ANALIZA: Scadere de 50% a productiei interne de betoane, in ultimii 4 ani |
Producatori & Furnizori Publicat de Elena Icleanu 27 Dec 2013 08:00 |
![]() Grad mare de previziune pe piata, datorita cererii stabile din domeniu
Spre deosebire de alte sectoare economice, principala caracteristica a pietei betoanelor de ciment este reprezentata de cererea stabila din domeniu, avand in vedere faptul ca beneficiarul final al proiectelor realizate cu acest tip de material este statul, prin programele de investitii in infrastructura de transport. Astfel, informatiile privind lucrarile ce se vor executa sunt cunoscute, cea mai mare parte din cantitatile necesare de materiale de constructii fiind determinabile, ceea ce indica existenta unei cereri stabile pe piata betoanelor, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurentei. Alte caracteristici ale acestui domeniu sunt reprezentate de omogenitatea produsului (avand in vedere faptul ca fiecare tip de beton este standardizat), costurile simetrice (productia presupune acelasi tip de costuri indiferent de fabricant), precum si ponderea semnificativa a costului transportului in pretul betonului (cuprins intre 4% si 25%).
Beton de ciment sau imbracaminti rutiere bituminoase pentru constructiile de drumuri?
In cazul structurilor rutiere rigide, imbracamintea constituie elementul principal si, in consecinta, comportamentul structurii rutiere in exploatare se confunda cu reactiile acestui strat. In general, imbracamintile rutiere rigide se realizeaza pe intreaga latime a partii carosabile, sub forma de dale din beton de ciment, cu o grosime cuprinsa intre 18 cm si 25 cm, avand rosturi longitudinale intre benzile de circulatie, precum si rosturi transversale de contractie si dilatatie. Din datele furnizate de companiile chestionate de Consiliul Concurentei in vederea realizarii unui studiu complex al pietei locale de infrastructura, datorita conditiilor atmosferice din Romania si climatului specific acesteia, aplicarea imbracamintii din beton de ciment a avut rezultate foarte bune, dovedind fiabilitate in timp. De pilda, cheltuielile totale de executie si intretinere pe perioada de exploatare sunt mai reduse decat cele aferente solutiilor pe baza de bitum, pentru aceeasi perioada de timp si acelasi trafic rutier intens si greu, desi cheltuielile initiale de constructie sunt relativ mari. De asemenea, betonul de ciment are o rezistenta sporita la uzura, fiind un material indeformabil la orice temperatura a mediului. Comparativ cu imbracamintea bituminoasa, cea rigida asigura o durata dubla de utilizare in conditii normale de trafic. Totusi, in Romania sunt inca preponderente structurile rutiere bituminoase (din mixturi asfaltice).
|