CE: Plan de finantare de 12 miliarde euro pentru infrastructura de transport |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 15 Sep 2014 14:04 |
Comisia Europeana (CE) va aloca fonduri totale de 11,9 miliarde euro pentru finantarea proiectelor de infrastructura din tarile membre, in vederea imbunatatirii conexiunilor de transport pe teritoriul Uniunii Europene. Astfel, guvernele statelor din UE sunt invitate sa propuna proiecte pentru obtinerea de finantare, ofertele fiind asteptate de membrii CE pana la data de 26 februarie 2015. Potrivit Comisiei, finantarea va viza prioritar noua coridoare majore de transport, care, in ansamblu, vor constitui o retea centrala de transport si vor reprezenta principala retea de transport a economiei pietei unice. Finantarea va inlatura sectoarele cu trafic ingreunat, va revolutiona conexiunile dintre estul si vestul continentului si va eficientiza operatiunile de transport transfrontalier pentru intreprinderile si cetatenii din intreaga UE. "Transporturile au o importanta fundamentala in realizarea unei economii europene eficiente, ceea ce inseamna ca investitiile in retelele menite sa sprijine redresarea economica sunt mai importante ca niciodata. Zonele Europei care nu au conexiuni de transport bune nu vor creste sau prospera. Statele membre trebuie sa profite de aceasta oportunitate si sa transmita solicitari de finantare pentru a fi mai bine conectate, mai competitive si pentru a oferi cetatenilor si intreprinderilor calatorii mai facile si mai rapide", a declarat Siim Kallas, vicepresedintele CE si comisarul european responsabil de sectorul transporturilor.
Finantarea UE in domeniul transporturilor s-a triplat pentru perioada 2014-2020, pana la 26 miliarde euro, fata de nivelul de 8 miliarde euro disponibil in intervalul 2007-2013, in cadrul noului Mecanism pentru Interconectarea Europei (MIE). Aceasta este prima transa din noua finantare destinata transporturilor care urmeaza sa fie pusa la dispozitie.
O noua retea centrala de transport, disponibila pana in 2030
Triplarea finantarii transporturilor, concomitent cu decizia de a concentra finantarea pe principalele noua coridoare majore de transport din UE reprezinta cea mai radicala revizuire a politicii UE in materie de infrastructura de transporturi de la elaborarea acesteia, in anii '80. Noua retea centrala, care urmeaza sa fie stabilita pana in 2030, va conecta: 94 de porturi europene principale cu cai feroviare si rutiere, 38 de aeroporturi principale cu cai feroviare din orase mari, peste 15.000 km de linii de cale ferata, care vor fi modernizate pentru a se circula cu viteza mare, precum si alte 35 de proiecte transfrontaliere, pentru fluidizarea traficului. Finantarea va fi atribuita celor mai competitive proiecte, care vor primi fonduri UE, dar trebuie sa fie cofinantate de statele membre. Rezultatele acestei selectii de oferte si alocarea finantarii la proiecte vor fi anuntate in vara anului 2015.
|