Agenda Constructiilor
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - ANALIZA: Coruptia, constientizata la nivel general, nu in cadrul mediului de afaceri
ANALIZA: Coruptia, constientizata la nivel general, nu in cadrul mediului de afaceri Imprimare Email
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Cosmin Dincu 25 Iun 2013 18:48
O serie de studii realizate in ultimul timp indica rezultate relativ surprinzatoare in ceea ce priveste mediul de afaceri din tara noastra – si nu numai. Astfel, in ceea ce priveste mita si coruptia, unul din patru respondenti din Romania considera ca respectarea cu strictete a politicilor de combatere a coruptiei dauneaza competitivitatii companiilor proprii pe piata locala. Rezultatele studiului scot in evidenta faptul ca majoritatea respondentilor din tara noastra contesta existenta mitei si a coruptiei in apropierea afacerilor pe care le desfasoara. Astfel, 61% dintre acestia sunt de parere ca practicile de coruptie se intalnesc pe scara larga la nivel national, dar numai 17% sustin ca firmele locale isi supraevalueaza rezultatele din situatiile financiare si doar 1% recunosc faptul ca societatile lor sunt angajate in astfel de practici, cum ar fi supraevaluarea veniturilor si subevaluarea costurilor, in vederea atingerii obiectivelor pe termen scurt si respectarea bugetului. Datele au fost prezentate de biroul de cercetare a pietei si consultanta Ernst & Young (E & Y) si, dupa cum se arata in cadrul studiului, “dintre managerii chestionati, doar 19% au indicat ca, in sectorul in care companiile lor isi desfasoara activitatea, mita este o practica des-intalnita pentru a castiga contracte, comparativ cu o rata de raspuns de 37% inregistrata in Europa de Est. Aceasta afirmatie a fost sustinuta si de cei 59% dintre respondentii din Romania, care considera ca oferirea de cadouri, bani sau alte atentii pentru a castiga sau mentine o afacere nu poate fi justificata pentru a ajuta o companie sa supravietuiasca, nici macar in situatia unei recesiuni economice”. Astfel, majoritatea respondentilor percepe coruptia ca fiind un fenomen raspandit pe scara larga in tarile din Europa de Est, dar atunci cand se pune problema existentei acestui fenomen in cadrul sectorului specific de afaceri, opiniile sunt diametral diferite. Chestionati asupra posibilei evolutii a pietei locale, 40% dintre respondentii din tara noastra se asteapta la o imbunatatire a conditiilor economice pentru afacerea pe care o coordoneaza in urmatoarele 12 luni, comparativ cu 27% dintre respondentii din Europa de Est, respectiv cu media de 32% inregistrata pentru toate cele 36 de tari analizate de specialistii E & Y. La inceputul anului in curs, 25% dintre liderii de business din Romania erau foarte increzatori, iar 40% isi exprimau o incredere relativa in faptul ca firmele proprii se vor situa pe un trend ascendent in 2013. In schimb, cei 105 manageri ai unor companii de top, care au dat curs sondajului E & Y, erau mai pesimisti privind cresterea industriei in care activeaza, rezultand doar 4% ce si-au exprimat increderea maxima referitoare la concretizarea acestui aspect. Totodata, atunci cand s-a pus problema evolutiei cifrei de afaceri, 51% dintre respondenti se asteptau sa inregistreze o crestere moderata in 2013, cuprinsa intre 5% si 10% comparativ cu 2012.
