KILOWAT: Va fi o normalitate ca orice acoperis sa aiba panouri fotovoltaice |
Instalatii Electrice & Automatizari Publicat de Ovidiu Stefanescu 26 Sep 2024 06:25 |
Compania Kilowat promoveaza pe piata nationala servicii complete, inclusiv de consultanta, autorizare, proiectare, furnizare de echipamente, montaj, executie si mentenanta pentru sisteme de panouri fotovoltaice, solutii de incalzire, pompe de caldura, sisteme termice solare, incalzire in pardoseala etc. Firma are o vasta experienta in domeniu si dovedeste dinamism in dezvoltare, in conditiile in care se estimeaza ca in perioada urmatoare va fi pus un accent tot mai puternic pe eficienta energetica si utilizarea intensiva a surselor regenerabile de electricitate.
In primele 6 luni din 2024, Kilowat a inregistrat vanzari de 4 milioane de euro, iar pentru intregul an in curs, conducerea companiei estimeaza ca va depasi pragul de 10 milioane de euro.
Pentru a afla mai multe detalii despre operatiunile curente si strategia de management a societatii, a fost invitat sa raspunda la cateva intrebari Albert Soare, fondatorul Kilowat.
- Cum a evoluat piata romaneasca de sisteme pentru instalatii ce utilizeaza energiile alternative in ultimii doi ani si cum credeti ca se va dezvolta acest sector in perioada 2025-2030?
- In mod deosebit, in ultimii doi ani, sectorul rezidential de centrale fotovoltaice a crescut extraordinar de mult. In urma crizei energetice, atunci cand preturile au crescut foarte mult, a avut loc practic o explozie si atunci au fost definitiv popularizate sistemele fotovoltaice. Ce este foarte clar este ca tot mai multi romani vor sa scape de grija facturilor. Astfel ca, in urmatorii ani, 2025-2030, cred ca lucrurile se vor stabiliza si va fi o normalitate ca orice acoperis sa aiba centrale fotovoltaice. In consecinta, o mare parte din sarcina termica se va muta tot pe consumatori electrici, in mod deosebit pompe de caldura. Speram sa vedem si legea comunitatilor de prosumatori in aceasta perioada si, in acest fel, sa vedem instalatii si centrale fotovoltaice care sa deserveasca si apartamente, iar oamenii care locuiesc la bloc sa fie protejati de preturile volatile ale energiei si sa scape de grija facturilor. De asemenea, cel mai probabil vor aparea noi tehnologii de baterii, iar sectorul de electromobilitate, care acum pare ca este intr-o criza de popularitate, isi va reveni. Cred ca intre 2025 si 2030 vom asista din nou la o crestere a procentului de masini electrice, dar si scutere si trotinete electrice.
- Care sunt problemele majore existente pe piata, in acest moment, in acest sectorul de activitate?
- Nu as spune neaparat ca exista probleme majore, ci este vorba mai degraba despre o lipsa de intelegere a felului in care functioneaza centralele fotovoltaice si cum pot sa maximizeze beneficiile. Foarte multi oameni monteaza sisteme fotovoltaice, insa nu isi adapteaza si obiceiul de consum la aceasta noua realitate. De asemenea, din interactiunea cu clientii prosumatori, stim ca acestia isi doresc o micsorare a termenului de plata a energiei livrate in retea. Piata merge inainte, oamenii sunt ingrijorati de povara facturilor si urmeaza sa fie eliminata plafonarea pretului energiei, din martie anul viitor. De aceea, interesul pentru panouri solare este din ce in ce mai crescut, iar beneficiarii asteapta finantari.
- Care sunt marcile/ tipul de produse comercializate si ponderea acestora in totalul vanzarilor, respectiv zona geografica unde se consemneaza cel mai ridicat grad de absorbtie?
- Noi comercializam, in principal, Huawei, Deye si Growatt. In ceea ce priveste panourile fotovoltaice, intotdeauna am luat marcile Tier 1, cu cea mai buna tehnologie. Cand a aparut tehnologia N-Type Topcon, Jinko, am fost primii care au vandut aceste marci si am livrat in cea mai mare parte in programul Casa Verde. Urmarim evolutia brandurilor si a producatorilor pentru ca lucrurile se schimba. De exemplu, unele marci ies din Tier 1, iar altele intra in aceasta categorie.
