MARSH: Firmele straine impun noi standarde in gestionarea riscului in constructii |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 15 Iul 2015 13:45 |
![]() Potrivit datelor companiei de brokeraj, modelele de contracte de constructii utilizate la nivel local sunt similare celor folosite la nivel international, avand prevazute obligatii clare pentru incheierea politelor de asigurare de catre partile implicate in proiect. "In general, competitorii din acest sector se indreapta catre asigurarea de tip CAR, reprezentand un produs acoperitor, necesar pentru asigurarea proiectelor complexe, unde impactul financiar provocat de un eveniment poate fi major. Si asigurarile de garantii sunt foarte des intalnite in ultima perioada. Acestea sunt acceptate de organismele publice pentru participarea la procesul de atribuire a contractelor prin sistemul de achizitii publice de bunuri si servicii. Astfel, popularitatea de care dau dovada aceste produse este in continua crestere. Cele mai accesate tipuri de asigurari de garantii sunt: garantia de participare la licitatie, cea de buna executie, de retur avans si garantia de mentenanta", a aratat managerul departamentului din cadrul Marsh Romania.
Asigurarile din constructii trebuie incheiate in etapele incipiente ale proiectelor
Asigurarile destinate proiectelor de constructii trebuie sa fie incheiate astfel incat sa cuprinda toate fazele constructiei, de la perioada de proiectare, executie, testare si comisionare pana la etapele de mentenanta si/ sau garantie. Potrivit expertilor in brokerajul din constructii, este foarte important sa fie analizate si riscurile ce pot aparea ulterior. "Brokerul de asigurari trebuie sa ofere inclusiv consultanta clientilor pentru incheierea politelor. De exemplu, asigurarea poate acoperi si pierderile cauzate de aceste defecte intr-un termen de 10 ani de la finalizarea lucrarilor. Defectele ascunse pot fi de diverse tipuri, cum ar fi erorile de proiectare si de executie sau utilizarea unor materiale nepotrivite. De obicei, aceste nereguli nu sunt identificate in etapa in care se produc, ci intr-o faza ulterioara, chiar si dupa mai mult timp", a explicat Laurentiu Iakab. Astfel, cele mai multe refuzuri din partea asiguratorilor sunt cauzate de faptul ca partile implicate solicita asigurarea proiectelor atunci cand acestea se afla deja in diverse etape de dezvoltare.
***
Asigurarile pentru sectorul constructiilor sunt produse complexe, acoperitoare, care protejeaza asiguratul impotriva riscurilor ce apar atat in etapa efectiva de constructie, cat si in faza de pre-constructie si continua inclusiv in perioada de garantie a lucrarilor. O analiza corecta a riscurilor porneste de la studiul de fezabilitate a proiectului, reprezentand baza achizitiei produselor de asigurare potrivite. Riscurile care pot fi acoperite prin asigurarile de constructii sunt cele naturale (furtuna, trasnet, alunecari de teren etc.), pot fi provocate de neglijenta sau activitati defectuoase (design tehnic sau arhitectural gresit, materiale folosite necorespunzator etc.), provocate de echipamentele de pe santier (prabusirea macaralei etc.) sau de actiuni rauvoitoare (vandalism, furt), precum si cele provocate de daune care apar in etapa de testare si predare a proiectului construit.
Polita CAR poate fi incheiata de constructorul, beneficiarul sau antreprenorul lucrarii, iar aceasta poate acoperi inclusiv subcontractorii, managerii de proiect sau finantatorii. Polita se poate incheia atat pentru constructii noi, cat si pentru obiective aflate in proces de consolidare, refacere, reabilitare etc.
|