Reorganizarea structurii operationale – o sansa pentru supravietuire
Pentru a surmonta efectele nedorite ale crizei economice globale – si in concordanta cu elementele precizate anterior – se recomanda ca firmele din tara noastra sa aplice modelul implementat de majoritatea corporatiilor multinationale care, in vederea evitarii dificultatilor financiare, isi reorganizeaza radical structura operationala. In acest sens, in ultimul timp se remarca aparitia unei noi organizari a serviciilor de business la nivel global, un fel de ”noua companie in interiorul corporatiei”, care combina intr-o singura unitate cat mai multe dintre activitatile fara expunere directa la client, destinate sa deserveasca restul afacerii. "Dezvoltarea acestor organizatii reprezinta o buna ilustrare a vectorilor-cheie de crestere a performantei in medii economice ale caror caracteristici pot fi rezumate printr-un spirit competitiv ridicat. Desi presiunea pe rezultate este considerata a fi esentiala de majoritatea organizatiilor, doar companiile care privesc catre viitor si sunt concentrate pe consumator vor avea capacitatea de a reusi. Orientarea catre serviciile globale de business, in care toate activitatile ce nu sunt concentrate pe beneficiar sunt realizate de o singura echipa de experti, face posibila focalizarea atentiei spre client. Companiile de succes trebuie, de asemenea, sa fie agile din punct de vedere operational intr-un mediu de business cu o volatilitate fara precedent. Organizatiile globale de servicii-suport pentru business pot asigura o buna scalabilitate atat in cazul cresterii organice sau a contractarii, cat si pentru activitati precum fuziuni, achizitii sau dezinvestire. De asemenea, aceste organizatii stabilesc noi niveluri de competitivitate a costurilor, de cele mai multe ori, ca urmare a unor imbunatatiri semnificative de productivitate. Angajatii care lucreaza in echipe ce servesc mai multe functiuni ale afacerii au o viziune mai clara asupra factorilor care influenteaza atat costurile, cat si valoarea", se arata in studiul citat. O alta activitate ce ar putea avea un aport insemnat asupra dezvoltarii sustenabile a afacerilor in viitorul apropiat este cea de „lobby”, dupa cum se arata in cea de a V-a editie a unui studiu anual privind eficienta unor asemenea practici, elaborat de specialistii firmei Burson-Marsteller, una dintre cele mai importante companii de consultanta in relatii publice si comunicare din intreaga lume. Conform cercetarii, aproape 9 din 10 respondenti au fost de acord sau complet de acord cu afirmatia “lobby-ul desfasurat in maniera etica si transparenta contribuie la dezvoltarea de politici”. In acelasi timp, cele mai multe grupuri de practicieni de lobby au fost in general percepute ca fiind transparente, in special asociatiile comerciale, organizatiile profesionale, companiile, sindicatele si institutiile de tip ONG. Aceste cinci tipuri de grupuri s-au numarat printre categoriile percepute de obicei ca apeland la activitati de lobby, iar la polul opus agentiile de afaceri publice sunt receptate drept mai putin transparente. De asemenea, sondajul a indicat faptul ca sindicatele sunt percepute ca fiind cei mai eficiente in activitatea de lobby (62% din total), urmate de organizatiile profesionale si ONG. Cu toate acestea, au existat si diferente semnificative intre tari: in Germania, de exemplu, ONG-urile si agentiile de relatii si afaceri publice sunt considerate drept cele mai eficiente din domeniu, cumuland 78%, respectiv 71% din raspunsuri. Revenind la cercetarile E & Y cu privire la (re)orientarea activitatii, un altor factor motor ce stimuleaza cresterea este constituit de accesarea unor domenii profitabile, cum ar fi sectorul energiei “verzi”. Astfel, in cadrul studiului ce reliefeaza indicatorul de atractivitate a tarilor in ceea ce priveste posibilitatile de dezvoltare a productiei energiei din surse regenerabile -  Renewable Energy Country Attractiveness Index (RECAI) -, aflat la editia a X-a, se subliniaza ca investitiile totale in energia "verde" la nivel global au ajuns la 269 miliarde de dolari in 2012, reprezentand o crestere de 500% comparativ cu 2004. „Sectorul energiei regenerabile se afla in competitie pentru obtinerea de investitii cu zona energiei traditionale, dar si cu cea bazata pe noile tehnologii, precum panourile solare, productia de energie din biomasa si mini-turbinele eoliene. Acestea dau posibilitatea utilizatorilor de energie sa detina propriile uzine energetice de mici dimensiuni si schimba, astfel, modul in care companiile si utilizatorii finali se raporteaza la piata de energie. Cu toate acestea, perioada actuala este plina de provocari, de vreme ce industria energiei regenerabile va avea de infruntat dificultati in crestere. Pe langa sprijinul tot mai diminuat din partea guvernelor, operatorii din industrie trebuie sa se lupte pentru cote de piata peste tot in lume si sa faca fata unor semnale ingrijoratoare in privinta aparitiei barierelor comerciale. Practic, locul intai din punct de vedere al atractivitatii statelor este ocupat de SUA, iar pe pozitia secunda se plaseaza China. Ca perspective, cel mai mare potential de crestere il au zonele din America de Sud si Asia-Pacific, la polul opus situandu-se Europa si Orientul Mijlociu, unde investitiile stagneaza. Dupa cum se cunoaste, in Europa, Romania este tara care a taiat cel mai recent subventiile, intensificand starea de spirit relativ sumbra din zona de est a continentului, in contextul in care factorii guvernamentali responsabili cu aplicarea strategiei energetice incearca sa gaseasca echilibrul dintre crestere si sustenabilitate", se avertizeaza in cercetarea E & Y.
