PORR Construct continua sa investeasca in achizitia de echipamente si digitalizare |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 17 Sep 2021 06:46 |
Compania PORR Construct, parte a grupului austriac PORR, se mentine pe un trend ascendent si in 2021, dupa ce in 2020 a inregistrat o cifra de afaceri de 175,7 milioane de euro, dupa o crestere de 67,8% fata de nivelul din 2019. Potrivit datelor companiei, rezultatele din prima jumatate a acestui an sunt in conformitate cu previziunile realizate si in linie cu evolutia planificata de managementul societatii. In aceasta perioada, PORR Construct se concentreaza pe executia mai multor proiecte publice, dintre care cele mai mari sunt lotul 1 al autostrazii Sibiu-Pitesti (Sibiu-Boita) si centura ocolitoare a orasului Giurgiu (drumul de legatura DN5 - Soseaua De Centura - Pod Prieteniei). In primele luni ale acestui an, compania a obtinut contracte pentru executia mai multor proiecte de infrastructura, precum Sectiunea 4 a autostrazii Sibiu-Pitesti (10 km), in valoare de peste 340 de milioane de euro (fara TVA), dar si reabilitarea unor linii de tramvai in Timisoara (18 milioane de euro). In perioada urmatoare, compania va continua sa investeasca in dezvoltarea pe piata locala, strategia investitionala vizand cu precadere zona de echipamente de constructii.
Interviu cu Mario Proell, COO Divizia Infrastructura si membru al board-ului director al PORR Construct, si Vladimir Spirescu, COO Divizia Constructii Civile si membru al board-ului director al PORR Construct.
- Ce estimari aveti privind evolutia activitatii companiei in perioada urmatoare?
- De regula, primele luni ale anului sunt la un nivel mai scazut in privinta activitatii, iar acest aspect are legatura cu sezonalitatea specifica industriei. Cu toate acestea, in 2021, ne-am incadrat in nivelul planificat al veniturilor, iar perioada care a urmat s-a conturat promitator pentru noi. In prezent, portofoliul PORR Romania este stabil si diversificat, avem multe proiecte de investitii publice care sunt deja in procese de licitatie sau urmeaza sa intre in procedura de licitatie, iar clientii publici ne arata deschidere catre colaborare si noi parteneriate. Ne asteptam ca 2022 sa fie, de asemenea, un an plin, care sa ne aduca rezultate la fel de bune.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati?
- Lotul 1 al autostrazii Sibiu-Pitesti reprezinta unul dintre cele mai mari si importante proiecte de infrastructura la care lucram in prezent. Contractual, Lotul 1 trebuie sa fie gata pana in 2023, dar avem toate sansele sa il finalizam mai repede, la inceputul anului 2023, poate chiar finalul anului 2022. Depindem foarte mult de conditiile atmosferice. In aceeasi categorie, mentionam si proiectul DN5, ce are ca scop principal asigurarea conexiunii rutiere intre DN5 si punctul de trecere a frontierei Giurgiu, precum si lucrarile de modernizare a liniei CF Comana - Gradistea, pe care le vom demara in perioada imediat urmatoare. Acestora li se adauga si proiecte de constructii civile, precum si alte lucrari de infrastructura de diferite dimensiuni pe care le efectuam in vestul, sudul si sud-estul tarii, unde avem clienti diverse autoritati publice.
In prezent, valoarea proiectelor contractate si a lucrarilor pe care le avem de realizat asigura continuitatea afacerii si a planurilor de dezvoltare pentru urmatorii ani.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In spiritul traditiei care ne-a consacrat, ne concentram sa consolidam cresterea inregistrata pana in prezent si sa asiguram totodata o dezvoltare sustenabila a afacerilor PORR in Romania. Acesta este motivul pentru care prioritatea noastra o reprezinta colegii nostri si investitia constanta in dezvoltarea, motivarea si loializarea acestora, fara de care orice alte investitii ar fi de prisos. O alta directie de investitie este cea privitoare la echipamente, aceasta atingand, in fiecare an, un nivel de aproximativ 2%-3% din cifra de afaceri. Vizam echipamentele fixe si mobile pentru a asigura servicii de constructii de calitate in toate zonele geografice unde suntem prezenti si unde ne dorim sa activam pe viitor, dar si in vederea asigurarii mix-ului de proiecte (mici, medii, mari si diversificate) necesar pentru dezvoltarea sustenabila dorita. Foarte importanta este si investitia in acele echipamente care ne permit sa utilizam tehnologii inovatoare pe piata constructiilor. Pe unele dintre acestea le testam deja in cateva dintre proiectele noastre, pentru a fi siguri ca suntem pregatiti de utilizarea lor la scara larga atunci cand industria constructiilor din Romania va permite acest lucru. Suntem, de asemenea, deschisi si catre asocieri si colaborari pe proiecte de nisa din industrie si acolo unde experienta locala sau a grupului nu este de ajuns. Pentru moment, insa, ariile unde nu avem experienta necesara si am dori sa activam sunt foarte limitate, iar piata nu ofera prea multe proiecte pe care sa le vizam. Strategia noastra ramane aceeasi pentru cea mai mare parte a portofoliului nostru: vom licita acele proiecte care se pliaza profilului de experienta si de risc al organizatiei noastre si pe care le putem implementa si finaliza cu resursele locale si/ sau cu sprijin din partea altor companii ale grupului PORR.
In plus, continuam procesul de transformare digitala prin implementarea proiectului pilot “Deep soil”, prin care urmarim optimizarea procesului de proiectare cu BIM 5D, controlul automatizat 3D al masinilor pe santier, gestionarea flotei de vehicule grele, inregistrarea rezultatelor in timp real, inclusiv elaborarea de rapoarte automate, identificarea rapida a oricaror abateri prin utilizarea instrumentelor de realitate augmentata, precum si verificarea datelor prin utilizarea dronelor.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Una dintre provocarile cu care ne confruntam in prezent se refera la recrutarea specialistilor in contextul deficitului de talente si al competitiei de pe piata muncii pentru anumite competente tehnice.
In ceea ce priveste cresterea preturilor materialelor de constructii aceasta are, fara indoiala, un impact negativ in rezultatele financiare ale proiectelor noastre. In contractele unde pretul serviciilor noastre este fix sau all in, acest impact negativ este chiar semnificativ. Noi continuam lucrarile conform planului de executie agreat cu clientii nostri si la acelasi nivel calitativ ridicat pe care ni l-am asumat dar, din pacate, suntem nevoiti sa sustinem pierderile rezultate din aceste cresteri de preturi din resurse financiare care erau destinate dezvoltarii viitoare a business-ului PORR in Romania. Consideram ca adaptarea legislativa a formulei de calcul pentru escaladarea preturilor la actuala evolutie a pietei materialelor si serviciilor de constructii ar echilibra mai echitabil presiunea acestor cresteri de preturi.
|