TERAPLAST: Imbunatatire continua a indicatorilor financiari |
Instalatii de apa & sisteme HVAC Publicat de Cosmin Dincu 13 Aug 2015 16:03 |
In al doilea trimestru din 2015, grupul Teraplast SA – Bistrita a continuat sa-si imbunatateasca indicatorii financiari, dupa ce in precedentele trei luni a consemnat cele mai bune rezultate aferente perioadei de extrasezon din ultimii zece ani, dupa cum informeaza un comunicat al companiei. Ca structura, dupa finalizarea unui proces de reorganizare, grupul coordoneaza activitatea companiei Teraplast si a subsidiarelor Plastsistem, Teraglass (incepand cu luna aprilie 2015, deoarece anterior Teraglass a functionat ca o linie de business in cadrul firmei Teraplast) si Teraplast Moldova, respectiv Politub (entitate controlata in comun). Avand in vedere aceste aspecte, cifra de afaceri consolidata a grupului Teraplast, consemnata in semestrul intai din 2015, s-a situat la 164,12 milioane de lei, marcand o crestere de 19% comparativ cu perioada similara din 2014. Insa, aceasta consolidare include elementele de venituri si cheltuieli ale companiilor Teraplast, Plastsistem, Teraplast Moldova si Teraglass in proportie de 100%, excluzandu-le pe cele ale Politub, deoarece aceasta companie, fiind controlata in comun, se consolideaza doar in ceea ce priveste profitul (in procent de 50%). Daca se au in vedere strict rezultatele firmei Teraplast, acestea s-au plasat la 117,93 milioane de lei in ianuarie-iunie a.c. (+14%), iar pentru intervalul aprilie-iunie rulajul nu mai include veniturile din linia de business a tamplariei termoizolante, transferata, ca activitate, catre Teraglass la inceputul perioadei respective.
Comentand aceste informatii, Dorel Goia, presedintele Consiliului de Administratie al Teraplast SA, a explicat ca „rezultatele grupului Teraplast in primul semestru a.c. sunt conforme cu asteptarile noastre, fiind obtinute intr-un context economic ce ramane, in continuare, destul de volatil. Principalele provocari in prima parte a anului in curs au fost generate de cresterile cu peste 50% ale preturilor la principalele materii prime, precum si de disponibilitatea redusa a acestora. Am reusit sa gestionam, insa, cu succes procesele de aprovizionare, astfel incat sa putem onora comenzile clientilor nostri. Ne focalizam in continuare atentia pe optimizarea modelului de business specific Teraplast, iar obiectivele pentru intregul exercitiu financiar 2015 au in vedere cresterea veniturilor si a profitabilitatii, pentru a aduce valoare adaugata pentru actionari”.
Exportul a sporit cu peste 12%
Managerii companiei mai precizeaza si ca „evolutia cifrei de afaceri la nivel de grup a fost sustinuta de cresterile inregistrate de pietele concordante, reprezentand principalele domenii carora li se adreseaza compania, mai ales ca in primele sase luni ale acestui an lucrarile de constructii au sporit, ca volum, cu peste 10%. Toate liniile de business ale Teraplast au avut o contributie pozitiva in ceea ce priveste cresterea rulajului, majoritatea inregistrand majorari peste media pietei, fapt care s-a produs pe fondul castigarii unor cote pe plan intern si ca urmare a sporirii livrarilor la nivel extern cu peste 12%, fata de perioada similara a anului trecut”. Pe fondul acestei situatii optime, grupul Teraplast a realizat, in primele sase luni din 2015, investitii totale in valoare de 9,94 milioane de lei, iar pentru intregul an si-a propus sa implementeze un program de investitii ce depaseste 19 milioane de lei, cea mai mare parte a acestor sume fiind orientate spre achizitia de echipamente.
In alta ordine de idei, profitabilitatea neta a Teraplast SA a sporit semnificativ in intervalul de referinta, de la 4,52 milioane de lei la 14,06 milioane de lei, cea mai mare parte revenindu-i companiei-mama (cu 11,19 milioane de lei, fata de 1,53 milioane de lei), pe fondul imbunatatirii semnificative a performantei operationale. „Pozitia financiara a Teraplast este mult mai buna in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, pe de o parte, ca urmare a masurilor operationale implementate, iar pe de alta parte, in urma actiunilor de eficientizare financiara. Imbunatatirea retetelor de fabricatie, cu aportul departamentului nostru de cercetare si investitiile in cresterea productivitatii au fost principalele motoare de crestere pentru rezultatul operational. In cazul rezultatului financiar, trecerea de la pierdere financiara la profit financiar a avut loc pe fondul reducerii cheltuielilor cu dobanzile, ca urmare a diminuarii valorii datoriilor si ca urmare a renegocierii contractelor de credit existente, dar si pe fondul scaderii cheltuielilor cu diferentele de curs valutar. Suntem in acest moment echilibrati din punct de vedere financiar si preconizam ca vom reusi sa realizam cifrele planificate pentru acest an”, a declarat Edit Orban, director financiar al Teraplast.