Desigur, conteaza foarte mult relatia cu furnizorii - suntem in curs sa devenim distribuitor autorizat Huawei, cu cei de la Deye avem o relatie excelenta si avem constant intalniri pentru consolidarea parteneriatului atat in China, cat si in Romania. In ceea ce priveste absorbtia instalarilor, interesul este unul ridicat in toata tara atat in mediul urban, cat si in cel rural. Insa, Capitala si zona periurbana a acesteia sunt campioane absolute, fiind zonele care absorb cele mai noi tehnologii si cele mai mari sisteme de stocare pe segmentul rezidential. Dar si in celelalte orase interesul este mare, lucrurile fiind echilibrate, in general.
- Ce parere aveti despre utilizarea bateriilor? Sunt acestea solutii viabile pentru surplusul de energie livrata de prosumatori?
- Un sistem de stocare completeaza definitiv o centrala fotovoltaica si ofera o autonomie reala, scazand pana la 100% dependenta consumatorului de retea. Folosite eficient, adica setate sa stocheze energie pe timp de zi, la pranz, iar seara sa fie utilizata energia respectiva, atunci cand si pretul energiei este mai mare, bateriile si intregul sistem ofera autonomie reala consumatorului si acesta scapa definitiv de grija facturilor. Cu un sistem fotovoltaic cu baterii, consumatorii pot sa nu mai aiba niciodata facturi cu minus la curent.
- Care sunt cele mai noi tehnologii in domeniul sistemelor fotovoltaice si ce aduc acestea pe piata?
- Cele mai noi tehnologii care tin de noile tipuri de invertoare produse de Huawei si Deye, iar in materie de panouri solare tehnologia HJT a devenit publica chiar de la finalul anului trecut. Inovatiile se asteapta in momentul acesta pe partea de baterii si de automatizare. Cei de la Huawei au scos un produs, Emma, care poate sa gestioneze atat centrale fotovoltaice, cat si alte echipamente si consumatori electrici astfel incat sa eficientizeze functionarea: pompa de caldura sa dea comanda cand are surplus de energie in panouri sa incalzeasca apa din boiler, pentru a face si o stocare termica.
- Ce prevede strategia de dezvoltare a companiei pentru intervalul 2025-2030? Aveti in vedere investitii pentru extinderea activitatii?
- Suntem o companie care ofera solutii de eficientizare energetica si nu strict instalatoare de panouri solare, tocmai de aceea in portofoliul nostru avem si pompe de caldura. Printr-un parteneriat cu OptimVent, comercializam un nou produs - o solutie care poate sa aduca economii majore la consumul de gaze in mod deosebit si consumul de electricitate in timpul verii. Un astfel de sistem a fost instalat la un partener Dacia de pe platforma Mioveni, realizand astfel o economie de peste 50% la facturile de gaze in timpul iernii. Ne orientam catre cele mai noi solutii si catre cele mai bune metode pentru a atinge eficienta energetica intr-un mod cat mai verde posibil, astfel incat sa punem o presiune cat mai mica pe mediul inconjurator si pe bugete. Strategia noastra este de a fi in continuare un furnizor de solutii si de produse, deoarece piata se schimba foarte mult. Noua realitate in care deja am intrat - din ce in ce mai multe cladiri detin sisteme de producere a energiei verzi - vine si cu o a doua parte, si anume vor aparea tot mai multe produse si solutii de a maximiza si de a profita cat se poate de mult de aceasta energie produsa in timpul zile de panourile fotovoltaice. Misiunea noastra este si va ramane aceea de a-i ajuta pe romani sa scape de grija facturilor la energie.
- Cum comentati implementarea programului Casa Verde Fotovoltaice si ce considerati ca ar trebui facut pentru o buna functionare a acestuia?
- Programul Casa Verde functioneaza foarte bine. Exista si deficiente, iar acestea sunt legate de termenele de decont. Obligativitatea de a obtine calitatea de prosumator a celui instalat intarzie foarte mult aceste deconturi si pune o presiune destul de mare pe instalatori, deoarece depind de energia respectiva. In rest, programul Casa Verde functioneaza corespunzator, fiind un mare ajutor pentru toti cei care reusesc sa prinda aceasta finantare. Ar putea avea loc imbunatatiri in ceea ce priveste modalitatea de obtinere a acestei finantari, deoarece cei fara competente digitale, chiar daca sunt eligibili teoretic, nu au nicio sansa pentru a aplica in program. De asemenea, s-a creat un fenomen interesant - se poate observa pe Facebook - de persoane care profita si, contra cost, promit depunerea actelor in platforma pentru cei nu stiu sa faca acest lucru. Pe langa contributia oficiala, anul acesta de 3.000 de lei, oamenii platesc, in medie, inca 500 de lei pentru inscriere. Iar aceste inscrieri sunt absolut nesigure, deoarece oamenii pun la dispozitia unor necunoscuti date personale, unele chiar sensibile.
|