COLLIERS: Vanzarile online au crescut pentru 75% din companii |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 27 Apr 2020 10:01 |
Desi mai putin afectata de epidemia de Covid-19 decat alte sectoare imobiliare, si piata spatiilor industriale si logistice se adapteaza la noul context de business. Astfel, tot mai multe companii cauta solutii in mediul online, in contextul in care vanzarile online au crescut pentru 75% dintre companii in aceasta perioada. In paralel, jucatorii din piata se indreapta catre solutii locale sau de proximitate pentru materii prime (19%), pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din tari indepartate, isi restructureaza proiectele si procesele (46%) sau chiar pun in asteptare unele proiecte (33%), arata un studiu realizat de Colliers International in randul a 76 companii din sectorul industrial si logistic din Romania. Circa 59% dintre companiile participante se asteapta la o scadere a chiriilor in urmatoarele 12 luni, pe fondul incetinirii operatiunilor logistice.
85% dintre companiile din domeniu spun ca au fost afectate de contextul actual, dar 54% considera ca efectele sunt minore prin comparatie cu alte piete. 29% au resimtit efecte ca urmare a absentei angajatilor, 28% pe fondul restrictiilor de livrare, 16% ca urmare a problemelor intampinate in fluxul de aprovizionare si 13% de stoparea productiei, potrivit studiului Colliers International efectuat in randul companiilor active in logistica/transport, dezvoltatorilor, companiilor din retail si comert online, productie si investitorilor din sectorul industrial si de logistica. Studiul face parte dintr-o analiza ampla asupra pietei imobiliare, care se bazeaza pe informatii esentiale din toate segmentele pietei pentru a aduce mai multa claritate asupra industriei.
Magazine online si o abordare multi-canal, solutii posibile pentru a reduce impactul crizei
Cu vanzari online in crestere in ultima luna, dupa cum sustin 75% dintre participantii la studiul Colliers International care sunt activi pe segmentul de retail, companiile din sectorul industrial si de logistica cauta acum sa investeasca in platforme online si in diversificarea canalelor de vanzari pentru a gestiona mai bine riscurile asociate contextului actual. 80% dintre retailerii care au raspuns la sondaj spun ca au magazine online sau ca vor sa investeasca intr-o astfel de platforma in viitorul apropiat, ca o plasa de siguranta pentru scaderea vanzarilor din magazinele fizice.
„O abordare axata pe canale multiple de vanzare va castiga cel mai probabil teren in viitor printre companiile din sectorul logistic si industrial active in retail. Acest lucru nu ar afecta in niciun fel un depozit inchiriat de un anumit chirias, chiar ar putea sa genereze o crestere a suprafetei inchiriate pe termen lung, dar ar ajuta atat chiriasul, cat si proprietarul, avand in vedere ca primul ar avea un flux de numerar mai bun, inclusiv in situatii delicate ca aceasta”, explica Laurentiu Duica, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.
Extinderea vanzarilor online va avea loc in contextul in care toate companiile au luat masuri de precautie, cum ar fi restrictii de calatorie, masuri sporite de siguranta si igiena, munca de la domiciliu, etc. Cele mai multe astfel de masuri au fost luate de catre retaileri, in special in zona restructurarii proiectelor sau proceselor. Dar si unii jucatori din comertul electronic au apelat la astfel de masuri, in functie de linia de business.
Furnizori locali pentru a evita blocaje in aprovizionarea cu materii prime
In actualul context, producatorii se vor orienta tot mai mult spre solutii locale pentru materia prima, pentru a nu mai depinde de importurile din tari mai indepartate, cum este China, de exemplu, si pentru a evita blocaje in lantul de aprovizionare. Astfel, in perioada urmatoare, specialistii estimeaza ca spatiile de productie locale vor cunoaste o crestere semnificativa, si chiar firme din China vor fi interesate sa dezvolte centre de productie in Europa, inclusiv in Romania.
„Pe termen mediu si lung, lanturile de distributie vor fi restructurate, in sensul ca producatorii si companiile de logistica se vor orienta cel mai probabil catre furnizori locali si regionali pentru a evita sistarea sau reducerea aprovizionarii cu materii prime in viitor. Perspectiva de business a marilor companii va ramane una globala, insa va fi sustinuta cu precadere prin resurse locale si regionale, mai ales daca astfel de decizii de business vor fi sustinute si prin modificari legislative. Depozitele vor fi descentralizate, iar jucatorii din piata vor alege sa aiba depozite mai mici in diferite tari, in locul unui depozit central mare din care sa trimita marfa catre diverse piete”, precizeaza Laurentiu Duica.
Cererea din retail si logistica este asteptata sa scada, cu impact asupra chiriilor
63% dintre respondenti se asteapta la o scadere a cererii in urmatoarele 12 luni, iar 59% considera ca aceeasi evolutie va fi vizibila si la nivelul chiriilor. „Asteptarile destul de aliniate in piata privind cererea si chiriile ofera o perspectiva oarecum pozitiva, indicand faptul ca proprietarii si chiriasii sunt intr-o pozitie buna pentru posibile negocieri dificile in viitor”, mai spune Laurentiu Duica.
Consecintele pe termen lung ale pandemiei de Covid-19 vor fi cel mai probabil restructurarea lantului de aprovizionare, dupa cum considera 69% dintre participantii la sondajul Colliers International, urmata de intarzieri in fluxul de marfuri (59%) si o crestere a capacitatii de depozitare (31%). Doar 10% dintre companiile din sectorul industrial si de logistica considera ca nu vor fi consecinte majore.
Relatia comerciala cu China, afectata
43% dintre respondenti vad o schimbare a modului de abordare a relatiei cu China in sectorul industrial si de logistica, in special din punctul de vedere al importurilor si depozitelor in UE. 45% considera ca aceasta schimbare va fi pe termen scurt si 13% nu vad nicio schimbare. Este inca prea devreme pentru a evalua impactul post-pandemic asupra relatiilor comerciale, insa specialistii apreciaza ca o mare parte a jucatorilor din piata se asteapta la o reechilibrare a relatiilor comerciale cu China.
Pentru Romania, acest lucru ar putea insemna redistribuirea de noi unitati de productie pentru pietele europene. Sondaje pe aceeasi tema facute de Colliers in tarile vecine au concluzii similare, majoritatea jucatorilor polonezi din sectorul industrial si de logistica, de exemplu, asteptandu-se la oportunitati pe termen scurt sau pe termen lung in detrimentul Chinei.
|