In ceea ce priveste alte aspecte semnificative pentru grup, in comunicat se mai precizeaza ca in primul semestru din 2015 datoriile catre institutiile de credit au scazut cu aproape 26%, ceea ce inseamna ca debitul pe termen lung s-a redus cu 0,54 milioane de lei, in raport cu ianuarie-iunie 2014, iar cel pe termen scurt cu 10,88 milioane de lei. Din punct de vedere al creantelor, acestea au crescut in primele sase luni din 2015, pe fondul evolutiei cu peste 14% a cifrei de afaceri si ca urmare a transferului liniei de business de tamplarie termoizolanta la compania Teraglass, impactul transferului in valoarea creantelor fiind de 9,18 milioane de lei. „In plus, in prima jumatate a anului in curs, Teraplast a asigurat o parte din portofoliul de clienti, ceea ce a permis extinderea termenelor de plata pentru acesti beneficiari, dar trebuie precizat ca aplicam in continuare politica prudenta de acordare a creditului comercial si monitorizam constant lichiditatea clientilor. La nivel consolidat, creantele grupului Teraplast au inregistrat o crestere de 23% in semestrul intai din 2015, raportat la aceeasi perioada din 2014”, sustin managerii grupului. Aplicarea acestei strategii prudente a permis printre altele, pe langa implementarea proiectelor operationale, o imbunatatire a fluxului de lichiditati specific grupului, iar ca rezultat disponibilul din conturi a crescut de la 1,16 milioane de lei in primul semestru din 2014 la 5,82 milioane de lei in perioada similara a acestui an.
Printre alte evenimente de referinta, survenite in intervalul analizat, se remarca o consolidare a activitatii pe plan extern, precum si transferul activitatilor de productie a tamplariei termoizolante catre Teraglass. „Astfel, in martie a.c., am luat decizia de a participa, in calitate de asociat (cu o cota de 51% din capital), la constituirea unei societati cu raspundere limitata in Republica Moldova. Scopul acestei actiuni a fost dezvoltarea prezentei Teraplast pe piata din Republica Moldova si face parte din strategia companiei de a creste valoarea exporturilor. Incepand cu luna aprilie 2015 Teraplast a transferat linia de business tamplarie termoizolanta in cadrul unei entitati separate – compania Teraglass. Aceasta societate este detinuta in totalitate de compania-mama Teraplast”, se mai arata in documentul publicat de grup.
***
Reprezentand, in opinia managerilor sai, cel mai mare procesator de PVC din Romania si unul dintre principalii producatori de materiale pentru piata constructiilor si instalatiilor, grupul Teraplast SA detine pozitii de top pe o mare parte din pietele pe care activeaza. Compania-mama Teraplast se situeaza intre primii trei operatori ai pietei pe segmentele de canalizari exterioare, canalizari interioare, granule si lambriuri, iar subsidiara Plastsistem detine pozitii de top pe pietele de panouri sandwich si structuri metalice zincate. In numai doi ani, Plastsistem a reusit sa se pozitioneze pe locul secund in cadrul pietei de elemente structurale zincate, cu o cota de 28% in 2014 (conform cercetarii unor institute independente). Potrivit planului de afaceri aprobat pentru anul in curs, grupul si-a propus o crestere de 22% a rulajului, pana la 284,26 milioane de lei, evolutie ce va fi generata la nivelul tuturor liniilor de business. In 2014, compania a raportat vanzari totale de 232,46 milioane de lei, in special ca urmare a focalizarii atentiei pe masurile de consolidare a afacerilor si a indicatorilor de profitabilitate, acest rezultat favorabil fiind consemnat chiar si in contextul in care piata constructiilor s-a mentinut pe un trend descendent. Ca structura, in 2014, ponderea in vanzarile companiei din Bistrita a avut-o divizia de Instalatii & Amenajari (55%), ce include sistemele de canalizare, alimentare si distributie a apei si gazelor naturale, iar linia de business ce include afacerile cu profile pentru tamplarie a avut un aport de 18%. Segmentul de granule, ce include granulele plastifiate si rigide cu aplicatii in industria prelucratoare pentru extrudare si injectie, a reprezentat 17% din total. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|