Perspective modeste de crestere pentru Romania
Un alt studiu al companiei de consultanta E & Y, focalizat mai ales pe problemele din zona euro, include si previziuni pentru tara noastra, in contextul economic curent. Potrivit expertilor agentiei, un factor pozitiv a fost constituit de faptul ca Produsul Intern Brut al tarii noastre a avut o evolutie peste asteptari in primul trimestru din 2013, cu o crestere de 0,5% fata de octombrie-decembrie 2012. Factorul principal care a stimulat aceasta evolutie a fost dar de sporirea activitatii industriale. “Pe baza acestui rezultat, am revizuit in sens pozitiv estimarile PIB pentru 2013, la un nivel de 1,8%, de la cel prognozat in urma cu trei luni, de sub 1%. Ne asteptam ca ritmul de crestere sa accelereze pana la 2% in 2014, pe masura ce conditiile se amelioreaza in zona euro, iar inflatia se diminueaza. In plus, este posibil ca economia locala sa beneficieze de pe urma unei relaxari a politicii monetare, intrucat Banca Nationala a Romaniei va incepe cel mai probabil sa scada rata inflatiei spre sfarsitul anului. Cu toate acestea, pe termen scurt, estimam o crestere modesta, cauzata in principal de o serie de factori nefavorabili. Astfel, conditiile externe precare sunt determinate de cererea deficitara din zona euro, care absoarbe majoritatea exporturilor romanesti si va ramane in continuare slaba pe parcursul lui 2013, motiv pentru care cresterea exportului nu va depasi 0,9% in acest an. Pe masura ce zona euro iese din recesiune, nivelul exporturilor este preconizat sa creasca in 2014 cu 3%. Cresterea salariilor reale ramane modesta, mai ales ca nivelul salariilor reale a scazut in primul trimestru, iar inflatia a depasit cresterea veniturilor medii nominale. Desi este posibil ca inflatia sa stagneze in a doua jumatate a anului in curs, cresterea salariala va fi limitata. Piata muncii ramane slabita, cu un somaj ce depaseste 5%, iar in acest context consumul domestic va spori cu doar 1,5%, fata de 1,2% anul trecut. Conditiile de acordare a imprumuturilor raman incordate, deoarece procesul de creditare a sectorului privat nu a evoluat in primul trimestru a.c. Destructurarea bancilor si numarul ridicat al creditelor neperformante vor continua sa limiteze oferta de creditare in viitorul apropiat. In plus, nivelul investitiilor directe ramane modest, reprezentand actualmente doar 20% din investitiile totale", sustin specialistii E & Y. Pentru informatii suplimentare, www.ey.com
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTEhiltiALLBIMRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 180 (Ianuarie-Februarie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CDS
rigips
strabag nivel 1
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
theda mar
Ubitech
MAKITA
noark
quadratum
viarom
CONCEPT STRUCTURE
ness project
leviatan
concelex

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
top 500
FPSC_2019
top 500
ROGBC 2016
econet
AICPS_30
top 500
ef-de-n

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander