Conducerea firmei Constructii SA - Sibiu, controlata de societatea Sinecon (din aceeasi localitate), a dat recent publicitatii mai multe documente ce reflecta situatia financiara din intervalul ianuarie-iunie a.c. Subliniind, in cadrul raportului semestrial din 2011, inca de la inceput, faptul ca activitatea din sectorul constructiilor a fost marcata de conditii foarte grele, managerii societatii explica faptul ca diminuarea de 14,45% a cifrei de afaceri se datoreaza atat factorilor sezonieri (anotimp rece prelungit), cat si lipsei de lichiditati la nivelul beneficiarilor de contracte aflate in executie. "In primul semestru a.c., am urmarit mentinerea firmei in stare de profitabilitate, astfel incat s-au luat masuri de reducere a tuturor categoriilor de costuri, in vederea echilibrarii balantei dintre venituri si cheltuieli. In schimb, ne-am confruntat cu probleme de natura financiara, legate in special de incasarea cu intarziere a creantelor si, pe cale de consecinta, nu am reusit sa achitam la timp sumele datorate furnizorilor. Termenul actual de incasare a creantelor este cuprins intre trei luni si sase luni, ceea ce ne obliga sa sustinem executia lucrarilor din surse proprii. Desi am participat la numeroase licitatii, elaborand oferte multiple pe segmentul de prefabricate pentru a contracta lucrari noi, nivelul valoric redus determinat de acutizarea competitiei impune modificarea pretului prestabilit. Totusi, chiar daca marja de profit este mica, iar concurenta ramane eterogena (pe o piata dezechilibrata), incercam sa acoperim intreaga capacitate de productie. Din cifra de afaceri planificata in bugetul de venituri si cheltuieli pentru semestrul I din 2011, de 15 milioane de lei, s-a realizat o cota de 51,71%, respectiv 7,75 milioane de lei, in conditiile in care acest indicator a fost de 9,06 milioane de lei la data de 30 iunie 2010. Creantele, in valoare de 6,04 milioane de lei, reprezinta contravaloarea unor contracte neincasate de la clienti, avansuri acordate furnizorilor si debite diverse. In acest semestru, datorita problemelor reflectate prin dezechilibrarea balantei de lichiditati, obligatiile fata de partenerii de afaceri si bugetele locale nu au fost achitate la termen. De aceea, se impune fie ca lucrarile executate sa se factureze si, implicit, sa se incaseze intr-o perioada mai scurta, fie sa se apeleze la o sursa suplimentara de lichiditati. Dificultatile in ceea ce priveste initierea unor obiective de infrastructura, in cadrul carora ne-am implicat in calitate de lider de consortiu, asociat sau subantreprenor, au influentat direct rezultatele financiare din intervalul analizat. Astfel, pentru multe asemenea lucrari, termenul de incepere a fost amanat din luna martie pana in iunie, din cauza problemelor cu proiectantii sau beneficiarii. Din iunie 2011 s-au inregistrat cresteri semnificative ale productiei, care au continuat si in lunile urmatoare, fiind sustinute atat timp cat conditiile meteo vor fi favorabile executiei lucrarilor. In consecinta, pentru semestrul al doilea se va avea in vedere cresterea productiei si recuperarea pierderilor consemnate in ianuarie-iunie a.c., obiectivele fiind realizabile intrucat am demarat in forta lucrarile de infrastructura (drumuri si poduri, hidroedilitare etc.)", a declarat Cristian Pascutiu, director general al firmei. Avand in vedere raportul dintre veniturile din exploatare (12,27 milioane de lei) si cheltuielile din exploatare (12,24 milioane de lei), Constructii Sibiu a reusit sa redevina profitabila, dupa ce in primul semestru din 2010 a raportat o pierdere la acest capitol de 0,67 milioane de lei. Cu toate acestea, compania a inregistrat si in continuare o pierdere neta de 76.306 lei, ca urmare a cheltuielilor financiare, care le-au dezechilibrat pe cele totale. In semestrul intai din 2011, societatea a lucrat cu un numar mediu de 173 de angajati, semnaland – ca o dificultate aparte – si faptul ca zacamintele proprii de balast sunt in scadere, ceea ce impune exploatarea acestora din terenuri aflate in proprietatea unor terti, ceea ce presupune majorari ale costurilor operationale. Pentru informatii suplimentare,
www.sinecon.ro