedere portofoliul de proiecte in executie si contractele deja semnate.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta pe termen scurt si mediu, avand in vedere perioada electorala pe care o traversam, inflatia persistenta si mentinerea dificultatilor bugetare?
- Avand in vedere ca tara noastra inca este intr-o perioada de crestere si modernizare, respectiv Romania este departe de nivelul celorlalte tari din comunitate in ceea ce priveste infrastructura, suntem in continuare obligati, ca stat, sa facem investitii pentru a ajunge la nivelul familiei europene, atat in infrastructura rutiera, cat si in cea feroviara. Indiferent de lipsurile si constrangerile bugetare, Guvernul este obligat sa finanteze investitiile incepute si sa continue trendul pozitiv al ultimilor ani, de crestere a investitiilor in acest sector. Chiar daca este an electoral, acest aspect nu ar trebui sa aiba impact in administrarea proiectelor strategice, de interes national.
- Credeti ca sunt suficiente finantarile europene pentru finalizarea proiectelor promise si incepute? Care considerati ca ar fi impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor in termene, in acest moment?
- In ceea ce priveste nivelul finantarilor, nu putem evalua daca sunt suficiente sau nu, este insa de datoria Guvernului sa se ocupe sa atraga finantari suplimentare, fie nerambursabile, fie de la bancile europene de investiti (BERD, BEI etc.). Impedimentele, cand se manifesta, sunt cele dintotdeauna: birocratia excesiva si interesul redus la nivelul unor autoritati contractante. Ar fi de dorit ca preocuparea clasei politice sa se mute de pe campanii electorale/ atragere de capital politic, pe rezolvarea problemelor curente.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent, in industria constructiilor?
- In ordinea impactului in activitatea noastra, voi incepe prin a mentiona lipsa cronica la nivel national a fortei de munca, atat calificata/ specializata, cat si necalificata. Avem in derulare un proces de recrutare amplu, pentru pozitii de ingineri constructori, specialisti in domeniul constructiilor si muncitori. Ne straduim sa mentinem pachete salariale competitive, care sa ne permita sa atragem acesti specialisti. In ceea ce priveste muncitorii, continuam proiectele de recrutare a acestora din afara tarii. Avem deja un colectiv numeros de angajati din alte tari si facem eforturi sustinute sa ii integram, sa ii ajutam sa se adapteze cat mai usor in echipa NESS.
Urmeaza, desigur, blocajele financiare majore de la nivelul autoritatilor contractante, atat centrale cat si locale, dar avem semnale ca situatia se va imbunatati.
Ultima, dar nu mai putin importanta provocare, este instabilitatea preturilor la materii prime si materiale. De multe ori, bugetele initiale de investitii nu au luat in calcul impactul majorarilor de preturi in industrie si determinarea noastra de a mentine nivelul superior de calitate care ne-a consacrat cere eforturi suplimentare semnificative de la toate departamentele implicate in derularea fiecarui proiect.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei? Vizati extinderea si in alte sectoare de activitate?
- Prioritatea noastra majora in perioada urmatoare va fi investitia in capitalul uman, in formarea continua a echipei de specialisti si atragerea de noi talente in echipa. In acest sens, pentru noi este important sa ne concentram pe crearea si implementarea programelor de formare/ calificare a angajatilor nostri, care sunt cea mai importanta resursa a companiei. Vom continua, de asemenea, programele prin care dorim sa ne facem cunoscuti viitorilor absolventi din domeniu, precum si tuturor celor care isi doresc sa isi cladeasca un drum profesional alaturi de noi.
In ultimii ani, am investit in grupul nostru de firme in extinderea si modernizarea flotei de utilaje, inclusiv dotarea acestora cu sisteme 3D care faciliteaza calitatea lucrarilor realizate si maresc productivitatea prin reducerea timpilor intermediari de verificare. Continuam investitiile pentru modernizarea si dezvoltarea diviziei proprii de productie de elemente prefabricate, parte din strategia asumata de a produce intern elemente necesare in proiecte de constructii. Am demarat construirea unei unitatii proprii de productie energie electrica din energie solara, in zona Prahova, cu finantare obtinuta prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Ne-am asumat strategic o decizie de diversificare a portofoliului, ceea ce inseamna ca in viitor tintim o gama larga de proiecte de constructii: infrastructura rutiera si de cai ferate, retele edilitare, unitati de productie energie fotovoltaica, spitale, unitati de productie si spatii logistice.
|