Firmele italiene sunt pregatite sa sustina investitiile nationale in infrastructura |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 19 Feb 2024 12:35 |
Pana in 2030, Guvernul Romaniei va investi peste 13 miliarde euro din fonduri europene pentru a finaliza aproximativ 2.000 de km noi de autostrada si drum expres. Potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, investitiile vor viza si sectorul feroviar, 7 miliarde de euro urmand a fi alocate pentru derularea proiectelor de electrificare si modernizare, dar si achizitia de trenuri noi. Porturile Constanta, Galati si Braila, Canalul Sulina vor beneficia, de asemenea, de investitii de un miliard de euro.
Ministrul roman al Transporturilor a participat la Forumul Economic (MAECI) organizat in marja sedintei comune a Guvernelor Romaniei si Italiei. Intr-o intalnire cu ministrul italian al Transporturilor si Infrastructurii, Matteo Salvini, Sorin Grindeanu a subliniat oportunitatile de colaborare, in domeniul infrastructurii mari de transport din Romania, cu firme italiene care sunt dispuse sa deruleze eficient si corect contracte de anvergura.
"Am decis ca este oportuna implementarea unor proiecte noi, stabilite in cadrul Initiativei celor Trei Mari, care sa asigure interconectarea rutiera pe ruta Marea Baltica - Marea Neagra - Marea Egee. Pe teritoriul Romaniei aceasta ruta se va materializa prin constructia drumului de mare viteza Arad - Oradea. Dezvoltarea retelelor TEN-T reprezinta un scop comun al ambelor tari ca si diversificarea rutelor de transport care tranziteaza teritoriul Uniunii Europene.
In contextul extinderii accelerate a retelelor de transport din Romania, am subliniat importanta respectarii angajamentelor contractuale din partea firmelor italiene care activeaza in domeniul infrastructurii.
In prezent, Romania este o piata cu o dinamica fara precedent, datorata implementarii obiectivelor de infrastructura mare si, din aceasta perspectiva, orice intarziere poate provoca prejudicii la nivel national si cu impact pe plan european", a declarat Sorin Grindeanu.
Un alt subiect discutat a fost cel al sprijinului acordat Ucrainei de Romania. "Am subliniat interesul justificat pentru participarea firmelor romanesti, alaturi de firme din alte state europene, la reconstructia acestei tari, dupa finalizarea conflictului ruso-ucrainean. In acest context, Portul Constanta va avea un rol extrem de important, fapt subliniat si de omologul meu Italian. Ar urma sa fie asigurata o conexiune maritima mult mai eficienta intre principalul port de la Marea Neagra si porturile italiene de la Marea Adriatica (Trieste, Ravenna etc.), care ar facilita tranzitul de marfuri", a adaugat Sorin Grindeanu.
Potrivit acestuia, Guvernul italian si-a exprimat din nou sustinerea pentru aderarea Romaniei in totalitate la Spatiul Schengen.
Sistemul rutier si feroviar romanesc necesita investitii uriase
Summit-ul interguvernamental Italia-Romania, urmat de un importat Forum Economic desfasurat in cadrul Ministerului italian al Afacerilor Externe si Cooperarii Internationale,
a avut loc, recent, la Roma. Evenimentul a fost organizat de Ministerul Afacerilor Externe si Cooperarii Internationale, Agentia ICE si Ambasada Romaniei la Roma.
Prezent la eveniment, Giulio Bertola, Presedintele Confindustria Romania, a vorbit, la randul sau, despre infrastructura, una dintre temele cele mai dezbatute in cadrul Forumului si unul dintre punctele principale ale PNRR. Sistemul rutier si feroviar romanesc necesita investitii uriase, iar guvernul intentioneaza sa foloseasca o parte substantiala din fondurile Planului de Redresare pentru dezvoltarea legaturilor interne.
Printre proiecte se numara: modernizarea retelei feroviare (3,9 miliarde euro) prin construirea de noi rute; achizitionarea de material rulant; modernizarea capacitatii a peste 110 gari si construirea a peste 400 km de noi drumuri expres; construirea de statii de incarcare pentru vehicule electrice; iluminatul cu energie solara, o investitie de 2,7 miliarde de euro. Nevoile de investitii ale Romaniei in infrastructura de transport depasesc 70 de miliarde de euro, conform ultimelor estimari prezentate in Planul de Investitii (PI) pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2020-2030.
|