OUG 9/2016: Cerinta de prorogare a termenului de depunere a documentatiilor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 27 Ian 2020 14:29 |
Numai 5%-10% dintre companiile care au depus notificari in baza OG 6/2019 au depus planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.
Inceputul lunii februarie, care reprezinta si termenul limita pentru depunerea planului de restructurare si a testului creditorului privat prudent conform OG 6/2019, se apropie cu repeziciune, insa numarul documentatiilor depuse este extrem de redus.
Prevederile OG 6/2019 privind restructurarea datoriilor de peste 1 milion de lei acumulate de companii pana la finalul anului 2018 puteau conduce la rezultate pozitive pentru ambele parti – stat si contribuabili.
Solutia iminenta ar fi ca Guvernul sa proroge termenul pentru depunerea documentatiilor, asa cum a procedat si cu termenul pentru depunerea notificarilor.
Argumentele pentru o astfel de hotarare sunt multiple.
Iata cinci dintre ele:
1. Anul trecut s-a prorogat termenul pentru depunerea notificarilor pana la 31 octombrie, desi cel initial era 30 septembrie. Aceasta decizie a determinat companiile sa demareze realizarea planurilor dupa data de 1 noiembrie. Nu s-a regasit atunci aceeasi masura si la depunerea planurilor de restructurare.
2. Prevederile OG 6/2019 necesita actiuni complexe, precum realizarea studiilor necesare cat si asigurarii platilor initiale obligatorii pentru contribuabilii eligibili.
3. Comunicarea prevederilor ordonantei a necesitat timp pentru ca firmele sa inteleaga criteriile de calificare, dar si modul de aplicare si respectare a cerintelor de incadrare in prevederile OG 6/2019, ceea ce a comprimat si mai tare timpul ramas realizarii documentatiilor.
4. In perioada care a urmat termenului depunerii notificarii initiale au foarte multe zile libere si concediile specifice sarbatorilor de iarna, ceea ce a pus o presiune suplimentara asupra termenelor de realizare a documentatiei care necesita colaborarea mai multor specialisti cu experienta si competente avansate.
5. Nu in ultimul rand, termenul scurt nu a dat un ragaz suficient pentru companii sa faca rost de resursele necesare (de regula noi credite bancare) care sa le asigure plata la zi a obligatiilor bugetare si eventuala cota de (5-10-15%) de plata pentru a beneficia de reducerea datoriei.
Legea de aprobare a OG 6/2019 este pe agenda parlamentului si consideram ca o analiza in timp util a prorogarii termenului pentru depunerea documentatiilor ar fi benefica pentru toate partile.
De asemenea, ar fi un bun prilej pentru dialogul legiuitorului pe marginea ordonantei sa ia in considerare si varianta discutata in parlament inca de anul trecut privind oportunitatea scaderii pragului datoriei de 1 milion de lei pentru ca un numar mai mare de contribuaibili sa poata beneficia de prevederile ordonantei, reusind evitarea insolventei care ar fi insemnat pierderea tuturor locurilor de munca ale angajatilor existenti si, cel mai probabil, neplata integrala a datoriilor deja scadente catre stat.
OG 6/2019 ofera premizele pentru o implementare de succes - atat in beneficiul mediului economic, cat si in beneficiul bugetului de stat. Prorogarea termenului este conditia minima necesara pentru a proba daca acest succes poate avea loc.
|