ARACO propune debirocratizarea activitatii de constructii si adaptarea la context |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 26 Oct 2020 05:37 |
Instructiunea ANAP 1/2019 in materia ajustarii pretului in contracte de achizitie publica/ sectoriala, declarata nula in prima instanta ca urmare a actiunii Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), trebuie abrogata si inlocuita cu o noua Instructiune ANAP, dupa consultarea organizatiilor patronale din sector, arata ARACO intr-un document cu propuneri generate pe tema debirocratizarii unor activitati din constructii. Comunicarea ARACO precizeaza, insa, ca procesul de consultare a mediului de afaceri din sector este in derulare si noua Instructiune asteptata de sector ar putea fi gata in 2020.
Decizia de anulare in instanta a Instructiuni ANAP 1/2019 a fost luata la finalul lunii iulie 2020, de catre Curtea de Apel Bucuresti, demersul fiind necesar in contextul OUG 114/2018, pentru ajustarea pretului contractului de achizitie publica/ sectorial ca urmare a cresterii salariul de baza minim brut pe tara garantat in sectorul de constructii, care a generat cresteri de preturi pe toate componentele ce intra in executia unui proiect.
Reducerea cuantumului garantiei de buna executie la cel mult 5%. O alta problema semnalata de constructori este generata de Hotararea Nr. 395/2016 din 2 iunie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/ acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice din 02.06.2016. ARACO precizeaza ca, in general, Autoritatile Contractante stabilesc cuantumul maxim pentru valoarea garantiei de buna executie (10%), deoarece nu este specifica clar metodologia de determinare a cuantumului in functie de complexitatea contractului, iar aceste garantii raman blocate in banci indiferent de evolutia contractului (suspendare lucrari din cauza lipsei de finantare, anulare executie lucrari etc).
La Art. 39 (4), normativul precizeaza, astfel, ca "Autoritatea contractanta stabileste valoarea garantiei de buna executie prin raportare la complexitatea contractului de achizitie publica/ contractului subsecvent care urmeaza a fi executat, care insa nu trebuie sa depaseasca 10% din pretul contractului, fara TVA".
Pentru rezolvarea acestei probleme, ARACO propune reducerea cuantumului garantiei de buna executie la maximum 5% si structurarea acestora in functie de complexitatea lucrarilor.
De asemenea, reprezentantii constructorilor precizeaza ca produsele de asigurari prevazute legal nu pot fi preluate de piata de asigurari din Romania si propun utilizarea unor asemenea instrumente de asigurare care sa poata fi preluate de piata locala de asigurari.
Printre solicitarile urgente ale antreprenorilor se mai afla redefinirea prezentei reprezentantilor ISC in procesul receptiei lucrarilor in calitate de invitat si nu de membru al comisiei de receptie, avand in vedere faptul ca inspectorii in constructii sunt implicati in controale pe parcursul executiei lucrarilor si fac controale prin sondaj in procesul de receptie a constructiilor.
"Deoarece comisia de receptie poate functiona numai in prezenta a cel putin 2/3 din membrii numiti ai acesteia, participarea reprezentantilor ISC devine neclara datorita dualitatii ce rezulta din interpretarea legilor. Avand in vedere ca reprezentantii ISC exercita controlul calitatii lucrarilor pe durata executiei similar dirigintelui de santier, este oportuna prezenta acestora in procesul receptiei lucrarilor dar in calitate de invitat si nu de membru al comisiei de receptive. Acesta masura va permite investitorilor sa respecte termenul maxim de 3 zile pentru numirea comisiei de receptie, dar si functionarea comisiei de receptie in conditiile legii (de regula reprezentantii ISC nu participa in cadrul receptiei)", puncteaza ARACO.
Asociatia propune, de asemenea, redefinirea rolului ISC astfel incat sa fie organ de preventie si nu exclusiv un organ punitiv.
O alta propunere ARACO vizeaza actualizarea Legii calitatii in constructii. "Refuzul de implementare a unei proceduri obligatorii de certificare permite in continuare un accent politic in atribuirea de lucrari publice. Propunem, astfe, promovarea unei proceduri clare si obligatorii de certificare a capabilitatilor tehnice si umane pentru operatorii din constructii care sa se desfasoare cu implicarea directa a organizatiilor patronale si profesionale relevante alaturi de unuversitatile tehnice din tara cu participarea statului ca observator", mai arata documentul ARACO.
Alte propuneri pentru debirocratizarea si fluidizarea procesului de constructie
***
Propunerile au fost realizate de ARACO in cadrul Grupului de lucru de la Guvern pe tema debirocratizarii unor activitati in constructii, la inceputul lunii octombrie 2020. Documentul este semnat de Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO.
|