Proiectele de renovare, cele de reabilitare termica si cateva investitii private de anvergura (centre comerciale si cladiri de birouri) au reprezentat principalele surse ce au sustinut productia si importurile de materiale pentru finisare in 2013, in contextul unei piete de constructii aflata in declin continuu de cinci ani. Potrivit celor mai recente date publicate de Institutul National de Statistica (INS), in primele 11 luni ale anului trecut volumul lucrarilor de reparatii capitale al celor de intretinere si reparatii curente calculate ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare a crescut cu 32,1%, respectiv cu 12,4% fata de aceeasi perioada din 2012. Situatia raportata pentru luna decembrie 2013, oricare ar fi aceasta, nu poate schimba in mod semnificativ aceste raportari partiale. In acest context, piata locala de adezivi si mortare uscate s-a mentinut, anul trecut, la nivelul de 200 milioane de euro consemnat anterior, segmentul de pardoseli industriale nu a depasit, potrivit operatorilor specializati, 70 milioane de euro, in timp ce segmentul de placi ceramice a absorbit maximum 115 milioane de euro. Pentru 2014, managerii principalelor companii furnizoare de adezivi, placi ceramice, sisteme pentru pardoseli si obiecte sanitare indica posibile usoare cresteri ale cererii, avand in vedere perioadele electorale ce urmeaza a fi organizate si care creeaza, de obicei, cadre favorabile dezvoltarii economice si cresterii nivelului de trai al populatiei. Mai mult, initiativa Guvernului de a modifica programul «Prima Casa» in «Noua Casa», care vizeaza oferirea de credite doar pentru locuinte noi, este de bun augur pentru demararea unor proiecte de investitii, alaturi de necesitatea intensificarii programului de reabilitare termica si a investitiilor ce vor trebui realizate datorita intrarii in vigoare a noii directive europene privind eficienta energetica, vor reprezenta principalii factori de dezvoltare a pietei romanesti de materiale pentru finisare.
Stagnare pe piata de pardoseli industriale, pe termen scurt
In conditiile unei scaderi de 1,7% ca serie ajustata raportata de INS pe piata lucrarilor la imobile nerezidentiale in primele 11 luni ale anului trecut, domeniu ce include si cladirile industriale si sportive, se poate concluziona faptul ca piata locala de pardoseli industriale nu a urmat un trend crescator anul trecut. Evaluat, potrivit managerilor din domeniu, la circa 70 milioane de euro in 2013, sectorul nu va inregistra fluctuatii semnificative din punct de vedere al activitatii nici in urmatorii doi ani, insa este posibila o usoara crestere in domeniu in 2014, pe fondul sustinerii guvernamentale a unor programe de investitii. O tendinta importanta in domeniu ar putea fi reprezentata de reorientarea cererii catre sistemele poliuretanice in detrimentul celor epoxidice, datorita faptului ca acestea sunt mai putin dependente de pretul titeiului si mai usor de gestionat din punct de vedere al protectiei mediului, aplicatorilor si beneficiarilor. Preturile din domeniu s-e vor stabiliza sau vor inregistra o crestere usoara cauzata de cresterea cotatiilor materiilor prime.
Circa 115 milioane de euro pe piata de placi ceramice
Piata locala de placi ceramice este in acest moment stabila, inregistrand fluctuatii anuale extrem de mici, cuprinse intre -5% si +5%. Vanzarile de gresie si faianta s-au situat pe un trend usor descrescator in ultimele 12 luni, fiind raportata o scadere valorica de la 120 milioane de euro in 2012 la circa 115 milioane de euro in 2013, corespunzatoare unor cantitati de 25 milioane de metri patrati in 2012, respectiv 24 milioane mp anul trecut. Concomitent, aceasta perioada a reprezentat un interval de reasezare a furnizorilor din domeniu, activitatea acestora fiind afectata de multe insolvente si falimente ale partenerilor sau de retragerea de pe piata a unor competitori importanti. Existenta acestora, coroborata cu lipsa proiectelor majore si inghetarea creditarii, a dus piata la un nivel minim, in care toate companiile ce activeaza in domeniu si-au redus cotele pe care le detineau anterior. Aceasta tendinta se va mentine pentru cel putin doi ani de acum inainte, potrivit opiniei lui Lucian Azoitei, directorul general al Pazo Romania, unul dintre cei mai importanti importatori din domeniu. Totodata, zona de investitii imobiliare, de care piata de placi ceramice este strans legata, reprezinta un sector in care obiectivele se realizeaza pe termen mediu. "Chiar daca aceste investitii vor demara acum, proiectele ajung la «maturitate» peste 2-3 ani, ceea ce inseamna ca si anul 2014 va fi dificil. Totusi, sesizam o tendinta pozitiva, ce vine din reasezarea perceptiilor reale, precum si una negativa, cauzata de scaderea numarului proiectelor bine executate", a explicat managerul Pazo Grup. Din punct de vedere al principalelor tendinte din domeniu, se remarca aceea de montare pe orizontala a placilor de faianta, in timp ce decorurile preferate de clienti au un aspect modern, cu motive florale si detalii geometrice, in nuante vii precum purpuriu si turquoise.
***
Analiza completa a pietei nationale de adezivi, mortare uscate, pardoseli industriale, placi ceramice si obiecte sanitare poate fi lecturata in editia ianuarie-februarie 2014 a revistei Agenda Constructiilor. Demersului publicatiei au raspuns 15 manageri ai unor companii lider pe piata, printre care se afla: Henkel Romania, Adeplast, Euro MGA, Celco, Duraziv, Tassullo, Lasselsberger Romania, Roca Obiecte Sanitare, Kuma Romania etc.